یک استاد روابط بین الملل در باره مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا به مسایل پشت پرده این مذاکرات اشاره کرد و گفت: در دنیای دیپلماسی مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا امری پذیرفتنی است.
کد خبر: ۶۸۲۴۸۴
پشت پرده مذاکرات ایران و آمریکا

دکتر سید داوود آقایی به خبرگزاری آریا گفت: رسیدن به یک مرحله از تفاهم و شروع مذاکره میان ایران و آمریکا با توجه به دیوار بی اعتمادی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد شده است و تاکنون در جدایی از یکدیگر به سر می بردند ممکن است افرادی برای فراهم کردن مقدمات انجام یک مذاکره رسمی و علنی پشت پرده اقداماتی را انجام داده و گفتگوهای مقدماتی را به عمل آورده باشند اگر چه نمی شد به طور آشکار و علنی مذاکرات را انجام دهند.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود:در دنیای دیپلماسی امکان رایزنی دیپلماتیک میان ایران و آمریکا ممکن است. برای مثال زمانی که مائوتستن در چین در سال 1949 به پیروزی رسید تا سال 1971 بیش از 22 سال آمریکایی ها چین را کشور مستقل به رسمیت نمی شناختند و حتی اجازه نمی دادند کرسی نمایندگی در اختیار چین کمونیست قرار گیرد وحق وتو در اختیار چین ملی بود تا اینکه در سال 1971 کسینجر وزیر خارجه وقت آمریکا سفر محرمانه به چین کرد و زمینه سفر رئیس جمهور وقت آمریکا به چین فراهم شد و دو کشور وارد گفتگو و تعامل شدند. لذا دور از ذهن نیست مذاکرات پشت پرده در کار باشد و در دنیای دیپلماسی مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا امری پذیرفتنی می باشد.

چرا ظریف به ریاض نرفت

یک روزنامه لبنانی عوامل تعویق سفر برنامه ریزی شده وزیر خارجه کشورمان به ریاض را تشریح کرد.

به گزارش تسنیم، روزنامه الدیار لبنان نوشت که خبر تعویق سفر وزیر خارجه ایران به عربستان سعودی بر تمامی پرونده‌های داخلی و منطقه‌ای بویژه موضوع لبنان، عراق، فلسطین، یمن و بحرین تاثیر مستقیم گذاشت.

اطلاعات موجود حکایت از آن دارد که ایران این دعوت را با رویی مثبت پذیرفته بود، البته این دعوت در راستای نشست های شورای همکاری های اسلامی بود و در راستای دیدارهای دو جانبه بین دو کشور نبود. این در حالی بود که حسن روحانی رئیس جمهور ایران در زمان انتخاب خود به این سمت در سال گذشته اعلام کرده بود که از انجام این سفر در موسم حج استقبال می کند.

بر اساس اطلاعات موجود، ایران استقبال خود را از سفر به ریاض اعلام کرده است، اما اداره برنامه ریزی در وزارت خارجه ایران وقتی برنامه‌های دیدار ظریف در ریاض از سوی این کشور را دریافت کرده و دیدند که دیدار با ملک عبدالله پادشاه عربستان در آن گنجانده نشده، شوکه شدند.

ریاض در توجیه این اقدام مدعی بود که ملک عبدالله به سفر رفته و دیدارهای وی فشرده است. اما ایران بلافاصله اعلام کرد که این دیدار را به تعویق می اندازد، چرا که پرونده‌هایی که بین دو طرف وجود دارد، می طلبد که دیدار دوجانبه با شاه عربستان صورت گیرد نه اینکه تنها هیئت‌ها با هم دیدار کنند، چون این سفر به خودی خود یک دیدار فوق‌العاده است.

"داعش" جایگزین "القاعده" شد

یک روزنامه انگلیسی با اشاره به ادامه جنگ و درگیری در عراق و سوریه، تأکید کرد که گروه تروریستی داعش این روزها جایگزین القاعده در کل دنیا شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "ایندپندنت" امروز (سه شنبه) در مطلبی تحت عنوان "نبرد تاسیس دولت اسلامی در خاک عراق و سوریه" نوشت؛ افراطی‌ها جبهه جدیدی را در نبرد خود برای تاسیس یک دولت اسلامی در بخش‌هایی از خاک عراق و سوریه آغاز کردند، به نحوی که چند حمله به شهرهای مختلفی انجام دادند که تحت کنترل دولت عراق بود.

این روزنامه افزود؛ حملات گروه مسلح موسوم به "دولت اسلامی در عراق و شام" در روزهای اخیر آشکارا نشان داد که این گروه جای شبکه القاعده را به عنوان بزرگترین و خطرناکترین تشکیلات افراطی در کل جهان گرفته است.

به نوشته ایندپندنت، وسعت گسترده ای از غرب عراق و شرق سوریه تحت کنترل گروه داعش است، که این گروه را به یکی از موفق ترین تشکیلات افراطی تبدیل کرده است.

نقش رژیمهای عربی در اشغال موصل

یک رسانه عراقی از نشست سرکردگان گروه تروریستی داعش با مقامات برخی رژیمهای عربی و تهیه طرح اشغال سامراء و موصل در این نشست خبر داده است.

به گزارش مهر، یک پایگاه خبری طرفدار ائتلاف دولت قانون فاش کرد عبدالله بن عبدالعزیز در نشستی با سرکردگان گروه تروریستی داعش، اجرای طرح اشغال سامراء و موصل را بررسی کرد.

این پایگاه خبری به نقل از منابعی که بلندپایه توصیف کرد، نوشت عملیات گروه تروریستی داعش در سامراء و موصل با نظارت مستقیم پادشاه عربستان و با هماهنگی قطر انجام شد.

این منبع نوشت دستگاههای اطلاعاتی عراق اطلاعات دقیقی در دست دارند و همچنین اعترافات سرکردگان داعش، دست داشتن عربستان و قطر در عملیات تروریستهای داعش برای ایجاد هرج و مرج در عراق با هدف تجزیه این کشور را اثبات می کند.

هدف از اجرای این عملیات، ایجاد ناآرامی های امنیتی گسترده و اشغال برخی استانهای شمالی برای رساندن این پیام به افکارعمومی جهان مبنی بر ضرورت ایجاد اقلیم های سنی با هدف تسهیل برپایی امارتهای تکفیری و تبدیل آن به اقلیمهایی که تکفیریها بر آن حکومت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
دانشجوی ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
۰
۰
اعتماد به امریكا خطرناك است امریكا شیطان بزرگ است
خیانت های امریكا نسبت به ملت مسلمان ایران هرگز فراموش نخواهد شد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها