تیم امنیت ملی آمریکا شب گذشته با حضور اوباما نشستی را با هدف بررسی اوضاع عراق و ارزیابی را‌‎کارهای موجود برای پایان دادن به ناآرامی های این کشور برگزار کرد برخی این نشست را به جریان انداختن گزینه اقدام نظامی آمریکا در عراق می‌دانند.
کد خبر: ۶۸۵۰۶۸
اقدام نظامی آمریکا در عراق از بلوف تا واقعیت

آمریکایی‌ها پس از تحولات و بحران عراق چندین موضع گرفتند و اکنون با تشدید بحران در اندیشه آن هستند تا برای نقش آفرینی در منطقه وارد عمل شوند و باز هم خود را ناجی و سردمدار مبارزه با تروریسم به جهانیان معرفی کنند.

اما آنچه که واقعیت دارد نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها خود گروه‌های تروریستی را ایجاد می‌کنند. در سوریه بارها آنها رسما از تروریست‌ها حمایت کردند و تسلیحات نظامی و غیر نظامی به گروه‌های تکفیری و سلفی دادند.

حتی سوزان رایس مشاور امنیت ملی امریکا پس از پیروزی اسد در انتخابات ریاست جمهوری سوریه رسماً اعلام کرد به تروریست‌ها سلاح‌های مرگبار می‌دهیم.

اوباما گفته بود اگر منافع آمریکا به خطر بیفتد و یا منافع این کشور ایجاب کند اقدام نظامی در عراق علیه تروریست‌های داعش در دستور کار قرار خواهد گرفت.

پس از آن که تروریست‌های داعش وارد عراق شدند و دست به اقدامات جنایتکارانه زدند، آمریکایی‌ها ابراز علاقه شدید خود را برای همکاری با ایران درباره عراق اعلام کردند.

این موضع چند بار از سوی مقامات این کشور به ویژه جان کری وزیر خارجه آمریکا اعلام شده است.در مقابل مقامات کشورمان این همکاری را رد کرد‌ه‌اند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به سخنان مقامات آمریکایی با اشاره به برخی اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی در خصوص احتمال همکاری ایران و امریکا در بحران عراق افزود: این موضوعات کارکرد جنگ روانی داشته و کاملاً غیرواقعی است.

وی تأکیده کرده است؛ ما همانگونه که اعلام کرده‌ایم در صورت درخواست رسمی دولت عراق، موضوع کمک در چارچوب مقررات بین‌المللی را بررسی خواهیم کرد و این روند کاملا دوجانبه بوده و به کشور ثالثی ارتباط پیدا نمی‌کند.

قرار است در روزهای آینده نیز اوباما نشست های دیگری با اعضای این تیم برگزار کند تا به یک راه‎کار مناسب برای عراق برسد . با این وجود رئیس جمهور آمریکا اقدامات آتی ایالات متحده در عراق را به تلاش "نوری المالکی" نخست وزیر عراق، برای حل اختلافات سیاسی موجود در این کشور و هچنین تلاش برای کاهش ناآرامی ها مشروط کرده است.

در این میان "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا نیز ضمن اعلام تصمیم واشنگتن برای مذاکره با تهران در مورد عراق امکان انجام عملیات نظامی بویژه حمله هوایی به مواضع داعش از سوی آمریکا را رد نکرد.

دستگاه دیپلماسی کشورمان هم در پاسخ به سخنان جان کری گفته است ایران هیچ همکاری با آمریکا در زمینه بحران عراق نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه آمریکا در این باره گفت: از هر اقدام مثبتی برای حل بحران عراق حمایت می کنیم و اگر مذاکره واشنگتن و تهران در این رابطه کمکی به حل موضوع بکند ما آن را رد نمی کنیم.

اما همزمان با نشست تیم امنیت ملی آمریکا در واشنگتن، نمایندگان ویژه کاخ سفید با "نوری المالکی" نخست وزیر این کشور، دیدار کردند.

"برت مک گورک" فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا و "استفان بیکرافت" سفیر واشنگتن در بغداد، شب گذشته با نخست وزیر عراق به گفتگو نشستند.از جزئیات این گفتگو خبری منتشر نشده است.

شب گذشته اوباما از اعزام 275 نیروی ویژه به عراق خبر داد. آمریکایی‌هایی بیشتر نگران سفارتخانه خود هستند تا بحران عراق به همین خاطر نیروهایی را برای حفاظت بیشتراز سفارت به بغداد فرستاده‌اند.

مقامات و مردم عراق با دخالت نظامی کشورهای خارجی به ویژه آمریکا مخالفند و اعتقاد دارند که مردم و دولت این کشور می‌توانند با تروریست‌ها مقابله کنند و فتنه آنها را خنثی سازند.

اکنون که آمریکایی‌ها تمایل خود را به اقدام نظامی نشان داده‌اند و از سوی دیگر به دنبال آن هستند تا ایران را نیز راغب به همکاری در این زمینه بکنند،‌آیا دوباره عراق و منطقه شاهد حضور نظامی آمریکا خواهد بود؟

جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ه
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
۰
۰
جنگ زرگری ،از قبل نیت امریكایها همین بود كه وهابی‌ها در عراق قدرت بگیرن.قدرت نداشتن این بود اگه قدرت بگیرن چی میشن .

نیازمندی ها