در حالی که برخی منابع غربی می گویند، پس از تصرف شهر راهبردی موصل، نیروهای داعش وارد شهر نفتی بیجی، محل استقرار یکی از بزرگترین پالایشگاه های نفت این کشور شده اند، برخی منابع دیگر از پاکسازی این شهر از وجود عناصر تروریستی خبر داده‌اند.
کد خبر: ۶۸۲۸۲۳
گزارش های ضد و نقیض درباره اشغال شهر نفتی عراق

به گزارش جام جم آنلاین، بی بی سی عربی با اعلام خبر اشغال بیجی به دست عناصر داعش افزود که تا کنون نیم میلیون نفر از موصل گریخته اند.

منابع امنیتی روز چهارشنبه اعلام کردند که یک گروه از تندروهای وابسته به داعش راه شهر نفتی بیجی را در پیش گرفته اند.

رویترز پیشتر گزارش داد، منابع امنیتی عراق گفته اند که تروریست ها سر راه خود یک دادگاه و پاسگاه پلیس را به آتش کشیده اند.

روز گذشته این گروه تروریستی کنترل شهر استراتژیک موصل را در اختیار گرفت.

حدود 250 نیروی امنیتی حفاظت از این پالایشگاه نفت را در بیجی بر عهده دارند و گفته می شود که فرماندهان داعش برخی از شیوخ قبایل محلی را برای قانع کردن نیروهای پاسدار پالایشگاه به عقب نشینی از آن به محل اعزام کرده‌اند.

رویترز افزود: این نیروهای امنیتی با تخلیه پالایشگاه موافقت کرده اند، مشروط بر اینکه امنیت آنها تضمین شود و به شهر دیگری انتقال داده شوند.

این در حالی است که خبرگزاری تسنیم، همزمان با انتشار خبر اشغال بیجی، خبر از پاکسازی این شهر نفتی از گروه تروریستی داعش داده است.

بیجی حدوداً در مرکز عراق حد فاصل شهرهای تکریت و شرقاط به موازات کرکوک و در سر راه موصل به سمت جنوب قرار دارد.

تسنیم گزارش داده است که گروه تروریستی داعش کنترل شهر موصل را در دست گرفته و بخش‌هایی از کرکوک و صلاح‌الدین را نیز اشغال کرده است.

ایسنا نیز گزارش داد در حالی که شاهدان عینی از برقراری آرامش در شهر موصل مرکز استان نینوا خبر دادند، منابع امنیتی آگاه در استان کرکوک اعلام کردند که نیروهای پلیس پس از درگیری‌ با افراد مسلح بخشی از این استان را مجدداً تحت کنترل خود درآوردند.

بر اساس این گزارش، یک روز پس از سقوط موصل به دست اعضای داعش شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفتند، آرامش در این شهر برقرار شده است و اعضای داعش از طریق بلندگوها از کارمندان دولتی خواسته‌اند به اداره‌های‌شان بازگردند.

شاهدان عینی در موصل گفتند: گروه‌های مسلح که برخی لباس‌های نظامی و برخی لباس سیاه بر تن دارند، بدون اینکه صورت‌شان را بپوشانند در نزدیکی بانک‌ها، اداره‌جات دولتی و ورودی مقر شورای استانداری مستقر هستند.

شاهدان عینی افزودند: آرامش در خیابان‌های موصل واقع در 350 کلیومتری شمال بغداد برقرار شده است در حالی اماکن تجاری شهر بسته است و افراد مسلح با خودروهای‌شان در این شهر تردد کرده و از طریق بلندگو کارمندان دولتی را به حضور در محل کارشان دعوت می‌کنند.

همچنین یک منبع امنیتی در شهرستان خانقین در استان دیالی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد: نیروهای پیشمرگ از منطقه کردستان عراق وارد این منطقه شده‌اند که برخی از آن‌ها گردان‌های ویژه ضد ترور هستند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: این نیروها در حالت آماده باش کامل به سر می‌برند و در صورتی که به آن‌ها فرمان داده شود، آماده مداخله هستند.

وی پیش‌بینی کرد که در سایه تحولات امنیتی که ایجاب می‌کند، تدابیر دفاعی اتخاذ شود و پیشمرگ‌ها در بیشتر مناطق درگیر در دیالی در آینده نزدیک مستقر شوند.

نیروهای پیشمرگ دو روز قبل وارد شهر جلولاء (70 کیلومتری شمال شرق بعقوبه) شدند و برای برقراری ثبات امنیتی به همراه ارتش و پلیس خودروهای گشت‌زنی مشترکی را به کار گرفتند.

در همین حال سرحد قادر، فرمانده پلیس کرکوک اظهار کرد که نیروهای پلیس پس از درگیری با افراد مسلح که ناحیه‌ "الملتقی" در جنوب غرب این استان را تحت تصرف خود درآورده بودند، توانستند مجدداً این ناحیه را تحت کنترل خود درآورند.

از سوی دیگر، یک منبع در پلیس استان صلاح‌ الدین عراق با بیان اینکه افراد مسلح داعش از شب گذشته در شهرستان بیجی در شمال تکریت مستقر شده‌اند، اظهار کرد که آن‌ها مقر دادگاه و ساختمان پلیس بیجی را به آتش کشیدند اما پالایشگاه بیجی همچنان تحت کنترل نیروهای امنیتی است و هیچ حمله‌ای به آن صورت نگرفته است.

این منبع در مصاحبه با سومریه نیوز اظهار کرد که نیروهای داعش سلاح‌های نیروهایی از ارتش را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

اخباری نیز مبنی بر کنترل افراد مسلح داعش بر نیروگاه برق در بیجی در شمال تکریت منتشر شده است.

یک منبع در پلیس استان صلاح‌ الدین نیز خاطرنشان کرد: بر اثر حمله مسلحانه‌ که یک مقر نظامی در جنوب شرق تکریت را هدف قرار داده بود، دو سرباز عراقی زخمی شدند.

در همین راستا وزارت دفاع عراق اعلام کرد که نیروهای ویژه راهی شهر موصل شده‌اند تا اعضای داعش را بیرون برانند.

نوری مالکی، نخست وزیر عراق نیز به فرماندهان بخش‌های نظامی دستور داد تا هر کسی که پست خود را رها کند بازداشت کرده و پرونده وی را به دادگاه‌های نظامی ارجاع دهند.

فیان دخیل از نمایندگان ائتلاف کردستان عراق اعلام کرد که اتاق عملیات مشترکی میان نخست وزیر و ریاست منطقه کردستان عراق تشکیل شده است تا اوضاع استان نینوا را مورد بررسی قرار دهد.

وی در بیانیه‌ای عنوان داشت: نخست وزیری و ریاست منطقه کردستان عراق و پیشمرگ‌ها از آنچه که در موصل رخ می‌دهد، اطلاع کامل دارند.

دخیل گفت: منطقه سنجار (120 کیلومتری شمال غرب موصل) از سوی نیروهای پیشمرگ محافظت می‌شود.

در همین راستا صادق مدلول سلطانی، استاندار بابل عنوان داشت: مسئولان بابل حالت آماده باش فوق‌العاده را در تمام این استان جهت مقابله با اعضای داعش اعلام کرد‌ه‌اند.

سلطانی با بیان اینکه مسئولان بابل و با دستور فرماندهی کل نیروهای مسلح اجازه مشارکت داوطلبانه در ارتش را می‌دهند، از عشایر خواست برای حفظ عراق به صورت داوطلبانه به ارتش ملحق شوند.

اما خبرگزاری فارس از آزادی بزرگترین پایگاه نظامی موصل خبر داد و افزود: تازه ترین اخبار از درگیری‌ها در استان نینوا و کرکوک حاکی از آن است که نیروهای ویژه ارتش عراق برای مقابله با تروریست‌ها وارد عمل شده‌اند و نیروی هوایی ارتش عراق همچنان در حال هدف‌گیری مواضع داعش است.

بامداد سه‌شنبه، انتشار یک خبر توجه جهانیان را به خود جلب کرد: گروهک تروریستی داعش، متشکل از نیروهای تکفیری و نیروهای سابق گارد ریاست‌جمهوری صدام حسین، دیکتاتور مخلوع و معدوم عراق، پس از یورش ناکام به سامرا، این بار شهر نفت‌خیز موصل را هدف حملات خود قرار داد.

داعش روز سه‌شنبه موصل را تصرف کرد و به سوی استان صلاح‌الدین لشکر کشید. این بحران هم‌اکنون نیز ادامه دارد و نیروهای امنیتی عراق در حال مقابله با ستیزه‌جویان تکفیری داعش هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها