راه اندازی ۱۴ خانه ورزش روستایی در بخش بشاریات
مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین

راه اندازی ۱۴ خانه ورزش روستایی در بخش بشاریات

در مناظره تلویزیونی بررسی شد

وزارت ورزش برای جوانان چه کرده است؟

مناظره بررسی مشکلات جوانان با حضور کارشناسان، مسئولان وزارت ورزش و جوانان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شبکه اول سیما روی آنتن رفت.
کد خبر: ۶۸۳۵۲۰
وزارت ورزش برای جوانان چه کرده است؟

سید رمضان شجاعی، نماینده مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: بنده از ابتدا مخالف ادغام وزارت ورزش و جوانان بودم و علت این مخالفت هم این بود که باید این دو وزارتخانه برای ادغام سنخیتی داشته باشند تا اینکه در ادغام یکی غالب و یکی مغلوب نباشد.

وی ادامه داد: حق بعضی از وزارتخانه‌ها در این ادغام‌ها ضایع شده است، 98 درصد از این وزارتخانه به ورزش و 2 درصد به جوانان اختصاص یافته است و هیچ سنخیتی ندارند.

شجاعی یادآور شد: این تصمیم‌گیری‌های عجولانه موجب شده است که وزارتخانه‌ای تشکیل شود تا بیشتر به موضوع ورزش بپردازد تا حل مشکلات جوانان و در این تصمیم‌گیری حقوق و موضوع جوانان تحت‌الشعاع قرار گرفته است و اصلا حوزه کاری جوانان معلوم نیست.

اگر الان بعد ساختاری و معرفتی را برای جوانان مشخص نسازیم آینده جوانان به خطر می‌افتد یعنی اینکه جوانان دچار شکست، افسردگی و اعتیاد می‌شوند به علت اینکه ساختار تئوریک نداریم و چارچوب‌های معرفتی نیز از بین رفت و نمی‌دانم آیا این برمی‌گردد یا خیر

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: محل رجوع خدمات و حمایت‌های جوانان در ورزش کجاست؟ در ورزشگاه‌ها نیز نابسامانی‌هایی وجود دارد.

ادغام بعد سیاسی داشت تا ورزشی

ابراهیم فیاض استاد دانشگاه امام صادق (ع) اظهار داشت: این ادغام یک بعد سیاسی داشت تا ورزشی و به ضرر جوانان و به نفع ورزش است و رشته جوانان در دانشگاه تهران نیز در حال تعطیلی است.

وی افزود: نتیجه اینکه دنیای امروز چون دنیای ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال از سرعت پویایی بالا است و جوانان با این همراه هستند و جوانان معضل بزرگ جهانی است.

فیاض افزود: در خود آمریکا نیز بر روی جوانان در حال کار کردن است و نگران آنها بودند و مشکلات معرفتی و ساختاری و رشته‌های متمرکز برای جوانان به وجود می‌آید و معرفت‌شناسی جوانان بسیار مهم است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر الان بعد ساختاری و معرفتی را برای جوانان مشخص نسازیم آینده جوانان به خطر می‌افتد یعنی اینکه جوانان دچار شکست، افسردگی و اعتیاد می‌شوند به علت اینکه ساختار تئوریک نداریم و چارچوب‌های معرفتی نیز از بین رفت و نمی‌دانم آیا این برمی‌گردد یا خیر.

تشکیل وزارت ورزش و جوانان

حسین گروسی، نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنده و آقای کواکبیان هر دو موافق تشکیل وزارت ورزش و جوانان بودیم و در این باره ادغامی در کار نبود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم توجه به جوانان قرار نیست با تغییر ساختارها روبه‌‌رو شود، افزود: من معتقدم که به بحث ورزشی بی‌اهمیتی شده است.

وی با بیان اینکه در سال 1300 انجمن ملی تربیت بدنی تصویب و تشکیل شد، ادامه داد: این امر حدود 92 سال پیش در مجلس مصوب شد اما متأسفانه تا این زمان در بحث ورزش موفق نبودیم و توفیقات لازم را کسب نکرده‌ایم.

گروسی با بیان اینکه ایرانیان باستان از 5 تا 20 سالگی مهارت‌های سوارکاری، تیراندازی و راست‌گویی را کسب می‌کردند، ابراز داشت: هم‌اکنون فدراسیون تیراندازی کشور انگلستان دارای 6 میلیون عضو است این در حالی است که تعداد در کل فدراسیون ایران به 6 میلیون نفر نمی‌رسد.

محمود گلزاری در حاشیه برنامه مناظره بررسی مشکلات جوانان در وزارتخانه ورزش و جوانان اظهار داشت: هدف اصلی این ادغام این بود که قسمت‌هایی مانند سازمان تربیت بدنی و سازمان جوانان جوابگوی مجلس نبودند و برای نمایندگان مجلس اقتدار مجلس مهم بوده نه جوانان.

وی ادامه داد: در 64 کشور دنیا ورزش را به صورت اجرایی از صفر تا صد عهده‌دار نیستند بلکه دستگاه‌های مختلفی به وزارتخانه‌های ورزش این کشورها کمک می‌کنند.

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: در ابتدای این برنامه مناظره نیز وزیر ورزش در آغاز این مناظره گفتند این ساختار جوابگو نیست؛ مسئله ورزش به این شکل نیست و می‌تواند به صورت شورایی مدیریت شود.

مصطفی کواکبیان، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در مجلس هشتم از طراحان اصلی ادغام وزارت ورزش و جوانان بودم.

وی افزود: آن زمان احساس کردیم دولت اساسا هیچ توجهی به بحث جوانان و ورزش ندارد که اقتدار مجلس زیر سؤال بود.

گلزاری: هدف اصلی این ادغام این بود که قسمت‌هایی مانند سازمان تربیت بدنی و سازمان جوانان جوابگوی مجلس نبودند و برای نمایندگان مجلس اقتدار مجلس مهم بوده نه جوانان.

کواکبیان ادامه داد: برای اقتدار مجلس گفتیم وزارتخانه تشکیل شود تا پاسخگو در زمینه ورزش و جوانان باشد.

کشورهایی که وزارت ورزش و جوانان آنها یکی است

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از 60 کشور در دنیا وزارت ورزش و جوانان آنها یکی است، خاطر نشان کرد: هم اکنون دوستان می‌گویند به جوانان در این حوزه توجه نمی‌شود که این موضوع مشکل دیگری است.

وی گفت: دولت جدید آمد و گفت وام ازدواج را 9 میلیون تومان می‌کنیم اما نشد؛ ما واقعا تصمیم صحیحی گرفتیم و در دی ماه 89 این ادغام انجام شد.

کواکبیان با اشاره به پیشنهادی در خصوص وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان اگر زیرمجموعه یک وزارتخانه باشند و بعد راهبردی کلان را برای آنها تقویت کنیم این موضوعات مرتفع می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: 6 ماه اجازه دادیم آئین‌نامه را بیاورند که نه آن دولت و نه این دولت آورد.

کواکبیان در خصوص ادغام وزارت ورزش و جوانان گفت: اقتدار مجلس یکی از دلایل و دلیل دیگر کوچک‌سازی بود. باید کار را به مردم واگذار کنیم و وزارت ورزش جنبه هدایت داشته باشد نه اینکه در همه اجزا دخالت کند.

وی ادامه داد: معتقدم باید کوچک‌سازی را دنبال کنیم و هدف برنامه پنجم این بود که از 21 وزارتخانه به 16 وزارتخانه برسد.

در ادامه محمود گلزاری معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: بهتر نبود مجلس اول تکلیف سازمان تربیت بدنی را روشن می‌کرد و یک سازمان مدیریتی به وجود می‌آورد و می‌بینید مسئله جوانان به عنوان یک دغدغه در ذهن مجلس نبود و بلکه یک سری تسویه حساب با دولت و اقتدار مجلس بود.

ادغام برای کوچک سازی دولت بود

سید رمضان شجاعی کیاسری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز اظهار داشت: این برای کوچک‌سازی دولت بوده است و برای قانونمند شدن ورزش و جوانان ادغام صورت گرفته و سوم اینکه تعاریف جامع‌تری از فعالیت‌های جوانان داشته باشد اما نتیجه این شد که تخصیص اعتبارات کاهش یافت و در شهرستان‌ها هیچ نماینده‌ای از جوانان نیست و ستاد راهبری جوانان حذف شد و کارهای پژوهشی نیز تعطیل شد و همه جوانان خود را مورد حمایت نمی‌بینند و به علت ضعف این دستگاه آثار حمایتی نیز وجود ندارد.

وی یادآور شد: سامانه ازدواج وجود نداشته مشکلات اشتغال و مسکن وجود داشته و جوانان نمی‌توانند شیرین‌ترین مسئله خود را که ازدواج است را انجام دهند. ازدواج آسان تبدیل به یک شعار شده است و 40 درصد که در شرایط ازدواج هستند نمی‌توانند ازدواج کنند و 1.5 میلیون نفر در نوبت وام ازدواج هستند.

باید به اصل موضوع جوانان بپردازیم

حسین گروسی در ادامه خطاب به گلزاری بیان داشت: شما در عرض 6 ماه قرار بود شرح وظایف را بدهید. وزارت ورزش و جوانان می‌توانست لایحه بدهد اما دو خط درباره ازدواج و اشتغال لایحه نداده است و در طول 92 سال گذشته چه کاری برای ورزش همگانی ما شده است.

وی افزود: باید به اصل موضوع جوانان بپردازیم. چرا باید بعد 92 سال 6 درصد مردم‌مان فقط ورزش کنند و در بعد حرفه‌ای نیز در دوره بازی‌های آسیایی رتبه چهارم را بعد از 28 سال به دست آوریم.

کواکبیان در ادامه اظهار داشت: بحث بیکاری بیداد می‌کند و خانواده‌ها شرمنده فرزندانشان هستند و اینکه عنایت به جوانان نمی‌شود ربطی به وزارتخانه ندارد.

گلزاری خطاب به کواکبیان گفت: بحث همین است و وزیر و مجلس هم فهمیده است که ادغام اشتباه بوده است و ما 7 معاونت داریم و در استان‌ها نیز مدیران کل ورزشی هستند و می‌گوییم که نسبت به 3 سال قبل افت جدی کرده است.

بیشترین سنخیت سازمان ملی جوانان با ورزش بود

کواکبیان نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه مناظره با موضوع بررسی مشکلات جوانان در شبکه اول سیما و با اشاره به اظهارات شجاعی کیاسری اظهار داشت: امتیازی نیست که در آن زمان کاخ جوانان وجود داشت زیرا آنها می‌خواستند جوانان را به سمت حزب رستاخیز سوق دهند و اینقدر به جوانان گیر ندهید و بحث ادغام مشکل را حل نمی‌کند.

وی افزود: بیشترین سنخیت سازمان ملی جوانان با ورزش بود که این کار در آن زمان انجام شد.

در ادامه سیدرمضان شجاعی کیاسری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آن زمان محل پاسخگویی به جوانان مشخص بود اما امروز با وجود وزارت ورزش و جوانان این موضوع مشخص نیست.

محمد گلزاری معاون وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به اظهارات کواکبیان خاطرنشان کرد: باید اول ورزش را از تصدی‌گری خارج می‌کردیم و بعد این آش را برای جوانان می‌پختید.

وی افزود: هم‌اکنون ساختمان‌های سازمان ملی جوانان را استانداری‌ها گرفتند و نیروهای آنها نیز پراکنده شد که ما واقعاً مشکل جدی در این زمینه داریم.

ابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه وضعیت امروز با توجه به وجود رسانه‌ها منوط به آینده است، تصریح کرد: افت تحصیلی در دانشگاه‌ها وحشتناک است؛ آینده ما آینده مطلوبی نیست؛ سیاست کلان نظام که این است جمعیت جوان را می‌خواهیم داشته باشیم در شرایطی که آینده بسیار مبهم است.

وی افزود: این ساختار به کجا می‌رود؛ اعتیاد، افسردگی و خودکشی جوانان اوج می‌گیرد و با این حساب سرعت پیر شدن جمعیت در ایران رتبه سوم را در بین کشورهای جهان دارد.

فیاض تصریح کرد: باید از رئیس جمهور خواهش کنیم لایحه‌ای بنویسد که ورزش و جوانان از هم جدا شوند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه فوتبالی که به جام جهانی رفته است با فلان آمپول است، خاطرنشان کرد: من در دانشگاه تهران کوچکترین اعتبارات را ندارم اما در ورزش اینگونه هزینه می‌شود.

باید کشور در دست جوانان باشد

حسین گروسی نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید کشور در دست جوانان باشد، گفت: زمان دفاع مقدس بود که کشور در دست جوانان قرار داشت آن موقع کشور موفق بود.

ابراهیم فیاض با انتقاد از شرایط کنونی اظهار کرد: در طول 4 سال گذشته دریغ از دو خط لایحه چه در باب جوانان و چه در باب ورزش که این کار انجام نشد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها وزارت ورزش و جوانان با هم اداره می‌شود، تصریح کرد: در آن کشورها تا سقف 10 درصد اعتبارات برای ورزش هزینه می‌شود اما در کشور ما این عدد 5 درصد است که تحقق یافته آن 3.5 درصد می‌شود.

در ابتدا سید‌رمضان شجاعی در پاسخ به اینکه با ادغام و تشکیل وزارت‌ ورزش و جوانان آیا دغدغه جوانان برطرف شده است گفت: بنده از ابتدا هم مخالف تشکیل وزارت ورزش و جوانان بودم و باید سازمان دیگری برای جوانان تشکیل شود تا نظارت بیشتری داشته باشیم.

در ادامه ابراهیم فیاض استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چطور می‌توان مشکلات جوانان را ریشه‌ای حل کرد گفت: جوانان در حال حاضر افسرده و به شدت ناامید هستند و این افسردگی جوانان مشکل تمام جوانان جهان است.

شاخص‌های دانشگاه تهران مربوط به 50 سال گذشته است

در ادامه مصطفی کواکبیان استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا برای جوانان وزارتخانه تشکیل داده‌ایم باید برای مابقی دستگاه‌ها از جمله تاکسیرانی و دیگر بخش‌ها نیز وزارتخانه تشکیل دهیم تا مشکل‌شان حل شود گفت: باید در قالب اینکه سازمان جوانان زیر نظر ریاست جمهوری برود اقدام کرد و اینکه نمی‌توان برای هر بخشی نیز وزارتخانه‌ای جدا اختصاص داد.

در ادامه برنامه مناظره حسین گروسی نماینده مجلس اظهار داشت: یکی از مشکلات ما قانونگذاری است و باید بر اساس قانون اقدام کنیم. در حال حاضر ما مشکل اجرا داریم به اندازه کافی قانون در کشور داریم.

در ادامه این برنامه گروسی در پاسخ به یکی از حاضرین مبنی بر اینکه آیا جوانان شما نیز مانند سایر جوانان که پدران آنها نمایندگان مجلس و یا مسئولان نظام نیستند از سطح یکسانی برخوردار هستند گفت: بنده از صراحت شما تشکر می‌کنم. فرزندان بنده و هیچ کدام از بستگان من در مراکز دولتی به صورت مستقیم مشغول نیستند و باید برای حل مشکلات جوانان بررسی‌های لازم انجام شود و سپس با ارسال لایحه‌ای به مجلس به صورت قانونی طرح آنان رسیدگی شود.

سید‌رمضان شجاعی نماینده مجلس اظهار داشت: سازمان ملی جوانان کاری غیر از برگزاری جشنواره و همایش نمی‌کرد و هم‌اکنون نیز سازمانی که زیرنظر رئیس‌جمهور بود در صورتی که زیرنظر وزارتخانه ورزش و جوانان نیز بیاید مشکلی حل نمی‌شود.

در ادامه هر یک از مهمانان برنامه مناظره در جمع‌بندی‌های خود اظهاراتی داشتند. سید‌رمضان شجاعی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: جوانان را باید باور داشته باشیم و به آنان میدان بدهیم. ابراهیم فیاض استاد دانشگاه گفت: جوانان یعنی آینده و آینده یعنی اقتصاد کواکبیان استاد دانشگاه گفت: جوانان را در حد شرع آزاد بگذارید تا خلاقیت‌های آنها نمایان شود.

حسین گروسی گفت: جوان‌ها مستعد هستند و می‌توانیم به درجات علمی در دنیا برسیم. محمود گلزاری معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: ما باید به این جوانان ببالیم و آنان فرهیخته‌اند و باید برای آنان یک سازمان مستقل قوی شکل بگیرد.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها