اگر سفارت ایران در برزیل نبود، مشخص نبود چه اتفاقی برای ایرانی‌هایی که به برزیل آمده بودند، رخ می‌داد.
کد خبر: ۶۸۶۷۱۷
ماهیگیری تورهای مسافرتی از آب گل‌آلود جام جهانی

به گزارش جام جم ورزشی، گرچه تب سفر به جام جهانی و برزیل، پیش از آغاز رقابت‌ها داغ بود و خیلی‌ها به شکل‌های مختلف تلاش می‌کردند هواداران ایرانی را به جام جهانی برسانند، اما در آن موقع کسی از مشکلات احتمالی که قرار است در این کشور به وجود بیاید، باخبر نبود و آنقدر اشتیاق برای دیدن ایران در برزیل وجود داشت که همه فکر رفتن بودند. اکنون گفته می‌شود کیفیت تورها و امکاناتی که ارائه می‌دهند با آن مبلغی که دریافت کرده‌اند، همخوانی ندارد و شرایط مطلوبی وجود ندارد.

مسیر انحرافی به کام تورها

هاشمی، دبیر ستاد ویژه پشتیبانی از تیم ملی در وزارت خارجه و سفیر سابق ایران در برزیل در گفت‌وگو با ایسنا درباره انتقادهای مطرح شده از نحوه اعزام هواداران ایرانی به برزیل در این باره می‌گوید: یک ماه و نیم قبل از عید این ستاد تشکیل شد. ما هم با توجه به تجربیاتی که جام‌های جهانی قبل و تجربه حضور در برزیل داشتیم، یک سری معیارها را اعلام کردیم و گفتیم نباید به تورهایی که توانایی انجام این استانداردها را ندارند، اجازه اعزام هوادار از ایران به برزیل را داد. بر اساس برآورد هزینه‌ای که از هتل پنج ستاره با صبحانه، ناهار و شام به همراه سفرهای هوایی در داخل برزیل داشتیم، به رقم 29 میلیون تومان رسیدیم و اعلام کردیم هر آژانسی توانایی انجام این کار را دارد پا پیش بگذارد که خوشبختانه بانک گردشگری جلو آمد و گفت حاضر است، در ازای پرداخت وام با بازپرداخت یکساله و سود 4 درصد، هواداران ایرانی را به برزیل ببرد و مقرر شد مبلغ دو میلیارد تومان هم این بانک برای تهیه اقلامی نظیر پرچم و شال هزینه کند. بعد از این اعلام علاقه، بیش از 20 جلسه با حضور آقای کفاشیان و آقای جهانگیری رئیس این بانک برگزار کردیم و در حضور معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این تفاهم‌نامه امضا شد، اما پس از این مشخص نشد چه اتفاقی افتاد که یک شبه همه چیز منحرف شد. وقتی مسیر منحرف شد پیش‌بینی این اتفاقات را کرده بودیم و اعلام کردیم کاری غیر از این انجام شود، ناراحتی مردم را در پی خواهد داشت که متاسفانه این مساله امروز اتفاق افتاده است.

محمدعلی قانع‌زاده، سفیر ایران در برزیل نیز درباره این انتقادها می‌گوید: بعضی افراد به پست‌های کنسولی ایران در 4 شهر سائوپائولو، کوریتیبا، بلوهوریزونته و سالوادور مراجعه کرده و از این تورها انتقاد داشته‌اند. از بعضی افراد مبالغ گزافی بین 30 تا 60 میلیون تومان گرفته شده، آن هم در شرایطی که افرادی که به صورت انفرادی به برزیل آمده‌اند تا بازی دوم ایران بین 15 تا 19 میلیون تومان هزینه کرده‌اند.

امیررضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه، درخصوص مشکلاتی که برای ایرانی‌هایی که با تورهای مختلف به برزیل آمدند، نظر مشابهی دارد. «با هماهنگی‌های انجام شده در وزارت امور خارجه و فدراسیون فوتبال قرار بود یک حامی بزرگ از این گروه‌ها حمایت کند و حتی قرارداد این کار آماده بود، اما با ناهماهنگی‌های یک سازمان داخلی در نهایت این قرارداد به مسیر دیگری رفت تا شاهد این مشکلات در برزیل باشیم.

شنیدیم ارقام گزافی تا 60 میلیون تومان هم از ایرانی‌ها برای حضور در برزیل گرفته شده که بسیار گران و غیرواقعی است. هزینه اصلی حضور در برزیل بسیار کمتر از این مبالغ است. ایرانی‌های حاضر در برزیل با حضور در سفارت کشورمان پیگیر مشکلات خود هستند. اگر سفارت ایران در برزیل نبود، مشخص نبود چه اتفاقی برای ایرانی‌هایی که به برزیل آمده بودند، رخ می‌داد. متاسفانه یکی، دو سازمان داخلی با تصمیماتی که گرفتند باعث شدند ناهماهنگی‌های زیادی رخ بدهد و تمام برنامه‌های خوبی که برای حضور تورهای ایرانی در برزیل پیش‌بینی شده بود، از بین برود و سبب ایجاد مشکلاتی شود.

توزیع ناعادلانه اقلام فرهنگی

انتقاد درباره هزینه‌هایی که تورها از تماشاگران ایرانی دریافت کرده‌اند، تنها ​ مورد بحث نیست بلکه اقلام فرهنگی از پیش تهیه شده نیز بدرستی میان این تماشاگران پخش نشده است. در همین ارتباط سفیر ایران در برزیل می‌گوید: بر اساس آمارهایی که دوستان داده‌اند تعداد زیادی پرچم و اقلام فرهنگی تهیه شده، اما بنا بر آنچه پخش شده و خودم دیده‌ام، این مساله با آمارهای ارائه شده همخوانی ندارد.

دبیر ستاد ویژه پشتیبانی از تیم ملی درباره اقلام توزیع شده بین هواداران می‌افزاید: بارها از فدراسیون خواستیم لباس‌ها را در نمایشگاه‌های بر پا شده پخش کند، اما با وجود قول آقای کفاشیان این اتفاق نیفتاد. ما حتی از پلیس اینترپل خواسته بودیم پرچم‌های ایرانی که غیر از پرچم رسمی جمهوری اسلامی وجود دارد، را جمع کند که این اتفاق هم افتاد اما خیلی جاها پرچم جایگزین در اختیار نداشتیم که بین هواداران توزیع کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها