فارین پالسی در گزارشی درباره تحولات عراق ادعا می‌کند عربستان با داعش به دنبال مقابله با نفوذ ایران در منطقه است. براساس ادعای فارین پالس، درگیری عراق برگرفته از رقابت منطقه‌ای است که سبب ناآرامی در این کشور شده است. همزمان خبرگزاری رویترز در ادعایی می‌گوید: نیروهای ایران در کربلا و نجف حضور یافته‌اند. ادعایی که از سوی مقامات ایران و عراقی تکذیب شد.
کد خبر: ۶۸۳۷۸۹
جنگ رسانه‌ای غرب در عراق

حال این سئوال مطرح است که هدف‌رسانه‌ای غربی از بیان چینش اخبار و گزارش‌ها چیست؟ و چرا تلاش دارند که از یک سو بحران کنونی عراق را به رقابت ایران و عربستان نسبت دهند و از سوی دیگر ادعای حضور نیروهای ایران در عراق را مطرح می‌سازند.

در باب این مسئله چند نکته اساسی مطرح است نخست آنکه وحدت میان همه عراقی‌ها از جمله شیعه و سنی، کرد و عشایر و ... ضمن تحمیل شکستهای سنگین به تروریست‌ها (داعش)، ادعاهای غرب مبنی بر شکاف دینی و قومی در عراق را باطل ساخته است، این وحدت می‌تواند الگویی برای دیگر کشورهای منطقه نیز باشد که به نوعی درگیر تروریسم وارداتی غرب هستند. رسانه‌های غربی با بیان ادعاهای واهی مبنی بر درگیری ایران و عربستان در عراق برآنند تا از یک سو بر مقاومت و وحدت یکپارچه عراقی‌ها سرپوش گذارند و از سوی دیگر اصل حمایت آمریکا و انگلیس از تروریست‌ها را پنهان سازند.

در باب حمایت آمریکا از تروریست‌ها همان بس که اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی می‌گوید اگر منافع آمریکا در عراق تهدید شود ما اقدام می‌کنیم، این جمله به این معناست که کشتار مردم عراق توسط داعش در چارچوب منافع آمریکا است. این مسئله سندی آشکار بر حمایت آمریکا از تروریست‌ها است.

دوم آنکه غرب همواره تلاش داشته تا از اصل شکاف میان شیعه و سنی برای رسیدن به منافع خود بهره گیرد. اکنون کل منطقه به این اصل رسیده است که تروریسم تهدیدی برای همگان است و باید برای مبارزه با آن متحد شد. حتی کشورهایی مانند ترکیه و عربستان، قطر و ... که از تروریسم حمایت می‌کردند اکنون به این نکته رسیده‌اند. اکنون مبارزه با تروریسم می‌تواند زمینه‌ساز وحدت در منطقه باشد که غرب به شدت از آن هراس دارد.

با این شرایط غرب با ادعای رقابت میان ایران و عربستان در حالی سعی دارد تا تحولات عراق را نه درگیری مردم با تروریست‌ها بلکه تقابل میان شیعه و سنی معرفی کند که همزمان به دنبال ایجاد شکاف در منطقه با محوریت تقسیم کشورها بر حامی ایران و عربستان دارد تا مانع از وحدت ملی علیه تروریسم شود.

غرب از آن هراس دارد که این وحدت در نهایت به سمت مبارزه با عامل اصلی تروریسم یعنی آمریکا و انگلیس پیش رود لذا با حاشیه‌سازی و ادعاهای واهی سعی در مانع‌تراشی بر سر راه آن دارد. غرب با فضای رسانه‌ای سعی دارد تا بحران عراق را جنگ درونی اسلام عنوان کند تا بار دیگر چهره‌ای خشن از اسلام به نمایش گذارد حال آنکه همه اسناد نشان می‌دهد که عراق درگیر جنگ با تروریسمی است که دست‌پرورده آمریکا و انگلیس است.تروریسمی که جز کشتار مردم و ایجاد شکاف در جهان اسلام و خدمت به غرب هدفی ندارد.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها