مسکنی که اجاره نشین ها را جواب کرد

حکایت «مهر» حلال و جان آزاد متقاضیان

حکایت «مهر» حلال و جان آزاد، روایت این روزهای متقاضیان مسکن مهر است که از خیر مهرورزی این پروژه گذشته اند و فقط می خواهند با تکمیل هر چه سریعتر این واحدها پس از هفت سال جانشان از پرداخت سهم آورده و افزایش هرروزه این مبلغ خلاص شود، موضوعی که در شهرستان دلفان به عنوان یکی از آخرین شهرستانهای کشور در زمینه تکمیل پروژه مسکن مهر مصداق عینی تری دارد.
کد خبر: ۶۸۴۲۷۰
حکایت «مهر» حلال و جان آزاد متقاضیان

مسکن مهر به عنوان یکی از طرح های دولت نهم و دهم در راستای خانه دار شدن اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه و با هدف تحقق رویای صاحب خانه شدن این قشر از جامعه بنا نهاده شد.

در شهرستان دلفان نیز طرح ساخت مسکن مهر با وجود اینکه در سایر شهرستانهای کشور در ابتدای فعالیت دولت دهم آغاز شد اما در این شهرستان محروم رسما در سال 89 با حضور معاون سیاسی استانداری وقت و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی عملیات اجرایی آن شروع شد تا متقاضیان امیدوار شوند که رویای خانه دار شدن آنها به زودی محقق می شود.

حتی یک واحد مسکن مهر در دلفان به بهره برداری نرسید

این در حالی است که از تعداد 641 واحد مسکن مهر شهرستان دلفان با گذشت چهار سال از آغاز عملیات اجرای آن در شهرستان و هفت سال از آغاز رسمی آن در کشور حتی یک واحد مسکن مهر به بهره برداری نرسیده است و همچنان مردم چشم انتظار واگذاری این واحدها و خارج شدن از اجاره نشینی هستند.

بارها ندای مظلومانه متقاضیان مسکن مهر شهرستان دلفان در رسانه های گروهی استان منتشر شد و این در حالی است که همواره در رسانه های مختلف از به بهره برداری رسیدن واحدهای مسکن مهر در دیگر شهرستانهای کشور خبر داده می شود ولی موضوع واگذاری واحدهای مسکن مهر دلفان به یک تراژدی غمناک برای متقاضیان چشم انتظار آن تبدیل شده است.

تعدادی از شهروندان نورآبادی می گویند: در حالی که بسیاری از شهرهای استان طرح مسکن مهر آنان به بهره برداری رسیده اما در این شهرستان هنوز این طرح به بهره برداری نرسیده است.این در حالی است که در این شهر هزینه اجاره مسکن بسیار بالا بوده و زوج های جوان از پرداخت اجاره بها ناتوان هستند.

بدهکار بانکها شدم ولی هنوز از مسکن مهر خبری نیست

یکی از متقاضیان مسکن مهر در نورآباد گفت: بسیاری از لوازم منزل و خودروی خود را به امید اینکه صاحب خانه شوم فروختم و اقدام به دریافت وام از چند بانک کردم و خود را بدهکار کردم اما با گذشت چندین سال هنوز واحد مسکن مهر من تکمیل نشده است.

مراد نظری با اشاره به اینکه سهم آورده نقدی متقاضیان هر چند وقت یک بار به بهانه های مختلف افزایش پیدا می کند، گفت: تاکنون بیش از 21 میلیون تومان وجه نقد از من دریافت کرده اند اما دریغ از خانه دار شدن ما و این در حالی است که بنده در حال حاضر 280 هزار تومان کرایه خانه پرداخت می کنم و این یک ظلم در حق من و خانواده ام است.

یکی دیگر از متقاضیان معتقد است اگر سهم آورده نقدی پائین تر بود و مابه التفاوت آن در قالب تسهیلات پرداخت می شد کمک بسیار خوبی به متقاضیان می شد.

وی می گوید: بسیاری از متقاضیان نمی توانند سهم آورده نقدی را تکمیل کنند و این موضوع علاوه بر اینکه برای خودشان مشکل به وجود می آورد موجب کندی روند ساخت مسکن مهر نیز شده است.

علی مروت پیری افزود: از دولت درخواست داریم که تسهیلات 25 میلیون تومانی را افزایش دهد تا ما نیز بتوانیم سهم آورده نقدی را آسانتر تهیه کنیم.

متقاضیان هر چه سریعتر آورده نقدی خود را واریز کنند

رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان دلفان نیز گفت: از مجموع 641 واحد مسکونی طرح مسکن مهر این شهرستان در نورآباد، 520 واحد آن پیش فروش شده است.

روح الله زمانی افزود: احداث طرح مسکن مهر شهر نورآباد از سال 89 آغاز و فاز اول آن در زمینی به مساحت 15 هکتار اجرا شده است.

وی گفت: در این زمینه امکانات زیرساختی این مجموعه شامل شبکه های گاز، برق و آب رسانی واحدها تامین و اجرا شده و کار جدول گذاری و زیرسازی خیابان های سایت مسکن مهر شهرستان نیز در حال اجراست.

زمانی از متقاضیان خواست که هر چه سریعتر آورده نقدی خود را واریز کنند تا در ساخت این واحدها تسریع شود و پیمانکاران نیز با مشکل نقدینگی مواجه نشوند تا در آینده ای نزدیک واحدهای مسکن مهر این شهرستان به متقاضیان تحویل شود.

مسکن مهری که در کشور آخر شد

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه مسکن مهر شهرستان دلفان متاسفانه نسبت به سایر شهرستانها دیر انجام شد، گفت: پروژه مسکن مهر دلفان از لحاظ امکانات اولیه آخرین وضعیت را نسبت به دیگر شهرستانهای استان دارد.

حجت الله خدایی سوری با تاکید بر اینکه متاسفانه با این وضعیت اقتصادی که در کشور وجود دارد شرایط ساخت این واحدها مشکل شده است، افزود: مسکن مهر این شهرستان نتوانست از آن تسهیلات اولیه خوب استفاده کند و آن هم به دلیل دیر اجرا شدن عملیات اجرایی این طرح در این شهرستان بود.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر وضعیت کشور از لحاظ اقتصادی تاحدودی نابسامان شد، افزود: این موضوع بر پروژه کوچک مسکن مهر دلفان هم تاثیرگذار بود به طوری که در زمره آخرین مسکن مهرهای کشور قرار گرفته است.

نماینده دلفان در مجلس شورای اسلامی از پیگیری برای کاهش سهم آورده متقاضیان خبر داد و گفت: بیشتر متقاضیان مسکن مهر اقشار کم درآمد و جوان هستند که می بایست تلاش کنیم دولت به ویژه راه و شهرسازی در این زمینه مساعدت های لازم را انجام دهد.

وقتی هر روز دولت طلب سهم آورده جدید می کند

سوری با تاکید بر اینکه تعدادی از مردم این شهرستان با امید و آرزوی خانه دار شدن اقدام به ثبت نام مسکن مهر کردند، افزود: تعداد زیادی از این افراد با قرض گرفتن، فروش اجناس و اثاثیه و با هزاران مشکل توانستند اقساط اولیه مسکن مهر را تهیه کنند و این عادلانه نیست که هر روز دولت بیاید و مبلغ آورده سهم متقاضی را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه دولت می بایست از محل یارانه ها فکری به حال این قشر آسیب پذیر که برای مسکن مهر ثبت نام کرده اند و هنوز هم از آن بهره ای نبرده اند بکند، گفت: می بایست از طریق وزارت راه و شهرسازی فکری اساسی برای سهم آورده متقاضیان مسکن مهر دلفان صورت پذیرد.

نماینده مردم دلفان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت می تواند برای این شهرستان محروم استثنا قائل شود و از محل یارانه ها و وزارت راه و شهرسازی کمک کند، افزود: مسئولان راه و شهرسازی استان نیز باید این مطالبه به حق مردم را به مرکز ابلاغ کنند تا پروژه مسکن مهر دلفان نیز همپای سایر شهرستانهای کشور ساخته شود.

به هر حال امیدواریم مسئولان استان و شهرستان با در نظر گرفتن عمق محرومیت در شهرستان دلفان هر چه سریعتر نسبت به تسریع در تکمیل طرح مسکن مهر این شهرستان و رفع مشکلات متقاضیان اقدام کنند.

شهرستان دلفان با 147 هزار نفر جمعیت و دو هزار و 740 کیلومتر مربع مساحت در شمال غربی استان لرستان و در همسایگی استانهای کرمانشاه و همدان قرار گرفته است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها