کمربندهای صرفه جویی را محکم ببندید

بحران کم آبی در 12 شهر هرمزگان

اوج ‌گیری عطش زاهدانی‌ها در دمای 40 درجه

خط لوله‌ای که در خط کش مدیران نمی‌گنجد

شهر زاهدان که در حال حاضر جمعیتی بالغ بر 800 هزار نفر را در خود جای داده‌است به دلیل کمبود آب و کم کاری در روند احداث خط دوم انتقال آب از زابل به زاهدان هر روز بر عطش شهروندانش افزوده می‌شود.
کد خبر: ۶۸۵۶۹۳
خط لوله‌ای که در خط کش مدیران نمی‌گنجد

در حالی که گرمای هوا در زاهدان در آستانه فصل گرما به بیش از 40 درجه رسیده و بیماری وبا همچون سال های گذشته در پشت دروازه های این شهر به کمین نشسته است اما بیش از 150 هزار نفر از جمعیت این شهر از آب شرب بهداشتی محروم هستند.

خط دوم انتقال آب از چاه نیمه های سیستان به شهر زاهدان به عنوان تنها راهکار رفع عطش شهروندان زاهدانی از جمله طرح‌هایی بود که عملیات اجرایی آن در سال 1389 با اعتبار 242 میلیارد تومان با سرمایه گذاری قرارگاه خاتم الانبیاء در دستور کار قرار گرفت.

این طرح که به‌عنوان هدیه دولت احمدی نژاد به مردم زاهدان لقب یافت مقرر بود ظرف مدت سه سال احداث و به بهره‌برداری برسد اما با وجود اتمام مهلت قرار داد تاکنون پیشرفت چندانی نداشته و تنها 30 درصد از این پروژه کار شده است.

پروژه احداث خط دوم انتقال آب از چاه نیمه‌های سیستان به شهر زاهدان که بنا بر تعهدات قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار مقرر بود در 15 خرداد 1393 به تشنگی شهروندان زاهدانی پایان دهد متاسفانه کمتر از 30 درصد پیشرفت دارد.

با وجود اینکه مدیران شرکت آبفا احداث خط دوم انتقال آب از چاه نیمه ها را پایان تشنگی مردم زاهدان می دانستند اما تعلل در اجرای این پروژه و بی توجهی به تعهدات پیمانکار موجب شده است که این طرح با سرعت بسیار کندی پیش برود.

خط لوله‌ای که در خط کش مدیران نمی‌گنجد

احداث خط دوم انتقال آب زابل-زاهدان از جمله پروژه‌های بزرگ و طرح های مهر ماندگار دولت است که همواره در طی 3 سال گذشته مدیران آبفا با انتشار خبرهای متفاوت مردم زاهدان را به وسیله آن امیدوار نگاه داشته و این موضوع در طی سال های گذشته در صدر رسانه های استانی قرار داشته است.

مدیرعامل اسبق شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در آذر ماه سال 1390 و درست پس از یک سال از آغاز عملیات اجرایی این خط، پیشرفت فیزیکی این طرح بزرگ را 23 درصد عنوان کرد و افزود: بیش از 20 کیلومتر از این خط لوله گذاری شده است.

در همین حال درست دو سال بعد در 27 مرداد ماه سال 92 در حالی که انتظار می رفت پیشرفت این پروژه به بیش از 60 درصد رسیده باشد اما ابوالفضل صدرائیه مدیر عامل جدید آب و فاضلاب در مصاحبه با رسانه ها گفت این خط تنها 13 کیلومتر پیشرفت داشته است و آمار مدیران اسبق این شرکت را غیر واقعی خواند.

خط انتقال آب زابل-زاهدان که مقرر بود به طول 194 کیلومتر و با قطر لوله‌ فولادی یک هزار و 200 میلی متر به همراه 4 ایستگاه پمپاژ 50 هزارمتر مکعبی و یک تصفیه خانه به ظرفیت یک هزار و 400 لیتر در ثانیه تا 15 خرداد 93 احداث می شد همچنان در کانون بی توجهی به سر می برد و در کشاکش اندازه گیری با خط کش مدیران گفته می شود 60 کیلومتر لوله گذاری شده است.

150 هزار نفر در زاهدان تشنه هستند

در حالی که دمای هوا در آستانه فصل تابستان در شهر کویری زاهدان به بالای 40 درجه سانتی گراد رسیده اما کمبود آب و قطعی های مداوم و همچنین افت فشار در بسیاری از مناطق بالادستی و پائین دستی در این شهر عرصه را برای زندگی ساکنانش تنگ کرده است.

در حال حاضر خیابان های آزادی، دانشگاه، مناطق بی شماری از زیباشهر و خیابان بهشتی در طول روز با قطعی آب و افت فشار شدید روبرو هستند و بسیاری از شهروندان به ناچار همچون گذشته به حفر حوض انبار و یا ذخیره آب در تانکر روی آورده اند.

150 هزار نفر در مناطق حاشیه ای شهر زاهدان از جمله ساکنان بلوار رسالت، کشاورز و همچنین شهرک های جهاد، برق و گاوداران از آب شرب بهداشتی محروم هستند و به ناچار باید آب مصرفی خود را به وسیله تانکر و یا گالن های 20 لیتری از کنار خیابان تامین کنند.

متاسفانه با وجود این جمعیت چشمگیر و تشنه تنها 10 ایستگاه آب شیرین کن در شهر زاهدان برای برداشت آب فعال است و لذا صف های طولانی، ازدحام، درگیری های لفظی و خدشه دار شدن کرامت انسانی به جزء لاینفک زندگی مردم این شهر تبدیل شده است.

از تعداد 127 هزار مشترک شرکت آب و فاضلاب زاهدان تعداد 27 هزار مشترک دارای آب شور و غیر قابل آشامیدن هستند که این جمعیت نیز به اضافه 150 هزار نفر شهروند فاقد اشتراک آب و شهروندانی که در طی روز با قطعی آب مواجه هستند باید نیاز خود از همین 10 ایستگاه آب شیرین برداشت کنند و برای تامین نیاز اولیه حیات خود مورد آزار قرار بگیرند.

شرکت آب و فاضلاب استان: آب نداریم!

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سوال مبنی‌بر اینکه تشنگی بیش از 150 هزار نفر شهروندان زاهدانی و قطعی آب در بسیاری از محله‌ها را چگونه باید رفع کرد، گفت: واقعیت این است که آب نداریم.

محمدرضا لکزایی افزود: تمامی شکایات مردم در خصوص قطعی آب، افت فشار و نداشتن اشتراک آب به حق و قانونی است اما آبی برای اعطای اشتراک وجود ندارد.

وی تنها راه نجات از این مشکل را احداث خط دوم انتقال آب زابل-زاهدان عنوان کرد و گفت: مصرف روزانه شهر زاهدان در هر ثانیه هزار و 900 لیتر است که متاسفانه امکان تامین آب به میزان هزار و 550 لیتر بر ثانیه با وجود بهره گیری از چاه های آب شور امکان پذیر نیست.

لکزایی گفت: برای رفع نیاز تشنگی مردم زاهدان 920 لیتر بر ثانیه آب از طریق خط نخست انتقال آب زابل-زاهدان و 600 لیتر بر ثانیه آب از چاه های شور برداشت می شود که 330 لیتر از آن میزان توسط آب شیرین کن ها به آب شیرین تبدیل می شود.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان افزود: تعداد 52 حلقه چاه آب در شهر زاهدان و حاشیه آن به منظور تامین بخشی از نیاز های این شهر حفر شده است که متاسفانه به دلیل خشکسالی های مستمر تعداد 21 حلقه چاه امکان برداشت آب را نداشته و تنها 31 حلقه چاه فعال است.

وی با اشاره به اینکه تا سال گذشته به میزان 300 لیتر در ثانیه با کمبود آب روبرو بودیم، افزود: با توجه به رشد جمعیت متاسفانه هر ساله به این رقم افزوده شده و در حال حاضر کمبود آب در این شهر به 450 لیتر در ثانیه رسیده است.

لکزایی گفت: تعداد 80 هزار متقاضی اشتراک آب شرب در حاشیه شمالی شهر زاهدان و همچنین تعداد 12 هزار متقاضی در شهرک های اطراف از جمله گاوداران، جهاد و شهرک برق وجود دارد که این شرکت به دلیل نداشتن آب امکان اعطای اشتراک آب لوله کشی به آنها را ندارد.

قرار گاه خاتم الانبیاء به تعهداتش عمل نکرده است

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در خصوص احداث خط دوم انتقال آب از زابل به زاهدان نیز گفت: در این پروژه نیز با توجه به اینکه وزارت نیرو متعهد بود 30 درصد سرمایه گذاری داشته باشد این تعهد به طور کامل انجام شده است و لذا کوتاهی در احداث و کندی در سرعت پروژه متوجه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه رفع عطش مردم زاهدان اجرای خط دوم انتقال آب از زابل به زاهدان است، افزود: با وجود اینکه این پروژه می بایست خرداد ماه سال جاری به پایان می رسید اما تا کنون تنها 60 کیلومتر لوله گذاری شده است و هیچ تجهیزاتی از جمله ایستگاه های پمپاژ و تاسیسات جانبی در طول خط احداث نشده است.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون جلسات متعددی با حضور نمایندگان مجری برگزار شده است و حتی این مشکلات در سفری که وزیر محترم نیرو به استان داشتند در میان گذاشته شد اما به نظر می رسد قرارگاه خاتم الانبیاء علاقه ای برای انجام و ادامه این کار ندارد و لذا این مسئله بهداشت و نیاز های مردم منطقه را هدف قرار داده است.

لکزایی افزود: سفره آب زیرزمینی دشت زاهدان به عنوان منبع اولیه تأمین آب شهر دارای محدودیت‌ های جدی کمی و کیفی است به نحوی که بسیاری از چاه‌های منطقه خشک شده و نزول سطح آب در بسیاری از چاه‌های دیگر نیز هر ساله ادامه دارد و به تبع آن کمیت آب قابل استحصال و از سوی دیگر کیفیت آن به طور دایم کاهش می‌یابد.

شرکت آبفا مدیر ندارد

در حالی که کمبود آب و افت فشار و همچنین قطعی های مکرر این شهر در حال سرریز شدن از حوصله شهروندان است اما متاسفانه مدیری برای حل بحران پیش رو در شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

ابوالفضل صدرائیه مدیر عامل اسبق شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان که بیش از دو ماه است به عنوان فرماندار کاشان مشغول به کار شده است هنوز به عنوان سرپرست سکان هدایت شرکت آبفای استان را نیز در دست دارد اما متاسفانه نبود وی در استان موجب نارضایتی بسیاری از پیمانکاران و حتی کارکنان این شرکت به دلیل معوق شدن بسیاری از فعالیت های روزانه در این شرکت شده است.

در حال حاضر بسیاری از اسناد مالی از طریق پست به نمایندگی این شرکت مستقر در تهران ارسال می‌شود تا توسط سرپرست شرکت آبفا به امضا برسد.

در حال حاضر مدیریت پروازی این شرکت موجب نارضایتی بسیاری از پیمانکاران و حتی کارکنان را به همراه داشته است و در حالی که این استان همواره به عنوان خط مقدم مبارزه با وبا محسوب می شود و کمبود آب بهداشت و نیاز حیاتی شهروندان زاهدانی را نشانه گرفته است انتصاب و تعیین مدیریت جدید با تعلل صورت می‌گیرد.

کشمش های داخلی و استانی در بین نمایندگان و برخی از کرسی های صاحب قدرت به منظور چانه زنی و انتصاب مدیر عامل جدید روند انتخاب و انتصاب را در این شرکت کند کرده است و بر مشکلات روزانه این شرکت افزوده است و در این بین مهمترین نیاز مردم و اهمیت اجرای خط دوم انتقال آب از زابل به زاهدان به دست فراموشی سپرده شده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها