اشعریان و تأسیس نخستین دولتشهر شیعه نگاشته علی محمد سرلک از سوی نشر ادیان در قم در 296 صفحه در سال 92 منتشر شده است.
کد خبر: ۶۸۴۶۹۳
چگونه نخستین دولتشهر شیعی تاسیس شد

تحقیق حاضر سعی دارد تا با استناد به منابع تاریخی از تاسیس و اداره یک دولت شهر شیعی از خاندان اشعری در قم، در سده‌های سوم وچهارم سخن گوید.

شیعیانی از خاندان اشعری، در اواخر قرن اول هجری از کوفه به قم هجرت کردند. در این شهر؛ آنها به مدد یک‌پارچگی و فزونی ثروت و نفرات برای نخستین بار، دولت شهری را بنیان نهادند تا نزدیک به سه سده قدرت خویش را در راه اعتلای مذهب امامیه به کار گیرد.

این دولت، در طول حیاتش، که مقارن با عصر حضور امامان (ع) بود، میراثی بی همتا را از خویش به یادگار گذارد که با تشکیل دولت شیعی آل بوبه به بغداد منتقل شد و در نسل عالمان بغدادی استقرار یافت. این میراث بعدها با قدرت یافتن مغولان، به همت بزرگانی چون خواجه نصیر و علامه حلی، محفوظ مانده و با استقرار سلسله مقتدر صفوی و پس از آن دولت‌های شیعی دیگر تا به امروز جاودان مانده است.

تحقیق حاضر سعی دارد تا با استناد به منابع تاریخی و بررسی و تحلیل گزارش‌های منابع مذکور، از تاسیس و اداره یک دولت شهر شیعی از خاندان اشعری در قم، در سده‌های سوم وچهارم سخن گوید. دولتی که مهمترین ثمرات آن تاسیس حوزه علمیه، تربیت نخبگان مذهبی، ‌سیاسی و اجتماعی، پدیدآوری آثار مکتوب،‌ تبلیغ و نشر تشیع می‌باشد.

بعد از پیشگفتار و چکیده فهرست مطالب کتاب به این قرار است:

بخش اول- مفاهیم و کلیات

مفاهیم

جغرافیای اسلام و تشیع

بخش دوم- اشعریان و تأسیس نخستین دولت‌شهر شیعه

اشعریان

تأسیس دولت شهر قم

میراث دولت‌شهر

منابع

نمایه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها