یک متخصص زنان و زایمان گفت: چندین دهه اعتقاد بر این بود، رحمی که قبلا طی سزارین برش خورده، خطر بالایی برای پاره شدن حین زایمان طبیعی دارد و به همین دلیل شعار یک بار سزارین، همیشه سزارین باب شد، اما به نظر می‌رسد این شعار کمی اغراق‌آمیز است.
کد خبر: ۶۸۲۶۱۱

دکتر آمنه لاهوتی در گفت‌و‌گو با جام‌جم با اشاره به این‌که دو نوع برش حین سزارین ممکن است (یکی برش عمودی در تنه رحم و دیگری برش عرضی در قسمت پایینی رحم) افزود: علت اصلی اعتقاد متخصصان مبنی بر غیرممکن بودن زایمان طبیعی پس از سزارین این بود که در گذشته همیشه از برش عمودی روی رحم استفاده می‌شد که خطر پارگی رحم حین زایمان طبیعی در آن بالاست، اما امروزه بیشتر سزارین‌ها با برش روی سگمان تحتانی انجام می‌شود و خطر پارگی رحم حین زایمان در این نوع برش بسیار کمتر از برش عمودی است به همین دلیل به نظر می‌رسد پزشکان و بیماران باید در دیدگاه خود تجدید‌نظر کنند. وی با تاکید بر این‌که خطرناک‌ترین عارضه پارگی رحم، مرگ مادر به علت خونریزی شدید و مرگ نوزاد به علت خارج شدن جنین از رحم و نرسیدن خون به وی است، ادامه داد: باتوجه به این‌که در افرادی که قبلا سزارین شده‌اند، خطر پارگی رحم هنوز بالاست، افرادی را که کاندیدا‌های مناسب عمل هستند، باید شناسایی کرد و به آنها اجازه زایمان طبیعی داد.

انتقال بیماری‌های میکروبی از طریق سبزی‌های آلوده

یک متخصص بیماری‌های عفونی، بیماری‌های میکروبی را عمده بیماری‌های قابل انتقال به واسطه خوردن سبزی‌های آلوده عنوان کرد.

دکتر علیرضا جانبخش در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: خوردن سبزی‌هایی که با آب فاضلاب آبیاری شد، می‌تواند موجب ایجاد بیماری در دستگاه گوارش شود یا از طریق خون به دستگاه‌های عصبی و گردش خون برود و آنها را درگیر کند. بسیاری از میکروب‌های بدن افراد آلوده نیز از طریق فاضلاب وارد آب می‌شود و از طریق آبیاری سبزی با آب آلوده این میکروب‌ها وارد سبزی می‌شود و با خوردن سبزی آلوده، این میکروب‌ها در بدن افراد ایجاد بیماری می‌کنند.

وی بیان کرد: علاوه بر میکروب‌های مختلف، کرم‌های روده‌ای نیز می‌توانند از طریق خوردن سبزی آلوده وارد بدن افراد شوند. احتمال آلودگی صیفی‌جات به واسطه آبیاری با آب آلوده وجود دارد، اما آلودگی آب در گندم نمی‌تواند رسوخ پیدا کند. بر این اساس، توصیه می‌شود افراد سبزیجات را قبل از استفاده با مایع ظرفشویی یا مایع ضدعفونی‌کننده شست‌وشو دهند و سپس مصرف کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها