امروز 28 خرداد 1393 خورشیدی برابر با 20 شعبان 1435 هجری و 18 ژوئن 2014 میلادی است. اتفاقات مهمی که امروز در تاریخ رخ داده ، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۸۵۴۹۶
28 خرداد، درگذشت طراح کودتای 28 مرداد

هجری شمسی

28 خرداد 1323

آیت الله سیدابوالقاسم کاشانی که در گلاب‌دره شمیران مخفی بود، توسط مقامات متفقین بازداشت و به خارج از کشور تبعید شد.

28 خرداد 1369

سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) طی پیمانی که میان وزیران خارجه ایران، ترکیه و پاکستان در شهر ازمیر ترکیه به امضأ رسید تأسیس شد.

28 خرداد 1379

کرمیت روزولت طرح کودتای 28 مرداد 1332 ایران در 84 سالگی درگذشت.

هجری قمری

20 شعبان 385

ابن ندیم بغدادی مورّخ و کتاب شناس مسلمان درگذشت. از زندگانی ابوالفرج محمدبن اسحاق بغدادی معروف به ابن‏ندیم، اطلاعات چندانی در دست نیست. او همانند پدرش شغل وَرّاقی داشت و کارش نسخه‏نویسی از کتب و فروش آنها بود. آشنایی او با کتاب‏های گوناگون، انگیزه‏ای برای نوشتن کتاب "الفهرست" را در او ایجاد کرد. ابن ندیم در کتابش همه‏ی علوم رایجِ عصر خود را که موجب شکوفایی تمدن اسلامی شده معرفی کرده و سپس به شرح زندگانی دانشمندان مشهور در آن علوم پرداخته است. ابن ندیم در این کتاب همچنین اخبار کتاب و رسالاتی را که دانشمندان درباره‏ی این علوم نگاشته‏ اند برشمرده و شرح حال کاملی درباره‏ نویسندگان آنها، آورده است. این مجموعه شامل شرح حال همه‏ عالمان، فقیهان، ادیبان و دیگر دانشمندان اسلامی از گذشته تا روزگار ابن ندیم می‏ باشد. او همچنین از تحقیق درباره‏ ادیان و مذاهب معروف زمان خود نیز غافل نبود و در این زمینه هم، مطالبی گردآوری کرده است.

20 شعبان 1391

سید محمد شیرازی معروف به سلطان الواعظین و مولف کتاب شب های پیشاور درگذشت. آیت‏اللَّه سیدمحمد شیرازی معروف به سلطان الواعظین فرزند حاج سیدعلی اکبر اشرفُ الواعظین در ذیقعده‏ی سال 1314 ق در تهران متولد شد. وی پس از فراگیری تحصیلات متوسطه، در خدمت پدر به کرمانشاه رفت و از طریق وعظ و خطابه، به نشر حقایق اسلام و مکتب جعفری پرداخت. سلطان الواعظین برای تکمیل علم و کمال خویش، مسافرت ‏های بسیاری به سرزمین‏ های اسلامیِ عراق، سوریه، فلسطین، اردن، مصر و هندوستان داشته و با طوایف بسیاری از یهود، مسیحیت، اهل سُنّت و بَرَهْمنیان و... مناظره داشته است. مناظره‏ معروف سلطان الواعظین شیرازی با دو عالم بزرگ اهل سنت در پیشاور پاکستان به مدت ده شب و هر شب متجاوز از هشت ساعت، توجه‏ همگان را به خود معطوف داشت. از آثار گرانبهای این عالم و اندیشمند مسلمان می ‏توان به کتب شب‏های پیشاور، صد مقاله‏ی سلطانی و گروه رستگاران اشاره کرد. سلطان الواعظین در شعبان سال 1391 ق برابر با مهر 1350 ش در 77 سالگی در تهران وفات یافت و پس از تشییعی با شکوه، در مقبره‏ ابوحسین در شهر قم به خاک سپرده شد.

میلادی

18 ژوئن 1953

در مصر حکومت جمهوری برقرار شد. شکست مصر در جنگ با رژیم صهونیستی در سال 1948م، مردم مصر را به حکومت ملک فاروق پادشاه این کشور بی‏اعتماد و اوضاع داخلی مصر را متزلزل کرد. این اوضاع باعث به وجود آمدن یک سازمان مخفی در داخل ارتش مصر تحت عنوان جنبش افسران آزاد شد که با سلطه انگلیس و خاندان پادشاهی مصر مخالف بود. این سازمان در سال 1952م طی یک کودتای انقلابی به رهبری سرلشکر محمدنجیب و سرهنگ جمال عبدالناصر، ملک فاروق را وادار به استعفا کرد. رهبران کودتا سپس فرزند خردسال فاروق به نام احمد فؤاد را با عنوان فاروق دوم موقتاً به سلطنت نشاندند. اما یک سال بعد ابتدا شورای جانشین پادشاه را لغو کرده و با اعلام پایان فرمان‏روایی خاندان پادشاهی در 18 ژوئن 1953م و تبعید خاندان فاروق، در مصر حکومت جمهوری برقرار شد و یک ماه بعد ژنرال محمدنجیب نیز به عنوان نخستین رئیس جمهور مصر سوگند یاد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها