همه ما بارها شنیده‌ایم که ایران به عنوان یکی از کشورهای زیبای دنیا شناخته شده و کشوری است با چهار فصل رنگارنگ، فصولی که هرکدام طراوت خاص به این سرزمین داده است، اما گاهی نسبت به داشته‌های باارزش این سرزمین کهن کم‌توجهی می‌کنیم و بسادگی از کنار هریک از شهرهای ایران عبور می‌کنیم، بی‌آن‌که بدانیم هر یک از اماکن تاریخی ایران حرف‌های زیادی در دل دارند و می‌تواند برای ما کوله‌باری از تجربه باشد.
کد خبر: ۶۸۵۹۱۸

کافی است یک بار به شهر تبریز سفر کنید و سری به اماکن تاریخی آن بزنید تا بدانید در این شهر چه آثار باارزشی از تاریخ و ادبیات این مرز و بوم نهفته است. وقتی در این شهر هستید و سوار تاکسی می‌شوید، رانندگان تاکسی به محض این‌که متوجه می‌شوند شما از شهری دیگر مهمان آنها هستید، اولین ابنیه‌ای که به شما پیشنهاد می‌کنند حتما سری به آن بزنید، خانه امیرنظام گروسی است که امروز به عنوان موزه قاجار معروف است. این موزه در محله ششگلان قرار دارد که یکی از محلات قدیمی تبریز است. در دوره قاجار عمارت‌های زیادی در این محله ساخته شده بود که خانه امیرنظام یکی از باارزش‌ترین بازمانده‌های این خانه‌های تاریخی است. وقتی وارد این محله می‌شوید، بعد از عبور از کوچه‌ای باریک به این خانه می‌رسید؛ خانه‌ای که از دور با صلابت خاصی خودنمایی می‌کند. خانه امیرنظام در دوره ناصرالدین‌شاه ساخته شده و سازمان میراث فرهنگی آن را مرمت کرد تا در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهد. شاید یکی از دلایل انتخاب این بنا به عنوان موزه قاجار اهمیت دارالسلطنه تبریز در دوره قاجار بوده است. وقتی بازدیدکنندگان وارد حیاط خانه امیرنظام می‌شوند با یک حیاط بزرگ پر از درخت و گل‌های زیبا و یک حوض آبی‌رنگ بزرگ و یک عمارت دوطبقه روبه‌رو می‌شوند که ستون‌های خانه همراه با سرستون‌های زیبا و پنجره‌هایی مشبک با شیشه‌های رنگی، زیبایی خاصی به این خانه داده است. انگار که زمان به عقب برگشته و همه چیز را در خواب می‌بینید. میراث فرهنگی هر قسمت از خانه را به عنوان یک تالار نامگذاری کرده که همه چیز خیلی منظم در آن چیده شده که شامل تالار سکه، بافته، چینی، آبگینه، فلزات، آلات موسیقی، خاتم، سنگ، اسلحه و.... است. گچبری‌های شمالی و جنوبی و آیینه‌کاری‌ها نگاه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

بازدیدکنندگان در تالار سکه می‌توانند با تصاویر اسکناس‌های بزرگ 20، 50 و یکصد تومانی در دوره ناصرالدین‌شاه آشنا شوند یا در قسمت بافت با لباس‌ها و کفش‌های رنگارنگ مواجه می‌شوند که برای هر بازدیدکننده‌ای جالب است. قباله‌های بزرگ ازدواج افراد، عکس‌های قدیمی، سفرنامه ناصرالدین در سال 1309 به عراق، رادیوی مرحوم ابوالحسن‌خان اقبال، دستگاه‌های تلگراف، انواع فانوس‌ها و... برخی از این گنجینه ارزشمند است.

فاطمه عودباشی / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها