کتاب «شیخ محمد حسین زاهد» می‌کوشد تصویری از زندگی فردی و اجتماعی کسی ارایه کند که استاد اخلاق بسیاری از بزرگان معاصر ماست که اینک رخت بربسته‌اند یا حتی توان بازگویی خاطرات خود را ندارند.
کد خبر: ۶۸۱۲۵۲
چهره «شیخ محمدحسین زاهد» از پشت شیشه خاطرات

حمیدرضا جعفری، نویسنده کتاب «شیخ محمدحسین زاهد» در بخشی از مقدمه خود درباره ضرورت تالیف این کتاب می‌گوید: «یاد عالمان گذشته وسیله‌ای است برای عمل به آنچه وارد شده در مورد تشویق به همنشینی و معاشرت با آن عالمان و اخباری که در ترغیب به سخن گفتن با آن‌ها رسیده است. کسی که چشم خود را به زوایایی از سیره بزرگان گذشته بدوزد، علم و عبادت و فضل و زهد آن‌ها را می‌بیند، چنانکه خود با آن‌ها انس داشته و همانند کسانی که با آنها معاشرت داشته‌اند از سخنان و حرکات و سیره و آداب آنان بهره می‌گیرد و این نیکی‌ها را وی نیز می‌گیرد.»

آقا شیخ محمدحسین زاهد استاد اخلاق بسیاری از کسانی بوده است که در عصر ما خود به عنوان استادان اخلاق شناخته می‌شدند و بهره‌هایی بسیار به نسل استادان معاصر اخلاق بخشیده‌اند. از این رو یافتن شاگردان بی‌واسطه استادی از دوران پهلوی اول در دهه هشتاد و نود خورشیدی و گرفتن خاطرات آن‌ها دشواری‌های خاص خود را داشته است. نویسنده در بخشی دیگر از مقدمه خود از سختی‌ها و انگیزه‌اش از تالیف این کتاب می‌نویسد: «بسیاری از شاگردان شیخ حتی توانایی صحبت کردن را نداشته‌اند و بعضی از آن‌ها کمتر چیزی به خاطر می‌آوردند. هر چه کار پیشرفت کرد علاقه‌ام بیشتر می‌شد چراکه در برخورد با شاگردان و تربیت‌شدگان مکتب شیخ محمدحسین زاهد کسانی را مشاهده می‌کردم که واقعاً تربیت اسلامی شده‌اند و افرادی با تقوا و متدین هستند.»

کتاب حاضر در 6 فصل سامان یافته است. «معرفی شیخ»، «شیخ در یک نگاه»، «شیخ و سیاست»، «شیخ محمدحسین زاهد در نگاه دیگران»، «کار فرهنگی»، «مناجات شیخ»، «دعا و مناجات»، «خاطرات یار»، «ایام بیماری و وفات»، «خوشه‌ای از خرمن شیخ»، «ضمائم» و «عکس‌ها» از جمله عناوین مختلفی است که مخاطبان در این کتاب با آن آشنا می‌شوند.

این گونه آثاری که به نقل مستقیم خاطراتی از بزرگان اخلاق و عرفان می‌پردازند، جذابیت‌ها و مخاطبان خاص خود را در جامعه ما دارد و از این روست که با وجود رکود نسبی بازار کتاب و شمارگان پایین برخی کتاب‌ها، چاپ‌های متعدد این آثار را در مدت‌زمانی اندک شاهدیم. هم‌اینک نیز چاپ دوم کتاب «شیخ محمدحسین زاهد» اثر حمیدرضا جعفری با شمارگان سه هزار نسخه در 120 صفحه به بهای 25 هزار ریال از سوی دارالکتب الاسلامیه به بازار کتاب آمده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها