به دلیل بازشماری آرا و اعتراض طرفداران دکتر عبدالله

اعلام نتایج انتخابات افغانستان به تعویق افتاد

دومین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، ساعت ۷ صبح امروز (شنبه) با حضور عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی دو کاندیدای پیشتاز دور اول انتخابات این کشور، در سراسر افغانستان آغاز شد.
کد خبر: ۶۸۳۶۷۱
مردم افغانستان پای صندوق انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش واحد مرکزی خبر ، عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین این کشور در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان توانست 45 درصد از آراء را از آن خود کند.

اما رقیب وی اشرف غنی احمدزای که پیش از این به عنوان وزیر دارایی افغانستان بوده است، تنها توانست 31 درصد از آراء را در مرحله اول انتخابات به دست آورد.

برگزاری دور دوم انتخابات اولین اقدام افغانستان در انتقال قدرت از طریق دموکراتیک میان روسای جمهوری این کشور به شمار می رود.

حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان که از سال 2001 میلادی و از زمان برکناری طالبان قدرت را در دست دارد، از لحاظ قانون اساسی این کشور نمی تواند در این انتخابات شرکت کند.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان با آرامش و به صورت دموکراتیک برگزار شد.

رقابت میان نامزدهای ریاست جمهوری در افغانستان جهت برگزاری دور دوم انتخابات به یک دوره کوتاه مدت سه هفته ای محدود شده بود.

عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزای هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای رقابت در دور دوم این انتخابات به سراسر کشور مسافرت کردند و در طی سخنرانی خود با مردم افغانستان توانستند حمایت تعدادی از افراد و بزرگان قبیله های مختلف را به دست آورند.

از شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز که نتوانسته بودند در دور اول تعداد آرای مورد قبول را به دست آورند، سه نامزدی که بیشترین آراء را به دست آورده بودند از عبدالله عبدالله و سه نامزدی که کمترین تعداد آراء را کسب کرده بودند، از اشرف غنی حمایت کردند.

حتی یکی از برادران حامد کرزای از عبدالله عبدالله و یکی دیگر از برادران رئیس جمهوری افغانستان از اشرف غنی احمدزای حمایت کردند.

از جمله مهمترین محور موضوع های این انتخابات در زمینه امنیت، اقتصاد، تحصیلات و حقوق زنان متمرکز شده است.

اما گروه طالبان که در سال 2001 میلادی باعث بروز شورش در این کشور شد، اعلام کرده است نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، رای دهندگان و کارمندان انتخابات را هدف قرار خواهد داد ، اما نیروهای افغان تدابیر شدید امنیتی را به اجرا درآورده اند.

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان حدود هفت میلیون نفر شرکت کردند.

مقامات افغانستان اعلام کردند دوازده میلیون نفر در این کشور واجد شرایط رای گیری هستند اما تاکنون بیش از هجده میلیون برگه رای در سراسر کشور توزیع شده است و این موضوع نگرانی ها در زمینه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان را افزایش داده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز پنجشنبه اعلام کرد بیشتر لوازم مربوط به رای گیری از 34 مرکز استان به 398 حوزه رای گیری از جمله مناطق بسیار ناامن در این کشور ارسال شده است.

این در حالی است که مدارس دولتی در این کشور در تاریخ دهم ماه ژوئن به منظور برگزاری انتخابات و تبدیل این مدارس به حوزه های رای گیری تعطیل شده است.

این انتخابات اولین مرحله از انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان است که بدون کمک مستقیم کشورهای خارجی قرار است در این کشور برگزار شود.

سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد: تعداد شش هزار و 365 حوزه رای گیری با 23 هزار و 136 صندوق رای در سراسر این کشور آماده رای گیری از مردم می باشد.

نور محمد نور در پایان گفت :« از تعداد 23 هزار و 136 صندوق رای، 13 هزار و 812 صندوق برای مردها و نه هزار و 324 صندوق برای رای دهندگان زن اختصاص خواهد یافت.

کرزای: افغانها با شرکت درانتخابات، کشور را از نیاز به بیگانه نجات دهند.

رئیس جمهور افغانستان گفت : افغانها با شرکت درانتخابات ریاست جمهوری ، کشورشان را از نیازمندی به بیگانه ها نجات دهند.

حامد کرزای باحضور در پای صندوق رای برحضور گسترده مردم افغانستان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور تاکید کرد و گفت : همه افغانهای واجد شرایط رای دهی با استفاده از کارتهای خود در انتخابات شرکت کنند و به نامزد مورد نظر خود رای دهند.

وی تصریح کرد : شرکت مردم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری گام مهمی برای برقراری ثبات در این کشور است.

کرزای با استقبال از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت : افغانها با شرکت خود در انتخابات ریاست جمهوری سرنوشت آینده خود را تعیین کنند.

اصابت دو فروند موشک به شهرکابل

همزمان با آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، دو فروند موشک به شهرکابل اصابت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها