ابزارهای پوشیدنی طیف گسترده‌ای از تجهیزات مختلف را دربرمی‌گیرد؛ از عینک تا ساعت‌های هوشمندی که قابلیت مکالمه دارند، همگی در زمره ابزارهای پوشیدنی‌های دیجیتال هستند. با این‌که شاید انتظار غلبه زودهنگام این ابزارها بر بازار گوشی‌های هوشمند اندکی غیرواقع‌بینانه باشد، اما آن چه مشهود است این که طی چند سال اخیر، این ابزارها رشد چشمگیری داشته‌اند و همین می‌تواند آینده‌ای درخشان را نوید بدهد.
کد خبر: ۶۸۷۰۴۴

با این‌که پیش‌بینی دقیق آینده پوشیدنی‌های دیجیتال کار دشواری است، اما شاید در این میان شرکت‌های تامین کننده قطعات اصلی این ابزارها بتوانند تصویری روشن از آینده این تجهیزات ترسیم کنند. آنچه در ادامه می‌خوانید هشت نکته ارائه شده از سوی مدیران این شرکت‌هاست.

1. میدان رقابت باز است

برخلاف بازارهایی نظیر تلفن‌های همراه هوشمند یا تبلت که در آنها یک یا چند شرکت پیشتاز بوده و جایگاه خود را تثبیت کرده‌اند، هنوز هیچ شرکتی بر بازار تجهیزات پوشیدنی‌های دیجیتال تسلط نیافته است.

اکنون شرکت نایک، فیتبیت و چند شرکت دیگر حدود 90 درصد بازار این تجهیزات را در دست دارند. اما در مقابل شرکت‌هایی مانند سونی نیز تلاش بی‌وقفه‌ای دارند تا سهم بیشتری از این بازار به دست آورند و محصولات خود را با امکاناتی جالب توجه وارد بازار کنند. سامسونگ هم می‌کوشد ساعت هوشمند خود را که گیر (Gear) نام دارد در صدر جدول فروش این تجهیزات قرار دهد.

حضور شرکت‌های کمتر شناخته شده در کنار نام‌های بزرگ نشان می‌دهد این بازار هنوز در حال شکل‌گیری است و هیچ شرکتی نمی‌تواند ادعای تسلط بر این بازار را داشته باشد.

2. فروش بیشتر دستبندهای ورزشی و سلامت

بیشترین درصد عرضه و فروش تجهیزات پوشیدنی‌ به دستبندهای دیجیتال اختصاص دارد و به احتمال زیاد این روند تا مدتی دیگر همچنان ادامه دارد. برای این‌که تجهیزات دیگر به جایگاه مناسبی در این حوزه دست یابند، باید ویژگی‌های جذابی را در خود بگنجانند؛ یعنی درست همانند ساعت‌های هوشمند که ‌گاهی بر قابلیت‌های آنها افزوده می‌شود.

البته این تغییرات شامل ابزارهای پوشیدنی ویژه سلامت نیز خواهد شد. این ابزارها که به دور مچ دست بسته می‌شوند اطلاعاتی همچون ضربان قلب و تنفس را به اطلاع می‌رسانند، اما شاید در آینده‌ای نزدیک با این دستگاه‌ها بتوان به برخی دیگر از اطلاعات مربوط به سلامت نیز دست یافت. برای نمونه برخی شرکت‌ها در حال مطالعه برای استفاده از لیزر برای تعیین مقدار قند خون فرد از روی پوست هستند. گفتنی است اکنون تعیین میزان قند خون از طریق نمونه‌گیری از خون امکان‌پذیر است.

3. افزایش بازیگران این حوزه

ساخت یک ساعت هوشمند به‌اندازه ساعت گوشی هوشمند از پیچیدگی‌های فنی برخوردار نیست. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده تراشه از گسترش بازار ابزارهای پوشیدنی استقبال می‌کنند و محصولات خود را براحتی در اختیار شرکت‌های کوچک و خرده‌پا هم قرار می‌دهند. به این ترتیب شرکت‌های کوچک و حتی نوپا نیز می‌توانند به طراحی، ساخت و عرضه این ابزارها بپردازند.

همین نبود پیچیدگی فنی و در اختیار بودن قطعات مورد نیاز سبب می‌شود میدان رقابت به روی طراحان و نوآوران از سراسر دنیا باز باشد. البته از آنجا که بسیاری از شرکت‌های بزرگ فقط روی تجهیزات پوشیدنی‌ دیجیتال ویژه سلامت یا ورزش تمرکز کرده‌اند، شرکت‌های کمتر شناخته شده می‌توانند از این فرصت استفاده و ابزارهایی با قابلیت‌های دیگر طراحی و عرضه کنند.

اکنون برخی از این شرکت‌های کوچک توانسته‌اند با بهره‌گیری از وبگاه کیک استارتر (Kickstarter) بودجه لازم برای شروع کار خود را جمع‌آوری کنند.

4. زیبایی، مهم‌ترین عامل

بسیاری از ساعت‌های هوشمند و حتی عینک گوگل بزرگ و نه‌‌چندان زیبا طراحی شده‌اند، بنابراین در آینده شاهد تمرکز بیشتر شرکت‌ها روی طراحی زیبا و کوچک این پوشیدنی‌ها خواهیم بود.

در واقع اگر بخواهیم از پوشیدنی‌های دیجیتال به عنوان بخشی از وسایل زندگی استفاده کنیم، باید به زیبایی آن هم توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

البته برخی شرکت‌ها مدتی است به این مساله توجه کرده‌اند و برای نمونه می‌بینیم برخی ساعت‌های هوشمند که بتازگی ارائه شده‌اند شباهت بیشتری به ساعت‌های زیبای رایج در بازار دارند.

5. تنوع ابزارهای پوشیدنی

در آینده باید منتظر عرضه محصولاتی کاملا جدید و متفاوت با آنچه تاکنون در حوزه ابزارهای پوشیدنی‌های دیجیتال دیده‌ایم باشیم. حتی شاید ابزارهایی هم برای حیوانات دست‌آموز خانگی در آینده عرضه شود. عرضه محصولاتی برای افزایش قابلیت‌های تلفن‌همراه هوشمند نیز چندان دور از ذهن نیست؛ برای نمونه انگشتری که با زنگ‌خوردن تلفن‌همراه روشن می‌شود.

لباس یکی دیگر از حوزه‌هایی است که ابزارهای دیجیتال پوشیدنی وارد آن خواهد شد. هم‌اکنون برخی شرکت‌ها در حال کار روی دکمه‌هایی هوشمند برای لباس‌ها هستند. این دکمه‌ها از قابلیت‌های مختلفی برخوردارند و برای نمونه در صورت قرار گرفتن فرد ورزشکار، در معرض تابش زیاد فرابنفش، تغییر رنگ می‌دهند.

6. اینترنت اشیا

«اینترنت اشیا» به معنای شبکه‌ای از ابزارهای مختلف نظیر یخچال و ماشین لباسشویی و نیز کنترل آنها به شیوه‌ای هوشمندانه از سوی کاربر است، اما تاکنون ابزارهای پوشیدنی نتوانسته‌اند در اینترنت اشیا به جایگاه مناسبی دست یابند. چندی پیش سامسونگ اعلام کرد وسایل مختلف خانگی هوشمند ساخته شده توسط این شرکت، می‌توانند به وسیله یک نرم‌افزار با هم مرتبط باشند و این سیستم با ساعت هوشمند این شرکت یعنی گلکسی‌گیر هم هماهنگ است. با این حال در سال‌های آینده شاهد گنجانده شدن هر چه بیشتر ابزارهای پوشیدنی در اینترنت اشیا خواهیم بود.

7. ‌نیاز نداشتن به تلفن‌همراه هوشمند

هم‌اکنون بیشتر پوشیدنی‌های دیجیتال باید به تلفن‌همراه هوشمند متصل باشد. برای نمونه ساعت هوشمند سامسونگ در صورت دریافت ایمیل روی تلفن هوشمند، پیغامی را از طریق ساعت هوشمند به کاربر می‌فرستد و حتی یک پاراگراف آن را برای وی می‌خواند، اما در هر صورت برای خواندن متن کامل ایمیل باید به تلفن‌همراه خود مراجعه کنید.

با این حال در آینده شاهد مستقل شدن ابزارهای پوشیدنی‌ دیجیتال خواهیم بود. با این‌که طراحی چنین ابزارهایی پیچیده است، اما بی‌شک بر میزان مطلوبیت آنها افزوده خواهد شد.

8. کاهش قیمت پوشیدنی‌های دیجیتال

افزایش تعداد فعالان در طراحی و عرضه ابزارهای پوشیدنی‌های دیجیتال در نهایت به کاهش قیمت این محصولات در بازار منتهی می‌شود. افزون بر این، وجود تعداد زیادی شرکت عرضه‌کننده این اطمینان را می‌دهد که در آینده در کنار محصولات گران‌قیمت، شاهد عرضه محصولاتی با قیمت کمتر و کیفیت بیشتر هم خواهیم بود.

البته قیمت نهایی ابزارهای پوشیدنی به نحوه عملکرد آنها بستگی دارد. برای نمونه ابزارهای پوشیدنی مستقل از تلفن‌های همراه هوشمند به دلیل پیچیدگی‌های خود از قیمت بالاتری نسبت به دیگر ابزارهای پوشیدنی برخوردار خواهند بود. برخی کارشناسان قیمتی حدود صد تا 150 هزار تومان برای برخی از این ابزارهای پوشیدنی پیش‌بینی می‌کنند.

با این‌که نظرات مختلفی در زمینه ابزارهای پوشیدنی‌های دیجیتال و روند آنها وجود دارد، اما همه کارشناسان در یک مورد اتفاق نظر دارند: این ابزارها در چند سال آینده، زندگی ما را متحول خواهند کرد.

صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها