انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته به ایستگاه پایانی خود رسید. مراکز رای‌دهی از ساعت 7 صبح دیروز به وقت محلی به روی 12 میلیون واجد شرایط باز شد تا آنها از میان عبدالله عبدالله و اشرف‌غنی احمد ‌زی یک نفر را به عنوان رئیس‌جمهور آینده و جانشین حامد کرزای انتخاب کنند.
کد خبر: ۶۸۳۹۰۵
پایان ماراتن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بیست‌ودوم جولای (سی‌ویکم تیر) اعلام می‌شود و مراسم سوگند رئیس‌جمهور جدید این کشور دوم آگوست (یازدهم مرداد) برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در دور اول انتخابات ریاست جمهوری که با انتخابات شوراهای استانی این کشور همراه بود هفت میلیون نفر از 12 میلیون واجد شرایط رای دادن در انتخابات شرکت کردند.

کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان در دور دوم انتخابات این کشور صندوق‌های اخذ رای را از 19 هزار و 700 صندوق به 23 هزار و 313 صندوق افزایش و اطمینان داد که مردم افغانستان در این دور از انتخابات با کمبود برگه رای در حوزه‌ها مواجه نخواهند شد؛ این در واقع مشکلی بود که در دور نخست به وجود آمده بود.

کمیسیون برگزاری انتخابات در این دور از انتخابات برای نظارت بیشتر نامزدها، شمار ناظران آنها را در حوزه‌های رای‌گیری از 50 هزار نفر در دور اول به 70 هزار نفر در دور دوم افزایش داد تا هریک از نامزدها با 35 هزار ناظر بر روند برگزاری انتخابات نظارت داشته باشند. همچنین 400 هزار نیروی امنیتی، پلیس و ارتش افغانستان در سراسر این کشور برای تامین امنیت دور دوم انتخابات به حالت آماده‌باش کامل درآمدند.

با این حال، ساختمان‌های استانداری غزنی و یکی از فرمانداری‌های استان لوگر افغانستان روز گذشته هدف حملات راکتی قرار گرفت.

محمد علی احمدی، معاون استانداری غزنی گفت: چهار فروند راکت در اطراف ساختمان استانداری غزنی اصابت کرد، اما این حملات تلفات جانی در پی نداشت.

دین محمد درویش سخنگوی استانداری لوگر نیز اعلام کرد: یک فروند راکت به ساختمان فرمانداری خوشی از توابع استان لوگر اصابت کرد که بر اثر آن یک نفر کشته شد و دو نفر دیگر زخمی شدند.

گزارش‌های رسیده از افغانستان حاکی از آن است که صفوف رای‌دهندگان در دور دوم انتخابات، مانند دور اول طولانی نیست و عده‌ای این مساله را نشانه آن دانسته‌اند که میزان مشارکت این بار کمتر است. اما کوتاه بودن صفوف انتخابات، ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد. از جمله این‌که برگه‌های رای‌دهی کوچک است و یافتن نامزد مورد نظر ساده است و سریع انجام می‌شود. همچنین در انتخابات قبلی علاوه بر این‌که نامزدهای ریاست جمهوری هشت نفر بودند، رای‌دهندگان همچنین مجبور بودند نامزد مورد نظرشان را در فهرست طولانی نامزدهای شورای ولایتی که در اکثر ولایت‌ها بیش از ۳۰۰ نامزد بودند، پیدا کنند و به آنها رای دهند.

به اعتقاد برخی از ناظران، این زمان طولانی‌تری نیاز داشت و سبب طولانی شدن صفوف رای‌دهندگان می‌شد، اما این بار حتی رای‌دهندگانی که سواد نداشتند، بزودی می‌توانستند گزینه مورد نظرشان را بیابند، رای دهند و محل را ترک کنند. عبدالله و احمد زی در دور اول انتخابات این کشور در شانزدهم فروردین، از میان هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به ترتیب 45 درصد و 31.6 درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

یک پزشک و یک اقتصاددان

اوایل صبح دیروز هر دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان پس از انداختن رای خود به صندوق، ضمن تاکید بر لزوم شفافیت در برگزاری انتخابات، از مردم این کشور خواستند با حضوری گسترده در پای صندوق‌ها بار دیگر حماسه دور اول انتخابات این کشور را رقم بزنند.

به گزارش ایرنا، عبدالله عبدالله به همراه معاونانش در حوزه رای‌گیری مدرسه استقلال کابل حضور یافت و رای خود را به صندوق انداخت. زلمی رسول؛ نامزدی که در دور اول انتخابات 11 درصد آرا را از آن خود کرده بود و در جایگاه سوم قرار گرفت، عبدالله را در لحظه رای‌دهی همراهی می‌کرد. اشرف غنی احمد زی نیز که معاونانش وی را همراهی می‌کردند، در مدرسه حبیبه در غرب کابل رای خود را به صندوق انداخت. وی پس از انداختن رای خود در صندوق اظهار کرد: ارتش و پلیس رشادت کردند و باید تلاش کنند این دستاورد را با مداخله در روند انتخابات خدشه‌دار نکنند.

دکتر عبدالله در سال 1339 در افغانستان به دنیا آمده و در رشته پزشکی تحصیل کرده است. او در سال ۱۹۸۵ وارد جبهه پنجشیر شد و خیلی زود به فرماندهی سپاه احمدشاه مسعود رسید. عبدالله عبدالله از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ وزیر امور خارجه افغانستان بود. اشرف غنی احمدزی هم در سال ۱۳۲۸ در ولایت لوگر افغانستان به دنیا آمد. او در ایالات متحده آمریکا در رشته اقتصاد تحصیل کرده است. اشرف غنی احمدزی پس از سقوط طالبان، وزیر دارایی، رئیس دانشگاه کابل و رئیس کمیسیون انتقال مسئولیت‌های امنیتی بوده است.

در گروه عبدالله عبدالله، احزابی همچون جمعیت اسلامی، حزب وحدت مردم به رهبری محمد محقق و حزب اسلامی به رهبری ارغندیوال از هسته‌های اصلی گروه حمایت‌کننده به شمار می‌روند. در گروه اشرف غنی نیز حزب جنبش ملی اسلامی به رهبری عبدالرشید دوستم، حزب وحدت به رهبری کریم خلیلی، حزب حق و عدالت و افغان ملت از هسته‌های اصلی به شمار می‌روند. از نظر قومی نیز ترکیب‌ها در این دور بخوبی مهندسی شده است. در گروه عبدالله، ترکیب تاجیک، پشتون، هزاره و ازبک شکل گرفته است. در گروه اشرف غنی ترکیب قومی کمی متفاوت رعایت شده است که در آن پشتون‌ها، تاجیک‌ها، هزاره‌ها و ازبک‌ها در سطح عالی این گروه دیده می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها