بهمن سال 83 و زمانی که زمستان‌های تهران هنوز با‌بخار و پربرف بود، همراه یکی از دوستان اهل سینما برای ساعاتی در صف پررونق سینما کریستال ایستادیم و پس از آن با خوشامدگویی پیرمردی خوشرو، مبادی‌آداب و مهربان وارد سینما شدیم و به تماشای هنرنمایی خسرو شکیبایی، لیلا حاتمی و مهناز افشار در «سالاد فصل» نشستیم.
کد خبر: ۶۷۹۹۶۶

حرکت ارزشمند صابر رهبر، مدیر سینما کریستال در آن روز بخصوص که در ورودی سالن انتظار به تک تک تماشاگران سلام و خیرمقدم می‌گفت، هیچ‌گاه از خاطره من و دیگر مخاطبان محو نخواهد شد. آن رفتار ترغیب‌کننده نشان از عشق و علاقه وافر مردی داشت که موهایش را در راه هنر سینما سپید کرده بود و به واسطه همین دلدادگی مشاغل مختلف بازیگری، کارگردانی، نویسندگی، تهیه‌کنندگی، تدوین و فیلمبرداری را تجربه کرده بود و در کنار همه اینها ترجیح داده بود که با سینماداری به طور خاص‌تر و مستقیم‌تری با تماشاگران سینما در ارتباط باشد.

صابر رهبر که شامگاه شنبه در هشتاد و سه سالگی از دنیا رفت، فعالیت هنری خود را سال 32 در گروه فنی استودیو پارس فیلم آغاز کرد و کمی بعدتر به عنوان دستیار فیلمبردار مشغول کار شد و در ادامه خیلی زود استعداد و توانایی‌اش را در شاخه‌های مهم‌تر و تعیین‌کننده‌تر سینما نشان داد.

او همچنین 40 سال مدیر سینمای خاطره‌انگیز کریستال بود؛ سینمایی که در خیابان لاله‌زارنو و تقاطع منوچهری قرار داشت و تا پیش از تعطیلی همیشگی در چند سال پیش جزو‌پاتوق‌های دوستداران سینما بود.

رهبر پس از تعطیلی سینما کریستال به شهرستان لنگرود رفت تا به امور تنها سینمای فعال آنجا یعنی آزادی رسیدگی کند که مدیریت آن را به عهده داشت. او این سینمای قدیمی را بازسازی و به سیستم دیجیتال مجهز کرد و با این کار و اکران همزمان فیلم‌ها با تهران نقش بسزایی در زنده نگه داشتن و رونق سینما در این شهر استان گیلان و جذب تماشاگران داشت. با رفتن صابر رهبر دل تماشاگران نسل‌های مختلف سینماهای کریستال تهران و آزادی لنگرود برای خوشامدگویی‌های پیرمرد عشق سینما تنگ خواهد شد و آنها از این پس باید فقط آن لبخندهای موقرانه را برحسب عادات و خاطراتی شیرین تصور و تداعی کنند.

علی رستگار / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها