امروزه بیشتر سرطان‌ها وقتی به یک توده بزرگ و قابل رویت تبدیل می‌شوند، تازه می‌توان آنها را شناسایی کرد و آن موقع زمانی است که تومور شامل میلیون‌ها سلول سرطانی است و بیماری وارد فاز پیشرفته خود شده است.
کد خبر: ۶۸۵۷۲۳

آیا می‌توان سرطان را در مراحل اولیه خود بویژه زمانی که فقط چند سلول را تحت تاثیر قرار داده، تشخیص داد؟ تحقیقات زیادی تاکنون در این مورد انجام شده اما به نظر می‌رسد کار گروهی از محققان بین‌المللی به کمک موسسه علوم فوتونی اسپانیا می‌تواند امیدوارکننده باشد. آنها تراشه‌ای ساختند که می‌تواند پروتئین سلول‌های سرطانی را در خون با استفاده از آخرین روش‌های پلاسمونی، نانوساخت، میکروسیال و شیمی سطح شناسایی کند. حساسیت این تراشه آنقدر بالاست که می‌تواند غلظت‌های کم این پروتئین را شناسایی کند به طوری که سرطان در مراحل اولیه خود تشخیص داده می‌شود. در حقیقت می‌توان این کشف را به عنوان کلیدی برای تشخیص موفقیت‌آمیز سرطان و درمان بموقع آن در نظر گرفت.

تراشه‌نانو ردیابی‌کننده سرطان به عنوان یک ابزار نه‌تنها به خاطر قابلیت اطمینان، حساسیت بالا و هزینه پایینی که دارد، بلکه به‌واسطه خاصیت حمل‌کننده آسان آن انتظار می‌رود زمینه را برای تشخیص بموقع و درمان سرطان در مکان‌هایی که فاقد بیمارستان و کلینیک‌های پزشکی هستند، فراهم کند. تراشه نانوفراحساس دارای سنسورهای مختلفی است که در سراسر شبکه میکروکانال‌های سیالی توزیع شده‌اند، این فرآیند باعث می‌شود چند آنالیز به طور همزمان انجام شود. ذرات نانوطلایی روی سـطح تراشه قرار می‌گیرند و از نظر شیمیایی با یک گیرنده آنتی‌بادی برنامه‌ریزی می‌شوند، در نتیجه آنها می‌توانند شاخص‌های پروتئین را که در جریان خون قرار دارند، شناسایی کنند. وقتی قطره خون به داخل تراشه تزریق می‌شود، از طریق میکروکانال‌ها به گردش در می‌آید و اگر شاخص‌های سرطانی در داخل خون وجود داشته باشد به ذرات نانوی قرار گرفته روی میکروکانال می‌چسبند و تغـییرات موجود در رزونانس پلاسمونی را نشان می‌دهد. دستگاه تغییرات ایجادشده را مورد بررسی قرار می‌دهد. قدر مطلقی که به دست می‌آید رابطه مستقیمی با غلظت و تعداد شاخص‌ها در خون بیمار دارد، بنابراین ریسک بیمار برای پیشروی سرطان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. بنابر گفته هماهنگ‌کننده پروژه، شناسایی غلظت‌های پایین پروتئین در مدت چند دقیقه انجام می‌شود، همین ویژگی باعث شده تراشه نانویی‌ فراحساس به عنوان یک تکنولوژی جدید بتواند سلول‌های سرطانی را در مرحله اولیه شناسایی و درمان کند.

منبع: phys org

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها