حتماً هشدار رسانه‌ها درباره کم‌شدن زمان با هم بودن در خانواده‌ها به گوش شما هم رسیده است. واضح است برای آدم‌هایی مثل ما که به تلفن‌های همراه وابسته‌ایم و با آن‌ها زندگی می‌کنیم، روز بدون موبایل غیرقابل‌تصور باشد.
کد خبر: ۶۸۲۷۹۲
دختران بیشتر از پسران به استفاده از موبایل اعتیاد دارند

چند دقیقه فکر کنید و ببینید موبایل شما چه جایگاهی در برنامه روزمره شما دارد؟ خیلی وقت‌ها استفاده ما از موبایل محدود می‌شود به دیدن ساعت و بازی کردن. به این فکر کنید که در زمان‌های نه چندان دور خود ما هیچ‌کدام از این وسایل ارتباطی را نداشتیم و زنده ماندیم. خوب است بدانید در بیشتر موارد ترس جدا شدن از چیزی که شما به آن وابسته‌اید، روی تصمیم‌گیری شما اثر می‌گذارد.

فرد معتاد نمی‌تواند از گوشی تلفن همراه خود دور بماند و از هر ترفندی برای استفاده دائمی آن بهره می‌جوید. این نوع اعتیاد از علاقه و وابستگی فراتر می‌رود و به نوعی «جنون دسترس» بودن تبدیل می‌شود.

اعتیاد به استفاده از اینترنت و تلفن همراه هم در دختران و هم پسران متداول است درحالی‌که استفاده از هر دو تکنولوژی روزبه‌روز افزایش میابد.

نتایج نشان از آن دارد که شیوه اعتیاد به اینترنت و استفاده بیش از حد از تلفن همراه بسیار همه‌گیر شده است که البته بستگی به الگوهای فرهنگی در استفاده از اینترنت دارد.

پژوهشگران گروه روانشناسی عمومی و تکاملی و آموزش و پرورش تلاش‌های بسیاری در راستای رفع اعتیاد نوجوانان به گوشی موبایل و استفاده متداول آن انجام داده‌اند اما تا به حال آزمونی مبنی بر ارزیابی میزان اعتیاد نوجوان به اینترنت و اختلالات ناشی از آن در سطح جامعه به عمل نیامده است.

این آزمون‌ها که پرسشنامه اینترنتی و پرسشنامه استفاده از گوشی تلفن همراه نامیده می‌شوند توسط گروه تحقیقاتی «یو‌ ای ‌بی ‌یو ار ال» تهیه‌شده و بین ۱۸۷۹ دانش‌آموز دختر در پخش شد.

آزمون مزبور تأثیرات فردی مثبت و منفی گوشی موبایل و اینترنت و تاثیر آن‌ها را بر اختلالات رابط اجتماعی ناشی از آنها را بر روی دختران نشان می‌دهد.

در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد دختران بیشتر از پسران به استفاده از اینترنت و گوشی موبایل اعتیاد پیدا می‌کنند و به بهانه برقراری ارتباطات اجتماعی بیش از حد از آن استفاده می‌کنند.

نوجوانان بیش از جوانان دچار اعتیاد به اینترنت می‌شوند

عمدتا نوجوانان بیش از جوانان دچار اعتیاد به اینترنت می‌شوند البته به نظر می‌رسد استفاده از این تکنولوژی‌ها با افزایش سن بسیار طبیعی و متعارف می‌شود و بیشتر جنبه تفریح و شادی را پیدا می‌کند.

اما مطالعات صورت گرفته در میان گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال کشور نیز نشان می‌دهد که میزان استفاده از «بلوتوث» در میان پسران بیشتر از دختران است و هم اکنون تعداد پیامک‌های ارسالی به طور سرسام‌آوری افزایش یافته است.

به گفته متخصصان، تلفن همراه میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی قابل‌توجهی ایجاد می‌کند اما معمولاً شدت این امواج نمی‌تواند بر ضربان قلب یا عملکرد این عضو حیاتی تأثیر بگذارد مگر در افرادی که از دستگاه تنظیم ضربان قلب استفاده می‌کنند چون این امواج می‌توانند روی تنظیم مجدد این دستگاه تأثیر نامطلوب بگذارند و امکان برنامه‌ریزی دوباره آن را با مشکل مواجه سازند.

امروزه وضعیت استفاده از تلفن های همراه در مدارس از وجود چنین اعتیادی در میان قشر نوجوان و دانش آموز حکایت می‌کند.

ورود گوشی به مدارس ممنوع است

ورود گوشی به مدارس ممنوع است، اما بسیاری از دانش‌آموزان سر کلاس درس گوشی های خود را همراه دارند و حتی برای یکدیگر یا دوستان و آشنایان پیامک می‌فرستند.

پریشانی ذهنی ناشی از اعتیاد به تلفن همراه به گونه‌ای است که برای فرد استرس دائمی به ارمغان می‌آورد و استرس هم مادر دردها و بیماری‌هاست.

استفاده دائمی از تلفن همراه و تبدیل این وسیله به ابزاری برای امور روزمره، الگوهای جدیدی در رفتارهای اجتماعی پدید می‌آورد که بخشی از آن‌ها بسیار نامطلوب است و در بلندمدت به آسیب‌های آشکار رفتاری منجر می‌شود.

وابستگی برخی افراد به ویژه جوان ترها به تلفن همراه و هویت کاذب آن شرایطی را پدید می‌آورد که برای مثال در محیط‌های خانوادگی و دوستانه مشاهده می‌کنیم، عده‌ای به جای ارتباط کلامی از طریق بلوتوث یا پیامک به صحبت با یکدیگر می‌پردازند.

امروزه استفاده از تلفن همراه بیش از گذشته به مراتب بیشتر از اینترنت حس می‌شود، ابزاری که در حال حاضر نیز بیشتر از گذشته توسط دختران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در برخی از کشورها زنان برای برقراری ارتباط صوتی و ارسال پیام کوتاه حتی بیش از مردان از تلفن همراه استفاده می‌کنند.

مطمئنا دختران در ابتدای ظهور موبایل و توزیع آن در میان مردم کمتر می‌توانستند صاحب یک موبایل باشند ولی به هر حال اکثر آنان هم اکنون می‌توانند به راحتی یک گوشی تلفن همراه داشته باشند.

تفاوت در میزان دسترسی دختران و پسران به تلفن همراه و استفاده از دستگاه و تجهیزات جدید مردان را وادار می‌کرد که پدیده‌ها و نوع‌آوری‌های جدید را مورد امتحان قرار دهند و بدین صورت استفاده از موبایل در میان مردان رایج‌تر بود.

اما رفته‌رفته با گذشت زمان این فاصله موجود میان زنان و مردان در خصوص استفاده از تکنولوژی‌های جدید به خصوص موبایل کاهش محسوسی یافت و حتی زنان از سال ۱۹۹۸ به بعد در برخی از موارد از مردان هم سبقت گرفتند.(دخت ایران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها