وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی به مرحله حساسی رسیده است، گفت: در حد معقولی اطمینان دارم که تا یک ماه آینده قادر خواهیم بود به راه حل جامعی در این رابطه برسیم؛ راه حلی که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران همواره صلح‌آمیز باقی خواهد ماند.
کد خبر: ۶۸۳۵۷۱

به گزارش مهر، محمدجواد ظریف در مطلبی که در روزنامه واشنگتن‌پست به چاپ رسیده است، تاکید کرد: تمام آنچه برای این منظور نیاز است، توجه هوشیارانه و جدی به واقعیت‌های موجود و همین‌طور تبعات انتخاب جایگزین‌های چنین راه‌حلی است. در گذشته، گرفتاری در دام برخی توهمات باعث از بین رفتن فرصت‌های به وجود آمده شده‌اند و نباید اجازه داد که باردیگر چشم‌انداز واقعی امکان حصول به یک توافق تاریخی نابود شود. ظریف با اشاره به مذاکرات ده سال گذشته ایران و غرب که به دلیل کارشکنی‌های آمریکا به نتیجه نرسید، افزود: غرب با اشتباه گرفتن تعامل سازنده ما به‌عنوان نشانه ضعف و با انتخاب گزینه اعمال‌فشار و تحریم به منظور امتیازگیری، عملا باعث تغییر موضع ایران شد.

در یادداشت وزیر خارجه کشورمان آمده است: امروز و در حالی که به سال ٢٠١٥ نزدیک می‌شویم، نتیجه زیاده‌خواهی‌های گذشته و گرفتاری در توهم تأثیر تحریم‌ها کاملا مشخص است. در ده سال گذشته، تعداد سانتریفیوژهای ایران از ٢٠٠ به 20 هزار عدد رسیده است، ظرفیت غنی‌سازی ایران از 3.5 به ٢٠ درصد ارتقا یافته است و رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک کمتر از یک‌سال دیگر افتتاح خواهد شد.

وی تاکید کرده است: هیچ کس نمی‌تواند عقربه‌های ساعت را به عقب برگرداند. قربانی‌هایی داده شده است. میزان توانایی‌های ما به شکل وسیعی افزایش یافته‌اند. دانش و تخصص‌های جدیدی کسب شده است. هیچ کدام از اینها را نمی‌توان با آرزو یا حتی از طریق مذاکره نادیده گرفت.

در بخش دیگری از یادداشت وزیر خارجه کشورمان آمده است: درحالی که به زمان تبدیل تفاهم موقت هسته‌ای به یک راه‌حل جامع نزدیک می‌شویم، من از همتایان خود می‌خواهم که اراده ما برای رفع نگرانی‌ها را با درک عزم راسخ مردم ایران برای گرفتن احترام به حقوق و عزت شأن پاسخ دهند. قبل از هر چیز، از آنها می‌خواهم، اجازه ندهند که برخی توهمات، حرکت چشمگیری را که برای پایان دادن به یک بحران غیرضروری و گشودن افق‌های جدید آغاز شده است، از مسیر خود خارج کند.

نمی‌توانیم به غرب اتکا کنیم

وزیر خارجه کشورمان با رد درخواست برخی اعضای 1+5 مبنی بر این‌که ایران باید سوخت مورد نیاز رآکتور بوشهر یا رآکتورهای آینده را از روسیه یا هر منبع خارجی دیگر تهیه کند، گفت: نباید به ما بگویند که به آنها اتکا کنیم. برای چنین درخواستی ۳۰ سال دیر شده است.

به گزارش تسنیم، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با گرت پورتر، مورخ و روزنامه‌نگار آمریکایی که در پایگاه اینترنتی اینتر پرس سرویس منتشر شد برخی پیشنهادهای گروه 1+5 را که تعداد سانتریفیوژهای ایران را محدود به کسری از ۱۹ هزار سانتریفیوژ کنونی می‌کند رد کرده و گفته است: ما نیازهای عملی‌مان را بازتعریف نخواهیم کرد.

وی با اشاره به این‌که ایران آماده است تا در محدوده نیازهای عملی خود درباره زمانبندی و جزئیات فنی همکاری کند، ادامه داد: بسیار سازنده‌تر خواهد بود که همه از شکل دادن به بحث‌هایی که خارج از کنترل خواهد شد، خودداری کنند. وزیر امورخارجه ادامه داد: اصرار آمریکا بر توقف غنی‌سازی در تاسیسات فردو که در زیر کوه‌ها مستقر شده است براساس این استدلال است که اگر شما این تاسیسات را داشته باشید ما نمی‌توانیم آن را بمباران کنیم.

ظریف در بخش دیگری از این گفت‌وگو اعلام کرد ایران پیشنهاد مشروحی را به شش قدرت جهانی ارائه کرده است که بر مبنای آن تهران غنی‌سازی اورانیوم ۵ درصد را ادامه داده اما تضمین‌هایی ارائه می‌دهد که غنی‌سازی به سطح تسلیحاتی نخواهد رسید. وی درباره این پیشنهاد که در مذاکرات وین ماه گذشته ارائه شده است، گفت: این برنامه پیشنهادی شامل تبدیل فوری اورانیوم غنای پایین به یک پودر اکسیدی است که در تولید مجموعه میله‌های سوختی برای رآکتور بوشهر به کار خواهد رفت.

ظریف اعلام کرد که نمی‌تواند درباره جزئیات پیشنهاد ایران سخن بگوید زیرا «هنوز در حال مذاکره» است اما گفت: پیشنهاد ایران بسیار شبیه پیشنهادی است که در مارس ۲۰۰۵ در پاریس به سه کشور اروپایی (انگلستان، فرانسه و آلمان) ارائه شده بود.

وزیر خارجه کشورمان همچنین این ادعا را که در رسانه‌های غربی رواج پیدا کرده مبنی بر این‌که دولت روحانی تحت فشار شدیدی برای دستیابی به توافق در گفت‌وگوهای هسته‌ای و رفع تحریم‌هاست رد کرده و گفته آخرین دور مذاکرات در وین که ناموفق بود، راحت‌ترین مقطع برای او در داخل کشور بوده چرا که باید هر گونه نتیجه مثبتی را برای مردمی که بشدت نسبت به نیات غرب بدبین هستند، توضیح می‌داده است. ظریف گفته است اگر وی توافق را رد می‌کرد همچون قهرمان مورد استقبال قرار می‌گرفت.

در همین حال، سید عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در حاشیه کنفرانس خلع سلاح در ایتالیا، با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در 1+5 دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایرنا، عراقچی با بیان این‌که هنوز اختلافات وجود دارد، افزود: ما به تلاش سخت، خردورزی و خلاقیت برای از بین بردن اختلافات نیاز داریم.

معاون وزیر خارجه کشورمان، عدم موفقیت دو طرف در رسیدن به توافق هسته‌ای را موضوعی «فاجعه‌بار برای همه» توصیف کرد و گفت ایران در صورت توقف مذاکرات هسته‌ای به غنی‌سازی 20 درصدی برمی‌گردد.

تخت‌‌روانچی: از «ان‌پی‌تی» می‌توانیم خارج شویم اما از فتوای رهبر انقلاب خیر

همچنین اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان عصر پنجشنبه پیش از ترک رم به مقصد تهران با حضور در محل نشست سالانه شورای اروپایی روابط خارجی در پایتخت ایتالیا، سیاست هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تبیین کردند.

به گزارش تسنیم، مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر امورخارجه کشورمان در این نشست گفت: ایران می‌تواند از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خارج شود اما نمی‌تواند از فتوای مقام معظم رهبری درباره حرام بودن تسلیحات کشتار جمعی خارج شود. وی افزود: سلاح هسته‌ای هیچ کمکی به تامین امنیت ایران نخواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها