جام جم نوا: نگاهی به پیشینه فرهنگی‌مان در چند دهه اخیر نشان می‌دهد، لغو کنسرت در این دیار امری عجیب و غریب نیست و محدود به دولت خاصی نمی‌شود. موج لغو کنسرت‌ها در دولت تدبیر و امید هم به دلایل مختلف ادامه دارد و هر از چندگاهی در رسانه‌ها تیتر می‌شوند. برای جلوگیری از چنین اقداماتی- لغو کنسرت‌های مجوزدار - می‌توان به همکاری بیشتر دفتر موسیقی وزارت ارشاد و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی مراکز استانها و شهرستانها برای ایجاد فضایی امن و صیانت شده برای برگزاری اجتماعات موسیقایی امید بست.
کد خبر: ۶۸۳۶۴۸
چرا این کنسرت‌ها لغو شدند؟

«صدور دیر هنگام مجوز»
کنسرت «کوارتت زهی اروند» که قرار بود، 21 اردیبهشت‌ماه در تالار احسان شیراز برگزار شود، به دلیل صدور دیرهنگام مجوز لغو شد.
کوارتت زهی اروند از اوایل اسفند ماه 92 برنامه‌ریزی برای برگزاری کنسرت را آغاز کرد و تاریخ 9 اردیبهشت ماه اقدامات لازم را شروع کرد اما به دلیل صدور دیر هنگام مجوز، این کنسرت به روی صحنه نرفت. این در حالی است که صدور دیرهنگام مجوز یکی از معضلات دفتر موسیقی در دولت قبل بود که بار دیگر در دولت تدبیر و امید تکرار شد.

«حمله نیروهای خودسر»
کنسرت موسیقی ایرانی با صدای وحید تاج در یزد با اقدام نیروهای خودسر مواجه شد و در حالی که نوازندگان روی صحنه می‌نواختند، این خواننده اجازه رفتن روی صحنه را پیدا نکرد.
این کنسرت قرا بود، 18 و 19 اردیبهشت‌ماه در یزد برگزار شود که جمعی کمتر از 50 نفر در محل ورودی سالن جمع شده و با تهدید و ایجاد رعب و وحشت، مسؤولین برنامه‌گذاری را به لغو برنامه ترغیب کرده و از ورود مردمی که برای تماشای برنامه آمده بودند ممانعت بعمل آوردند.

«مجوز ما قرآن است»
مجید خراط‌ها و امید جهان‌ نیز قرار بود، اردیبهشت‌ماه در یاسوج اجرا داشته باشند که در پی آن جمعی در اعتراض به این موضوع مقابل دفتر نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و نیز استانداری یاسوج تجمع کرده و خواستار لغو این برنامه شدند.
آنها در این باره توضیح دادند: مجوز ما قرآن است. قرآن هر کجا می‌گوید امر به معروف و نهی از منکر، ما آنجا هستیم. استاندار و فرماندار که بالاتر از قرآن نیستند.
آنها به بی‌حجابی خانم‌ها در کنسرت‌ها نیز اعتراض داشتند.

«چرا چارتار در اهواز ننواخت؟»
گروه چارتار قرار بود، هجدهم و نوزدهم اردیبهشت 93 در اهواز به اجرای کنسرت بپردازد اما برنامه این گروه به گفته مسؤول انجمن موسیقی خوزستان به دلیل نداشتن مجوز اجرا نشد و گرنه هیچ دلیل دیگری برای لغو این کنسرت وجود نداشت.
مدیر انجمن موسیقی خوزستان در این باره توضیح داد:‌ به صورت کلی قاعده دریافت مجوز به این صورت است که باید 45 روز قبل درخواست مجوز بدهند اما گاهی اوقات به منظور همکاری با گروه‌ها تا 20 روز قبل از اجرای کنسرت نیز درخواست مجوز را قبول می‌کنند.
او ادامه داد: گروه چارتار 10 روز قبل از اجرا برای دریافت مجوز به انجمن موسیقی مراجعه کرد و ما اعلام کردیم که نمی‌توانیم برای دریافت مجوز کار غیرقانونی کنیم. علاوه بر آن همزمان 2 کنسرت دیگر در حال اجرا بود.
***
تابحال دفتر موسیقی صحبتی رسمی درباره این موضوع نداشته است، که چند نهاد اجازه لغو یک کنسرت مجوزدار را دارند و واکنشی جدید نیز از خود نشان نداده است.
(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها