راز صد سالگی (25)

سیگار نکشید

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، میانگین طول عمر در جهان رو به افزایش است، به‌گونه‌ای که افراد با رعایت صد توصیه جادویی می‌توانند به صد سالگی برسند. ما هر هفته یکی از این رازها را برای شما فاش می‌کنیم.
کد خبر: ۶۸۶۲۴۸

***

آیا می‌دانستید آمار سیگار کشیدن در کشورهای توسعه‌یافته به دلیل بالا رفتن آگاهی‌ها درباره اثرات منفی دخانیات کم شده، اما مصرف سیگار در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است؟ ساکنان این مناطق که ما هم جزئی از آن هستیم سالانه بیش از 15میلیارد نخ سیگار دود می‌کنند؛ آمار وحشتناکی است! بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سیگار کشیدن یکی از مهم‌ترین علل مرگ‌های قابل پیشگیری است، به طوری که با ترک سیگار و دوری از آن می‌توانید براحتی 25سال به عمرتان بیفزایید. از طرفی اگر سیگاری هستید باید دور صدساله شدن را خط بکشید؛ چون به‌گفته متخصصان، مصرف سیگار چهارمین دلیل مرگ در میان مردان و عامل 80 تا 90 درصد موارد سرطان ریه است.

همچنین سیگاری‌ها دو تا چهار برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند. اگر هم فکر می‌کنید سیگار فقط افراد سیگاری را تهدید می‌کند سخت در اشتباهید؛ چرا که طبق بررسی‌های پژوهشگران، بقایای به جا مانده از دود سیگار پس از ناپدید‌ شدن دود اصلی روی تمامی سطوح باقی می‌ماند و با گذشت زمان مضرتر می‌شود و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.

همچنین برخی ترکیبات شیمیایی موجود در دود مواد دخانی از جمله قوی‌ترین مواد سرطانزای موجود است و زمانی که سطوح با فرش و موکت پوشیده می‌شوند خطر ناشی از بقایای دود سیگار هم برای سلامتی جدی‌تر خواهد شد، چرا که این مواد مرگ‌آور تا مدت‌ها بین پرزها باقی می‌مانند و باعث کاهش طول عمر افراد می‌شوند. این در حالی است که حتی پس از گذشت دو ماه از خروج فرد سیگاری از خانه هنوز می‌توان آثار بقایای دود سیگار را در گرد و غبار و همه جای خانه مشاهده کرد، به طوری که حتی استفاده از جارو برقی، گردگیری و تهویه مطبوع نیز تاثیری در کاهش میزان این ذرات ندارد. البته خیلی‌‌ها به بهانه استرس و ناراحتی به سیگار پناه می‌برند و بر این باورند سیگار کشیدن باعث آرامش آنها می‌شود، اما بر اساس تحقیقات، افرادی که سیگار می‌کشند 50 درصد و افرادی که سیگار نمی‌کشند 37درصد دچار احساسات منفی می‌شوند. با این حساب مصرف سیگار نمی‌تواند باعث کاهش استرس و ناراحتی آنها شود. با این وجود این روزها جمله «اگر به فکر سلامتتان هستید، همین‌حالا سیگارتان را خاموش کنید» حسابی از مد افتاده است و باید به کمک روش‌های موثرتری افراد سیگاری را از مضرات مصرف دخانیات آگاه کرد، اما اگر خودتان سیگار می‌کشید یا این‌که همسرتان یا یکی از اطرافیانتان سیگاری است، می‌توانید با یک روش ساده مصرف سیگار را کنار بگذارید. به گفته محققان، با مصرف روزانه یک حبه سیر خام (قورت دادن همراه یک لیوان آب) تمایل کمتری به سیگار کشیدن خواهید داشت. در واقع ترکیبات این ماده خوراکی روی عملکرد مغزی افراد سیگاری تاثیر می‌گذارد و حس روانی مصرف دخانیات را تضعیف می‌کند. این روش ترک چندان سخت به نظر نمی‌رسد. این‌طور نیست؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها