واشنگتن روز گذشته (سه شنبه) از زبان سخنگوی وزارت خارجه خود، تسلط داعش بر موصل را محکوم کرد و اوضاع عراق را «بسیار خطرناک» توصیف کرد.
کد خبر: ۶۸۲۹۳۸
تهدید و فرصت همزمان داعش برای آمریکا

به گزارش جام جم آنلاین، راشاتودی با اعلام این خبر افزود: جین ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه (20 خرداد) حمله داعش به موصل را محکوم کرد و اوضاع عراق را بسیار خطرناک خواند و افزود: سیطره سازمان داعش بر دومین شهرا بزرگ عراق در 48 ساعت گذشته آشفتگی خطرناک اوضاع امنیتی را در آن کشور را نشان می دهد.

ساکی افزود: مسئولان آمریکایی در واشنگتن حوادث را به دقت و باهماهنگی نوری المالکی نخست وزیر عراق و همچنین مسئولانی از اقلیم کردستان عراق تحت نظر دارند.

تهدید داعش امروز محدود به عراق نماند و به نظر می رسد آمریکا را بیش از پیش نسبت به منافع خود در ارتباط با تهدید امنیتی- اقتصادی این گروه تروریستی حساس تر کرد.

خبرگزاری رویترز با اعلام اینکه نگرانی از محدود شدن صادرات نفت عراق در اثر تهدیدهای امنیتی موجود، قیمت نفت را به بالای 110 دلار رساند، افزود: این افزایش قیمت نفت در حالی است که میزان ذخیره بنزین آمریکا نیز با توجه به تقاضای بالاتر فصلی کاهش یافته است.

قیمت نفت برنت امروز به 110 دلار و 18 سنت افزایش یافت، این در حالی است که در نوبت قبلی معاملات، 105 دلار و 6 سنت بود.

نفت خام آمریکا هم با افزایشی 66 سنتی 104 دلار و 74 سنت مبادله شد اما مساله اصلی کاهش ذخیره های بنزین است که با افزایش نامنی ها و به تبع آن کاهش صادرات نفت عراق می تواند هزینه های بیشتری را برای واشنگتن به دنبال داشته باشد.

انجمن نفت آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که ذخیره های بنزین با کاهشی 441 هزار بشکه ای در هفته گذشته روبرو بوده است در حالی که انتظار می رفت به 843 هزار بشکه افزایش یابد.

اما از سوی دیگر آمریکا باز هم از زبان سخنگوی وزارت خارجه خود از آمادگی واشنگتن برای فروش سلاح و تجهیزات نظامی به ارزش یک میلیارد دلار به عراق خبر داد و افزود: کنگره آمریکا هم در حال بررسی توافق نامه ورود 200 دستگاه جیپ «همر» به عراق است.

به گزارش ایتارتاس، حجم این قرارداد نیز 101 میلیون دلار عنوان شده است. همزمان با جدی شدن تهدیدهای داعش در عراق طی هفته جاری نیز، آمریکا هواپیماهای اف16 به عراق تحویل داد.

با این وجود، همزمان با تهدیدها در زمینه امنیت انرژی و صادرات نفت برای ایالات متحده، فرصت هایی نیز برای این کشور به وجود آمده است که قراردادهای فروش سلاح بخشی از این فرصت هاست.

شایان ذکر است که آمریکا از سال 2005 تاکنون، نزدیک به 14 میلیارد دلار سلاح به عراق فروخته است.

صدها عضو مسلح داعش روز گذشته به شهر موصل حمله غافلگیرانه‌ای کردند و پس از درگیری با نیروهای ارتش و پلیس توانستند بر این شهر مسلط شوند.

نخست وزیر عراق در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که آنچه به تصرف نینوا توسط داعش منجر شده توطئه بوده و عراق با توان نظامی متجاوزین را از کشور بیرون خواهد راند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایران دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
۰
۰
گول نخورید همه این گروههای تروریستی خلق الساعه قارچی را خود آمریكا و انگلیس خبیث و اسرائیل تنها با هدف ضربه زدن به ایران و شیعیان برای آرزوی غارت و چپاول نفت و گاز خلیج فارس طراحی تاسیس و تجهیز و پشتیبانی می نمایند ! فقط محض تضعیف ایران و شیعه !( صاحبان اصلی تنها ذخائر آینده نفت و گاز جهان ) ....
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها