ذخایر زیرزمینی آب بحرانی شد

تهران، رکورددار فرونشست جهان

قائم مقام وزیر نیرو با اعلام این‌که سالانه 50 درصد دشت‌ها دچار 60 سانتی‌متر فرونشست می‌شود، گفت: هم‌اکنون در ایران بیش از هر دوره دیگری از طبیعت استفاده می‌شود و استفاده از طبیعت تخریب شدیدی به همراه دارد.
کد خبر: ۶۸۴۳۶۵

ستار محمودی افزود: اکنون در حوضه آب‌های سطحی مانند رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها، نگرانی‌های بسیاری وجود دارد که برگرفته از فعالیت‌های مردم و برداشت‌های نامعقول و بی‌رویه است.در همین حال، رئیس گروه محیط‌زیست آب منطقه‌ای استان فارس نیز به مهر گفت: در 90درصد از دشت‌های استان، برداشت آب با مشکل روبه‌روست و حتی در برخی از این دشت‌ها برداشت ممنوع اعلام شده است.

احمدرضا عیسایی افزود: در این دشت‌ها با افت 30 سانتی‌متری آب تا 3.5 و حتی 4 متر هم مواجه هستیم که این نشان‌دهنده عمق بحران است.

وی با اشاره به ضرورت تغییر الگوی کشت در این استان تصریح کرد: در برخی از شهرستان‌های استان از جمله شهرستان جهرم عمق کف‌شکنی به حدود 500 متر می‌رسد که این یک فاجعه است.

نماینده مردم شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس نیز با اشاره به شرایط بحران آب در استان فارس و 500 روستای این استان که اکنون با تانکر آبرسانی می‌شود، گفت: میزان زیادی از آب شرب مردم استان از چاه‌ها تامین می‌شود، اما اکنون به دلیل برداشت‌های زیاد، سطح آب سفره‌ها کاهش زیادی داشته و حتی برخی از این چاه‌ها نیازمند کف‌شکنی است.

مهدی برومندی با بیان این‌که تعداد زیادی از چاه‌های استان خشک شده است، افزود: البته امسال اعتبارات خوبی از سوی دولت برای رفع مشکلات در روستاها در نظر گرفته شده است و با توجه به بحرانی بودن شرایط روستاهای استان، دولت باید توجه ویژه‌ای به این استان داشته باشد.وی با انتقاد از برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در استان یادآور شد: اکنون 80 هزار حلقه چاه در سطح استان فارس وجود دارد که از این تعداد، حدود 20 هزار حلقه چاه غیرمجاز است و باید برای پر کردن آنها اقدام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها