در هفته گذشته یک خبر در سر خط خبرهای جهان قرار داشت و آن ربایش 200 دانش‌آموز نیجریه‌ای توسط گروه بوکو حرام بود. غول‌های رسانه‌ای اروپایی و آمریکایی از یک سو خبر ربوده شدن و شرایط 200 دانش‌آموز نیجریه‌ای را در صدر اخبار خود قرار داده و با استدلال‌های حقوق بشری به آن پرداخته و ادعا نمودند که جهان باید برای مقابله با تروریست‌های بوکو حرام و نجات دانش‌آموزان اقدام کند.
کد خبر: ۶۸۵۵۹۹
توبه گرگ مرگ است

از سوی دیگر سران کشورهای غربی از جمله باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، کامرون نخست‌وزیر انگلیس، مرکل صدراعظم آلمان این مسئله را جنایتی ددمنشانه نامیده و خواستار اقدام فوری جهانی برای مقابله با آن شدند.

پرونده جنایت بوکو حرام سریعا در سازمان ملل توسط غرب بازگشایی شد و آنها خواستار اقدام نظامی در برابر بوکو حرام شدند.

کشورهای غربی در حالی روزها به برجسته‌سازی مسئله بوکو حرام و کمک به دانش‌آموزان نیجریه‌ای پرداختند و حتی طرح اعزام نیرو را مطرح کردند که روند تحولات جهانی بار دیگر طبل رسوایی آنها را به صدا درآورد.

گروه‌های تروریستی مشابه بوکو حرام با نام داعش فضایی از رعب و وحشت را در عراق به پا کردند؛ چنانکه آنها چندین خانواده را به صورت دسته‌جمعی قتل عام کردند. یکی از فجیع‌ترین جنایات تروریست‌های داعش را انتشار نوار قتل‌عام 700 دانشجوی عراقی تشکیل می‌داد. این جنایات در حالی رقم خورده که واکنش محافل رسانه‌ای و سیاسی غرب در قبال آن قابل توجه است.

آنها از به کار بردن واژه گروه تروریستی برای داعش خودداری کرده و چنان عنوان نمودند که این کشتارها انتقام‌گیری از دولت مرکزی بوده است. محافل سیاسی غرب نیز از محکوم‌سازی این جنایت خودداری کرده و با پرداختن به حاشیه‌ها تلاش نمودند تا افکار عمومی را از این جنایت دور سازند.

و اکنون این سوال مطرح است که آیا جان 700 دانشجوی عراقی کم ارزش‌تر از 200 دانش‌آموز نیجریه‌ای بوده که غرب در برابر اولی سکوت و در قبال دومی واکنش جهانی داشته و از آن به عنوان فاجعه یاد کرده است.

نوع واکنش غربی‌ها بار دیگر این اصل همیشگی را در اذهان ایجاد می‌کند که غرب هرگز از نگاه دوگانه و کاسبکارانه به حقوق بشر دست برنخواهد داشت و جان انسان‌ها صرفا در چارچوب منافع غرب تعریف می‌‌شود چنانکه در قبال تحولات نیجریه فریاد حمایت از مظلوم سر داده و در برابر جنایات داعش در عراق رویکرد سکوت در پیش گرفته‌اند. مقایسه رفتار غربی‌ها در قبال نیجریه‌ و عراق بار دیگر این اصل را نشان می‌دهد که توبه گرگ مرگ است ولاغیر.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها