علیرضا. م، چهل و دو ساله هستم. دچار واریکوسل بوده و همین مشکل مانع شده که پدر شوم. به متخصصان زیادی مراجعه کردم. به من گفته‌اند این بیماری قابل درمان با دارو نیست و برای رفع مشکل باید جراحی کنم. می‌خواستم بدانم این بیماری چیست؟ دلیل ابتلا به آن چه بوده و برای درمان آن باید چه کار کنم؟
کد خبر: ۶۸۶۰۰۴

در سوالتان توضیح نداده‌اید چه مدتی است ازدواج کرده‌اید و چه مدت است تصمیم گرفته‌اید پدر شوید و هنوز موفق نشده‌اید. علاوه بر این‌که نگفته‌اید از چه سنی به این بیماری مبتلا شده‌اید، اما به طور کلی 10 تا 15 درصد از مردان پس از سن بلوغ دچار درجاتی از واریکوسل می‌شوند. اما اغلب این موارد به درمان نیاز ندارد. درمان زمانی ضروری است که فرد دچار مشکلی شود. این بیماری معمولا با عوارضی مانند کوچک شدن اندازه و تغییر در قوام بیضه به صورت شل‌شدن آنها یا آتروفی، درد و ناباروری دیده می‌شود. معمولا بیماران درد ناشی از این بیماری را به صورت سنگینی در بیضه‌ها بیان می‌کنند. این درد در اثر ایستادن تشدید شده و زمانی که فرد استراحت می‌کند، درد تخفیف می‌یابد.

اگر این بیماری عارضه خاصی در فرد ایجاد نکند، برای مثال باعث ناباروری او نشود، به درمان نیازی نیست. اما در این شرایط لازم است فرد هر ماه معاینه شود. در صورتی که اندازه بیضه‌ها و قوام آنها دچار تحلیل پیش‌‌رونده شود، فرد باید تحت درمان جدی قرار گیرد. اشاره کردید این مساله باعث ناباروری شما شده است. باید به متخصص مراجعه کنید و تحت درمان با جراحی قرار بگیرید. از طرفی باید بعد از درمان هم هر شش ماه یک‌بار آزمایش اسپرم انجام دهید تا شرایط شما بررسی شود.

این بیماری درمان دارویی ندارد. ساده‌ترین و معمولی‌ترین درمان آن تزریق ترکیب‌های انسداد‌‌دهنده رگ‌های بیضه از راه پوست بیضه به داخل سیاهرگ است. اما این روش درمانی موفقیت کمتری دارد و با درد مزمن همراه است. از طرفی باعث بروز هیدروسل می‌شود. اما روش دیگر، واریکوسلکتومی است. در این روش سیاهرگ‌های بیضه بسته شده و بتدریج به دلیل کاهش گردش خون در این رگ‌ها، حجم آنها کاهش یافته و بیماری درمان می‌شود.

در این روش برش کوچکی به اندازه دو تا چهار سانتی‌متر روی پوست شکم ایجاد شده و درمان انجام می‌شود. روش‌های جدیدی مانند کاتریزاسیون است. میزان موفقیت این روش کم و هزینه آن بالاست. روش لاپاراسکوپی نیز روش دیگری است. اما امکان عود مجدد واریکوسل وجود دارد.

روش میکروسرجری نیز برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرچه این روش زمانبر بوده و کمی مشکل است، اما موفقیت درمانی آن بیشتر گزارش شده است. البته روش‌های دیگری هم برای درمان واریکوسل وجود دارد. اما انتخاب روش درمانی به وضع بیمار و انتخاب پزشک بستگی دارد. توصیه می‌شود حتما به ارولوژیست مراجعه کرده و درمان را آغاز کنید.

دکتر آرام نهابیدیان/ ارولوژیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها