همزمان با تدارک نظامی به منظور مقابله با ادامه پیشروی‌های گروه تروریستی داعش در خاک عراق، برخی رهبران سیاسی این کشور نیز با برگزاری نشستی بر یافتن یک راه‌حل سیاسی مناسب و فوری تاکید کردند. آنها همچنین از کشورهای منطقه و جهان خواستند در کنار عراق ایستاده و از مردم عراق حمایت کنند. این در حالی است که خبرهای رسیده از عراق، حاکی از ادامه درگیری‌ها بخصوص در بعقوبه و پالایشگاه بیجی است.
کد خبر: ۶۸۵۷۵۰

به گزارش ایسنا، شامگاه سه‌شنبه جلسه‌ای در بغداد در دفتر ابراهیم جعفری با عنوان «همایش ملی سیاستمداران عراقی» برگزار شد که در آن نوری مالکی نخست‌وزیر، اسامه نجیفی‌ رئیس پارلمان، صالح مطلق معاون نخست‌وزیر و تعدادی دیگر از شخصیت‌های عالی‌رتبه عراق حضور داشتند.

جعفری، رئیس ائتلاف اتحاد ملی عراق در بیانیه‌ای که پس از نشست سیاستمداران عراقی خواند، عنوان کرد: ما از طرف‌ها در منطقه و عرصه بین‌الملل می‌خواهیم در کنار عراق بایستند و به مردم برای مقابله با این خطر که منطقه و تمام جهان را تهدید می‌کند، کمک کنند. در این بیانیه‌ آمده است: داعش، القاعده و تمام گروه‌های تروریستی نماینده هیچ طایفه و دینی نیستند؛ بلکه دشمن همگان هستند. از سوی دیگر نمایندگان احزاب کرد در نشستی به ریاست مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق در اربیل اعلام کردند: علت رخدادهای کنونی در عراق این است که روند سیاسی در این کشور بی‌محتوا و از چارچوب قانون اساسی خارج شده است. شرکت‌کنندگان در این جلسه تاکید کردند راه‌حل نظامی فایده‌ای ندارد و باید به دنبال یک راه‌حل سیاسی برای حل و فصل اوضاع کنونی عراق گشت. برخی رهبران کرد روزهای گذشته خواستار تشکیل یک خودمختاری سنی نشین در عراق برای فروکش کردن این بحران‌ها شدند.

این نشست‌ها در حالی برگزار می‌شد که نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق شامگاه سه‌شنبه در اقدامی غافلگیرکننده، تعدادی از فرماندهان ارتش را برکنار کرد و گفت: «بزودی مردم را از واقعیت‌ها مطلع می‌کنم.» نخست‌وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: افسرانی را که کوتاهی کرده و به وظایفشان عمل نکردند، بازخواست و محاکمه خواهیم کرد.

وی در بیانیه خود سپهبد مهدی الغراوی و معاونش سرلشکر عبدالرحمن حنظل و رئیس ستاد او سرهنگ حسن عبدالرزاق را برکنار کرد. همچنین سرتیپ ستاد هدایه عبدالکریم، فرمانده تیپ پیاده نظام سوم برکنار و به دادگاه نظامی منتقل شد.

برکناری تعدادی از فرماندهان ارتش عراق با واکنش فوری آمریکایی‌ها مواجه شد. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا در این باره گفت: فرماندهانی که نیروهای آمریکا آموزش داده‌اند، نباید کنار گذاشته شوند. وی که با شبکه خبری فاکس‌نیوز مصاحبه می‌کرد، افزود: اگر من جای اهالی عراق بودم، خواهان ادامه نخست‌وزیری نوری المالکی نمی‌شدم. او نخست‌وزیری شکست خورده است.

اخبار ضد و نقیض درباره بیجی

این در حالی است که نیروهای داعش بخش‌هایی از شهر بعقوبه، مرکز استان دیاله را تصرف کردند، اما مقامات عراقی می‌گویند کنترل شهر را دوباره به دست گرفته‌اند. شهر بعقوبه مرکز استان دیالی بوده و در فاصله 60 کیلومتری بغداد قرار دارد. گزارش‌ها همچنین از نبرد سنگین در بخش‌هایی از استان الانبار در غرب عراق حکایت دارد. در شمال نیز گفته می‌شود نیروهای دولتی در حال نبرد برای بازپس‌گیری شهر شیعه‌نشین تلعفر هستند. یک منبع امنیتی نیز اعلام کرد افراد مسلح بخش‌هایی از منطقه الفلاحات در مجاورت پایگاه هوایی الاحبانیه در غرب فلوجه را تصرف کرده‌اند. همچنین گفته می‌شود پس از این‌که ارتش و پلیس عراق از اطراف گذرگاه مرزی القائم در مرز عراق و سوریه عقب‌نشینی کردند، گروهی از افراد مسلح این گذرگاه مرزی را که در استان الانبار در غرب عراق قرار دارد، به تصرف خود درآوردند.

در این میان، در حالی که منابع رسمی عراق خبر اشغال پالایشگاه بیجی عراق از سوی گروه داعش را تکذیب می‌کنند، برخی منابع خبری از جمله رویترز می‌گویند نزدیک به 75 درصد از این پالایشگاه به تصرف گروه داعش درآمده است. روز گذشته سرویس مبارزه با تروریسم عراق، خبر منتشر شده مبنی بر اشغال پالایشگاه بیجی در شمال بغداد از سوی تروریست‌های داعش را تکذیب و اعلام کرد این پالایشگاه که به دلایل امنیتی تخلیه شده، تحت کنترل کامل نیروهای امنیتی عراق است.

در همین حال ایرنا به نقل از رویترز نوشت: تروریست‌های داعش سحرگاه روز چهارشنبه بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق را در شهر بیجی واقع در استان شمالی صلاح‌الدین هدف قرار دادند. این حمله ساعت 4 بامداد دیروز شروع شد. خبرگزاری رویترز در خبر دیگری تائید کرد که واحدهای تولید، ساختمان اداری و چهار برج مراقبت این پالایشگاه به تصرف داعش در آمده است. به گفته این منبع، درگیری‌ها در نزدیکی اتاق اصلی مدیریت پالایشگاه در جریان است. دیروز در خبری منابع ترکیه‌ای اعلام کردند 15 تبعه دیگر ترکیه در عراق ربوده شده‌اند. پیشتر گروه داعش با تصرف موصل حدود 49 دیپلمات ترک را همراه خانواده‌هایشان به گروگان گرفت. همچنین 31 راننده ترک نیز پیشتر به اسارت داعش درآمده بودند، این گروگان‌ها هنوز آزاد نشده‌اند. در خبر دیگر دیروز اعلام شد گروه داعش 61 خارجی دیگر اعم از پاکستانی و مالزیایی را در عراق گروگان گرفته است.

اظهارنظرهای جدید

در ادامه اظهارنظرهای مختلف درباره تحولات عراق، خاویر سولانا، رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه ال پاییس اسپانیا نوشت: پیشرفت داعش در عراق، ده سال بعد از جنگ در این کشور نشان می‌دهد این منطقه همچنان به ثبات نرسیده است و نتیجه آن چیزی جز فراتر رفتن بحران داعش از مرزهای منطقه نخواهد بود.

سولانا ادامه داد: عراق از چند سال قبل دچار مشکلات زیادی است؛ چیزی که اکنون در عراق رخ داده، نتیجه سرایت پیامدهای جنگ در همسایه‌اش سوریه است. این سناریو، پیامدهایی فراتر از مرزهای عراق خواهد داشت؛ زیرا رقابت بین داعش با القاعده برای سلطه جهادگرایی، موجب خواهد شد هر دوی آنها تلاش کنند افراط‌گرایی ضدغربی خود را برای جذب افراطی‌ترین افراد (در سراسر جهان) نشان دهند.

از سوی دیگر، سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: تحولات امنیتی عراق به جنگ داخلی در این کشور منتهی خواهد شد. سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه نیز در اظهاراتی از جامعه بین‌الملل خواست از دولت عراق در برابر تروریسم حمایت کند. وی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: واضح است فعالیت بی‌سابقه تروریسم در عراق در زمانی که کنترل نیروهای ائتلاف بین‌المللی بر این کشور وجود ندارد، لزوم برقراری گفت‌وگوهای ملی با شرکت همه نیروهای سیاسی، قومی و مذهبی و همچنین شکل‌گیری ساختارهای پایدار سیاسی در این کشور را بیش از پیش با اهمیت کرده است.

همچنین جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با بحران عراق گفته است: عراقی‌ها باید با هم و در کنار یکدیگر باشند تا بتوانند به خشونت‌های فرقه‌ای رو به افزایش خاتمه دهند و با شبه‌نظامیان تندرو مقابله کنند. به گفته بایدن، عراق نیازمند دریافت کمک‌های فوری است. لقمان الفیلی، سفیر عراق در آمریکا نیز گفته است: در صورتی که گروه داعش متوقف نشود، به یک تهدید تروریستی جهانی بدل می‌شود و هزاران اسامه بن لادن از قبل این گروه شکل می‌گیرد. داعش همه را می‌کشد و تنها به دنبال تخریب است. آنچه ما امروز در عراق شاهد آن هستیم، یک تهدید آشکار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها