ترک‌ها برای بهره‌برداری از پسته که یکی از مواد کلیدی در تهیه باقلوای ترکیه‌ای محسوب می‌شود، راه دیگری پیدا کرده‌اند تا طلای سبز مفهوم بیشتری پیدا کند.‌
کد خبر: ۶۸۳۸۵۶
استفاده از پسته برای گرم کردن شهر

متخصصان این کشور در نظر دارند با استفاده از پوست پسته، اکوسیتی یا همان بوم شهرهای جدید را گرم کنند. اکوسیتی، شهری دارای سلامت بوم شناختی (اکولوژیک) و در توازن با طبیعت است. این شهر از طریق حفظ حوزه طبیعی، بهره‌وری انرژی، تناسب الگوهای زیستی در ترکیب با الگوهای حمل و نقل، استفاده از مصالح بومی و سایر اهداف پایدار ایجاد می‌شود.

در حال حاضر مقامات ترکیه‌ای برنامه‌ای برای ساخت اولین شهر اکولوژیکی کشور با ساختمان‌های خصوصی و عمومی در نزدیکی شهر غازی عینتاب ارائه کرده‌اند که به وسیله سوزاندن پوست پسته گرم می‌شود. البته چند موقعیت جغرافیایی بهتر از غازی عینتاب وجود داشت، اما از آنجا که این شهر یکی از قطب‌های تولید پسته در ترکیه است، محل آن برای احداث نخستین بوم شهر ترکیه برگزیده شد.

گولک مفت اوغلو یکی از کارشناسان ساختمان سبز در ترکیه می‌گوید: شهر غازی عینتاب به خاطر توان بالقوه‌اش در تولید پسته و همچنین مقادیر قابل توجه پوست پسته که امروزه به‌عنوان زباله از آن یاد می‌شود، مشهور و شناخته شده است. ما در حال برنامه‌ریزی برای به دست آوردن گاز زیستی که نوعی انرژی تجدیدپذیر ناشی از سوختن پوست پسته است، هستیم. ما تصور می‌کنیم شهر اکولوژیکی را می‌توان با سوزاندن پوست پسته گرم کرد، چراکه وقتی شما چنین شهرها و سیستم‌های سازگار با محیط‌زیستی برنامه‌ریزی می‌کنید، نیم‌نگاهی به منابع طبیعی در دسترس هم دارید، مثلا اگر منطقه مد نظر سرشار از انرژی باد باشد از انرژی باد استفاده می‌کنیم.

پتانسیل بالقوه پوست پسته اولین بار توسط شرکت مهندسی زیست‌محیطی فرانسوی Burgeap مطرح شد که سال گذشته در گزارشی اعلام کرد غازی عینتاب مناسب‌ترین و ممکن‌ترین منبع انرژی زیست‌محیطی در منطقه است. تا آنجا که 60 درصد از گرمای مورد نیاز منطقه را می‌توان از منابع تجدیدپذیر این شهر تامین کرد.گولک معتقد است چنانچه مقامات در سطح شهرداری به توافق برسند و مالکان زمین‌های خصوصی متقاعد شوند این پروژه در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت قابل اجرا خواهد بود.

biofueldaily / مترجم: آتنا حسن‌آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها