یک روزنامه آمریکایی از تلاش‌های پشت پرده دولت آمریکا برای کنار گذاشتن نخست‌وزیر عراق خبر داد.
کد خبر: ۶۸۶۱۵۵
دیدار آمریکایی ها با مخالفان برای برکناری نوری المالکی

به گزارش روزنامه «لس‌آنجلس تایمز»، مقام‌های آمریکایی به شدت در تلاش برای کنار گذاشتن «نوری الماکی»، نخست وزیر عراق هستند و در این زمینه با برخی چهره مخالف دولت این کشور تماس‌هایی را برگزار کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، «رابرت اس بی کرافت»، سفیر آمریکا در بغداد و «برت مک‌گرت» یکی دیگر از مقام‌های ارشد دولت این کشور طی این هفته با «احمد چلبی»، از افراد برجسته عراقی مخالف با دولت فعلی و نیز «اسامه نجیفی»، رییس سابق مجلس این کشور و برخی دیگر دیدار داشته‌اند.

یکی از نزدیکان احمد چلبی ضمن تایید این خبر از دیدار یک ساعته مقام‌های آمریکایی با چلبی در زمینه اوضاع امنیتی فعلی در عراق و نیز تشکیل دولت آتی در این کشور خبر داد.

اخیرا نیز شبکه خبری فاکس‌نیوز گزارش داده بود که محافل سیاسی آمریکا در حال اعمال فشار بر کاخ سفید برای وادار کردن نوری المالکی، به استعفا هستند.

بنابر این گزارش، قانونگذاران آمریکایی از دولت اوباما خواسته‌اند به طور علنی از نوری مالکی بخواهد استعفا بدهد.

واشنگتن مدعی است که نخست وزیر عراق قادر به وارد کردن شهروندان سنی به بدنه قدرت دولت عراق نبوده و یا تمایلی به این کار نداشته است.

روزنامه انگلیسی "تایمز" نیز نوشت: دولت آمریکا به ریاست باراک اوباما نتوانست خواسته های خود را به نوری مالکی نخست وزیر عراق تحمیل کند و در عوض، مالکی بحران را به فرصت تبدیل کرد.

روزنامه انگلیسی تایمز در مقاله ای با عنوان "مالکی بحران عراق را به فرصت تبدیل کرد"، نوشت: آمریکا خواستار استعفای نوری مالکی نخست وزیرعراق شد اما مالکی به خواسته آمریکا تن نداده است.

این روزنامه افزود: آمریکا خواهان استعفای مالکی است اما اینکه بتواند وی را به این کار راضی کند، چیز دیگری است.

به نوشته تایمز، آمریکا بارها در تحمیل خواسته های خود به مالکی ناکام مانده است و حتی زمانی که بیش از 300 هزار نظامی خود را در عراق مستقر کرده بود، نتوانست خواسته هایش را به مالکی تحمیل کند.

این روزنامه نوشت: گروه های مسلح فعال به علت نداشتن خاستگاه ومقبولیتی در بین مردم در پیشروی از شمال به سمت بغداد ناکام مانده اند. عراق از آمریکا خواست که به افراد مسلح در خاک عراق حمله کند اما درحال حاضر نیاز ضروری به این کار برای جلوگیری از اجرای افراد مسلح حملات به بغداد احساس نمی شود.

دولت عراق از آمریکا طبق توافقنامه امنیتی دوجانبه خواستار کمک هوایی شده بود، اما در حالی که عراق وارد یازدهمین روز حملات داعش شده است، آمریکا هیچ کمکی به ارتش عراق نکرده است و ارتش با پشتیبانی عشایر و مردمی که به فتوای مرجعیت دینی داوطلب شده اند، توانسته است حملات تروریست های تکفیری را دفع کند و به موفقیت های قابل توجهی در برابر تروریسم دست یابد. (فارس- العالم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها