پریوش نظریه، بازیگر نقش «مدینه»:

فضای به‌هم‌ریخته سینما مرا به تلویزیون کشاند

گزارشی از پشت صحنه سریال «مدینه» به کارگردانی سیروس مقدم

پریوش نظریه: «مدینه» نماد استقامت است

سیروس مقدم می گوید: مدینه قهرمان داستان نمادی از زن مسلمان است که بر چالش‌ها و مشکلات فائق می‌آید.
کد خبر: ۶۸۱۴۶۳
پریوش نظریه: «مدینه» نماد استقامت است

زنگ خانه به صدا در می‌آید سعید وارد می‌شود. از مدینه می‌خواهد وسایلش را جمع کند و با او بیاید. مدینه متعجب می‌گوید: چی شده؟ سعید می‌گوید: بهمن گفته تا غروب مدینه را از خانه بیرون می‌کند. مدینه نمی‌تواند چنین چیزی را قبول کند و می‌گوید: بهمن اهل این کارها نیست و بقیه ماجرا...

این بخشی از سکانس 364سریال مدینه است که هم اکنون در خانه‌ای ویلایی در شهرک چشمه دهکده المپیک که لوکیشن خانه مدینه است، فیلمبرداری می‌شود تا در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه یک سیما پخش شود.

سیروس مقدم کارگردان سریال مدینه که کارهای مختلفی از جمله زیر هشت، چک برگشتی، پایتخت و اغما در کارنامه او مشاهده می‌شود، درباره سریال مدینه می‌گوید: مدینه سریالی اجتماعی ـ خانوادگی است که روایتگر داستان زندگی زنی پر تلاش، مومن و معتقد است که با نامرادی‌ها و موانع پیش رو مقابله می‌کند. مدینه اسیر ناپاکی‌های روزگار نمی‌شود. مقدم تاکید دارد فضای سریال مملو از لحظات معنوی است. داستان مربوط به شرایط حال زندگی زنی به نام مدینه است که با اتکا به اعتقادات و باورهای دینی از ورطه سختی‌ها به سلامت عبور می‌کند. او می‌گوید: روز زن که مصادف با سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (ع) بود کار با حضور مدیران شبکه یک و خانواده‌های معظم شهدا کلید خورد.

مقدم در ادامه می‌گوید: قبلا هم در سریال‌هایی همچون رستگاران قهرمان اصلی سریال یک خانم بوده اما این بار در سریال مدینه علاوه بر این که استقامت و تلاش زنی معتقد و پای بند به اصول خانوادگی به تصویر کشیده می‌شود اعتقادات و باورهای دینی خانواده‌ای که سبک درست زندگی کردن را آموزش دیده نیز نمایش داده می‌شود.

داستان مدینه الگوی سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است و محور کلی قصه سریال حول مسائل و موضوعات اجتماعی و خانوادگی است. اما این خانواده که نمادی از خانواده ایرانی است در شرایطی که مشکل پیش آمده به جای این که از هم فاصله بگیرند، متلاشی شوند و به جان هم بیفتند با هم اندیشی و محبت دور هم جمع می‌شوند. مدینه قهرمان داستان نمادی از زن مسلمان است که بر چالش‌ها و مشکلات فائق می‌آید.

کارگردان سریال در ادامه می‌گوید: بازیگر نقش مدینه چهره‌ای جدید در تلویزیون است که سابقه بازیگری در سینما را دارد. او در مورد دیگر نقش آفرینان سریال می‌گوید: این بار مهدی سلطانی با گریمی متفاوت جلوی دوربین می‌آید و نقش عبدی شریک کارخانه را بازی می‌کند. عبدی به دلایلی چوب لای چرخ کار خانه می‌گذارد. مجید صالحی چهره آشنای تلویزیون این بار با نقش متفاوت نسبت به نقش‌هایی که تاکنون بازی کرده ایفای نقش می‌کند اسم او در این سریال عزیز است و نقش دایی بهمن نا پسری مدینه را بازی می‌کند.

سیروس مقدم معتقد است عنصر امید، آگاهی، دین و اخلاق را سعید نعمت‌الله نویسنده فیلمنامه با تسلط و اشرافی که برموضوع داستان دارد بدون شعار زدگی، درشت گویی و تبلیغ مستقیم در کنار هم قرار داده و با ظرافت به آنها پرداخته است. اینها همان مولفه‌هایی هستند که مدیران صدا و سیما بر آنها تاکید فراوان دارند و خوشبختانه با نگارش سعید نعمت‌الله و همکاری همه عزیزان در سریال مدینه به تصویر کشیده می‌شود. او ادامه می‌دهد: در گذشته سریال دیوار و زیر هشت را با سعید نعمت‌الله کار کرده‌ام ولی معتقد هستم سریال مدینه در کار نامه کاری ما نسبت به کارهای گذشته درخشان تر و متفاوت ترین کار ما می‌شود.

عشق به مردم

سیروس مقدم می‌افزاید: همین جا لازم می‌دانم بگویم این سریال با همکاری و تلاش یک تیم 60‌نفره متشکل از هنرمندان و عوامل پشت صحنه ساخته می‌شود. همگی چون دانه‌های تسبیح به هم پیوسته‌ایم و به جزئیات کار خیلی توجه می‌کنیم زیرا هم تکنیک فنی کار برای ما اهمیت دارد و هم محتوای داستان سریال به همین سبب با دقت همه همکاران می‌کوشند تا سریال مدینه به نحوی مطلوب تولید شود تا مورد توجه و استقبال بینندگان قرار گیرد. برای نمونه امروز شما شاهد بودید که خانواده‌ای از این جا عبور می‌کرد وقتی مرا شناختند در مورد کار‌های قبلی من لطف داشتند و نظر مثبت دادند این یعنی رضایت بیننده. همان موقع در صورت همکاران پشت صحنه که با من در کارهای قبلی همکاری کرده بودند خنده هویدا شد.

روز گذشته از ساعت 3 بعد از ظهر کار را شروع کردیم و تا 6 بامداد امروز ادامه پیدا کرد. دلیلش این است که سکانسی داشتیم که پگاه صبح بود. چیزی که باعث می‌شود تیم برنامه‌ساز با این‌گونه تلاش کار کند عشق به مردم است.

امروز هم کار را از ساعت 7 بعد از ظهر شروع کردیم و فکر می‌کنم تا نیمه شب طول بکشد باید استراحت کنیم زیرا بقیه کار فردا صبح تصویربرداری می‌شود.

فهیمه کمالی مدیر برنامه‌ریزی می‌گوید: همه چیز آماده است نور خورشید هم مناسب است سکانس 364 را می‌توانیم ضبط کنیم.

سیروس مقدم می‌گوید: لانگ شات می‌گیریم. سپس اعلام می‌شود سکانس 364 پلان یک برداشت اول با گفتن کلمه حرکت سعید وارد حیاط خانه می‌شود. کارگردان دستور تکرار می‌دهد و از سعید می‌خواهد وقتی وارد حیاط می‌شود نزدیک به ماشینی که در حیاط است حرکت کند. این پلان در برداشت سوم ضبط می‌شود.

پلان 2 این سکانس داخل ساختمان است تمامی تجهیزات فنی از حیاط به داخل منتقل می‌شود بعد از تنظیم نور و تمرین آخر تصویربرداری این پلان انجام می‌شود. در برداشت اول مقدم به سعید می‌گوید: وقتی وارد می‌شوی سرعت خود را کم کن و به اطراف نگاه کن حالتی که به دنبال مدینه هستی مستقیم به سمت آشپزخانه نرو.

در برداشت بعدی کارگردان می‌گوید: روی دیوار سایه بوم صداست دوباره تکرار شود. در جایی می‌گوید: ساعت دیواری را روی 4 و 30 دقیقه تنظیم کنید. سعید نعمت‌اله نویسنده داستان روی مبل نشسته و در حالی که متن فیلمنامه را می‌بیند اعلام می‌کند تکرار و این پلان چند بار تکرار شد زیرا سعید نعمت‌اله کوچک‌ترین تغییر دیالوگ را ایراد می‌گیرد و از بازیگر نقش سعید می‌خواهد دقیقا کلمه به کلمه دیالوگ را بگوید. سیروس مقدم نیز با آرامش کار را دنبال می‌کند و مسائل فنی را زیر نظر دارد و می‌خواهد عرق صورت سعید کم شود با خنده رو به همکارانش می‌گوید: باید آن طور که می‌خواهیم بشود اگر لازم باشد تا شب همین پلان را بارها تکرار می‌کنیم. حدود 30 دقیقه ضبط این پلان طول می‌کشد مقدم ضمن تشکر از همکارانش می‌گوید: در حد خوردن یک چای استراحت می‌کنیم.

سپس نگاهی به من می‌کند و می‌گوید: تا فرصت هست اسم دیگر بازیگران سریال را می‌گویم، آتیلا‌پسیانی در نقش جهان، مریم بوبانی، سید مهرداد ضیایی، بهزاد فراهانی، رضا رویگری و آناهیتا افشار نیز در سریال مدینه نقش‌آفرینی می‌کنند. زینب تقوایی تهیه‌کننده جوان سریال مدینه است. مدیر تصویربرداری: امیر‌معقولی، حسین قلی‌پور تصویربردار2، صدابردار: هادی افشار، طراح گریم: مجید اسکندری، مدیر تولید: سید‌حسین یعقوبی، طراح صحنه و لباس: آرزو غفوری، مدیر برنامه‌ریزی: فهیمه کمالی، دستیار کارگردان: صالح‌جوان، مدیرتدارکات: رامین بهزادی هستند. خشایار موحدیان همزمان تدوین سریال را انجام می‌دهد تا در زمان پخش سریال در ماه مبارک رمضان با مشکلی روبه رو نشویم.

او با خنده اضافه می‌کند: انتظار که ندارید اسم همه 60 نفر را بگویم؟! از او می‌پرسم کار تصویربرداری سریال فکر می‌کنید کی تمام شود؟ در جواب می‌گوید: تا اواخر ماه مبارک رمضان طول می‌کشد. مقدم در پایان می‌گوید: تا سه روز دیگر در این لوکیشن هستیم سپس به لوکیشن کارخانه تولید مواد غذایی می‌رویم. از او می‌پرسم کارخانه‌ای که لوکیشن سریال است و برند آن پخش می‌شود حامی مالی سریال است؟ می‌گوید: نمی‌دانم. این را تهیه‌کننده برنامه می‌داند من در این مورد چیزی از او سوال نکردم. الان بعضی از عوامل پشت صحنه در محل کارخانه هستند تا لوکیشن آماده شود. در ضمن بخشی از این سریال در خارج از تهران تصویربرداری می‌شود البته الان اسم آن منطقه را نمی‌گویم. به هر حال امیدوارم پس از پخش سریال بینندگان شبکه یک سیما راضی باشند.

در ادامه سکانس‌های دیگر نیز ضبط می‌شود حدود ساعت 9 شب خواستم با سعید نعمت‌اله صحبت کنم که مثل همیشه گفت: مصاحبه نمی‌کنم. گفتم فقط این را جواب بدهید چه مدت نوشتن فیلمنامه زمان برده؟ گفت: چهار ماه زمان برد و دو ماه دیگر هم باید روی فیلمنامه کار کنم.

کارگردان سریال مدینه گفت: آخر یک سوال از او پرسیدی. ضمن این‌که از ویژگی‌های کار سعید نعمت‌الله می‌توان به این مورد اشاره کرد که او در زمان فیلمبرداری سر صحنه حاضر است و فقط فیلمنامه را نمی‌نویسد بلکه پا به پای کارگردان و دیگر عوامل تا لحظه آخر پیش می‌آید.

سمبل استقامت

بازیگر نقش مدینه روی تاب در حیاط نشسته و فیلمنامه را می‌خواند. بعد از معرفی خودم از او می‌خواهم در صورت تمایل با او گفت‌و‌گو کنم که می‌پذیرد.

پریوش نظریه می‌گوید: کار اصلی او بازیگری و ساخت فیلم در سینما است. فعالیت خود را از سال 1369 آغاز کردم ولی دلیل آمدم از سینما به تلویزیون خیلی خودخواسته نیست چون فضای سینما قدری به هم ریخته است و کارهای خوب کم شده وقتی پیشنهاد سریال مدینه به من داده شد با خواندن فیلمنامه‌ای که روان و شیوا نوشته شده و دیدن اسم کارگردان باسابقه تلویزیون سیروس مقدم، بازی در سریال را پذیرفتم.

نظریه می‌گوید: اولین کار تلویزیونی من داوران بود که در مجموع کوتاه بود. وی در مورد شخصیت مدینه می‌گوید: او زنی چهل و پنج ساله است که سمبل استقامت و پایداری در خانواده است در مقابل اتفاقات ناگوار به نحوی شایسته ایستادگی می‌کند. داستان از این جا شروع می‌شود که همسرش فوت کرده و تلاش می‌کند کارخانه‌ای که حاصل دسترنج همسرش است را برای ناپسری خود بهمن نگه دارد که در این مسیر با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شود. مدینه در این سریال فراز و فرود‌های بسیاری را تحمل می‌کند و ضمن حفظ بنیان خانواده زن کارآفرینی هم هست.

پریوش نظریه می‌افزاید: خودم در همین رنج سنی هستم ولی با توجه به مشکلاتی که مدینه با آنها رو‌به‌رو می‌شود در زندگی شخصی هیچ کسی دوست ندارد جای او قرار بگیرد. نظریه ادامه می‌دهد: این اولین کار بلند تلویزیونی و مناسبتی من است. از سی و یکم فروردین تا الان که اواخر اردیبهشت‌ است تجربیات زیادی در همین مدت کوتاه بدست آوردم.

از ویژگی‌های کار‌های مناسبتی می‌توان به فشردگی و کار شبانه‌روزی اشاره کرد و مهم‌ترین عاملی که باعث موفقیت چنین کارهایی می‌شود مدیریت صحیح پروژه و حفظ آرامش است. خوشحالم با تیمی کار بلند تلویزیونی و مناسبتی خود را آغاز کردم که حرفه‌ای کار می‌کنند نظم، انضباط و اخلاق‌مداری شرط اول کار در این گروه است.

می‌پرسم نقش همسر شما را چه کسی بازی می‌کند؟ می‌گوید: هنرمند پیشکسوت آتیلا پسیانی؛ نقش جهان همسرم را بازی می‌کند و مهرداد صدیقیان نقش ناپسری من بهمن جوان بیست و یک ساله را دارد در ضمن شبنم مقدمی در نقش روحی مادر بهمن ایفای نقش می‌کند که مسبب برخی از چالش‌ها او است. پریوش نظریه می‌گوید: اشاره می‌کنند باید برای ضبط بروم. داریوش سلیمی ایفاگر نقش سعید برادر مدینه است او در ضمن پدرزن بهمن نیز هست. او می‌گوید: بعد از پخش سریال در مورد آن صحبت می‌کنم مایل هستم ابتدا بینندگان کار را بینند. (سیما پویا/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها