این میزان سوخت قاچاق بیش از 10 درصد مصرف کشور است

20 میلیون لیتر سوخت روزانه قاچاق می‌شود

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان این‌که با پیگیری این ستاد و حمایت وزارت نفت، جایگاه‌های عرضه سوخت در مناطق مرزی فعال خواهند شد، گفت: قاچاق سوخت از مرزهای مختلف کشور به روزانه 20 میلیون لیتر می‌رسد.
کد خبر: ۶۸۴۰۱۹

با توجه به اینکه مصرف روزانه گازوئیل کشور حدود 100 میلیون لیتر و مصرف روزانه بنزین کشور حدود 90 میلیون لیتر است و این دو فرآورده نفتی بیشتر هدف قاچاقچیان قرار می گیرد، پس می توان گفت هم اکنون بیش از 10 درصد سوخت مصرفی کشور به خارج از مرزها قاچاق می شود.

به گزارش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حبیب‌الله حقیقی در نشست مشترک با نمایندگان عضو فراکسیون مناطق مرزی مجلس، به قاچاق روزانه حداقل ده میلیون لیتر سوخت فقط از طریق مرز آبی اشاره و تصریح کرد: با تجمیع میزان قاچاق سوخت از طریق مرزهای کشور به رقم 20 میلیون لیتر در روز می‌رسیم که با توجه به مابه‌التفاوت حدود یک دلاری در دو سوی مرز، کشور سالانه 2.7 میلیارد دلار از قاچاق سوخت متضرر می‌شود.

وی همچنین به قاچاق گوشی تلفن همراه اشاره کرد و گفت: براساس برآوردها سالانه ده میلیون گوشی تلفن همراه در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که از این تعداد یک میلیون و 500 هزار دستگاه به صورت رسمی وارد شده و سالانه حدود هشت میلیون و 500 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به صورت غیررسمی وارد کشور می‌شود که برآورد ارزش حداقلی آن معادل 1.8 میلیارد دلار است.

این مقام مسئول وجود دیدگاه مشترک بین نمایندگان مجلس و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به معضل قاچاق را در تحقق حل این معضل موثر دانست و افزود: ستاد به دنبال تعامل با اعضای فراکسیون مناطق مرزی مجلس برای حل مشکلات مرزنشینان است.

وی یادآور شد: امروزه اکثر کشورهای دنیا که در آن قاچاق صورت می‌گیرد، عمدتا یا کشور مبدأ هستند یا مقصد، اما اکنون ایران هم کشور مبدأ به حساب آمده و هم مقصد، که این مورد آسیب‌های زیادی را وارد کرده است.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با بیان این‌که قسمت قابل توجهی از قاچاق، زاییده فرآیندهای رسمی است، گفت: بیش از 70 درصد مسائل قاچاق ناشی از فرآیندهای رسمی اقتصاد کشور است و کشورمان در سال گذشته رتبه 143 جهان را در تجارت فرامرزی به خود اختصاص داده است.

وی افزود: معضل قاچاق معطوف به ورود یک واحد کالا توسط یک کوله‌بر نیست، بلکه از یک طرف ورود عمده و تحت پوشش کالاهای گوناگون در حجم گسترده و از طرف دیگر خروج عمده سوخت از طریق مرزهای آبی و خشکی است.

وی تحقق توسعه اقتصادی با وجود قاچاق را غیرممکن دانست و گفت: رسیدن به نقطه مطلوب در اقتصاد مقاومتی با وجود قاچاق ممکن نیست در نتیجه پرداختن به حل معضل قاچاق امری ضروری در کشور است.

این مقام مسئول در واردات کالا سه عامل اسناد مربوطه، عوارض و زمان ترخیص را تعیین‌کننده دانست و اظهار کرد: جزو کشورهایی به شمار می‌رویم که با بیشترین اسناد، بالاترین عوارض و طولانی‌ترین زمان مربوط به ترخیص کالا مواجه هستیم و بین 185 کشور در رتبه 153 قرار داریم و این روند موجب به‌صرفه شدن قاچاق شده است. رئیس ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا و ارز گفت: فعالان اقتصادی از طریق رسمی با توجه به وجود بروکراسی موجود سالانه تنها در دو نوبت امکان واردات خواهند داشت، درصورتی که از طریق غیررسمی و غیرمجاز این امکان در چهار نوبت وجود دارد.

وی با بیان این‌که افراد دانه‌درشت در زمینه قاچاق، برخی کوله‌بران را اجیر کرده و از آنها سوء‌استفاده می‌کنند، افزود: در بسیاری از موارد شاهدیم که قاچاقچیان دانه‌درشت با برنامه‌ریزی و جمع‌آوری کالا در آن سوی مرز، اقدام به حمل و انبار کالای خود در این سوی مرز توسط کوله‌بران می‌کنند که در این صورت دیگر نمی‌توان به تصور این‌که کالای وارداتی اندک است، مقابله‌ای انجام نشود. حقیقی گفت: برخوردهای انتظامی و امنیتی متوجه لایه‌های آشکار قاچاق می‌شود و این در حالی است که لایه‌های پنهان در حاشیه امنیت قرار داشته و مبادرت به قاچاق برنامه‌ریزی شده می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها