تست دوپینگ 2 ملی پوش تیم وزنه برداری و تیر و کمان مثبت اعلام شد

ورزش در شوک نمونه‌های مثبت دوپینگ

با مثبت اعلام شدن نمونه دوپینگ دو ملی‌پوش تیم‌های وزنه‌برداری و تیر و کمان، ورزش ایران بار دیگر به واسطه این پدیده شوم در شوک فرو رفت.
کد خبر: ۶۷۹۴۸۱

خبر اول مربوط بود به محرومیت عضو تیم ملی وزنه‌برداری نوجوانان کشورمان. سایت فدراسیون جهانی وزنه‌برداری بامداد دیروز نام رامین ولی‌پور را در فهرست دوپینگی‌های سال 2014 قرار داد و اعلام کرد این وزنه‌بردار به دلیل استفاده از ماده ممنوعه متنولون تا ماه می ‌سال 2016 (بیستم فروردین 1395) از حضور در تمامی رقابت‌های بین‌المللی محروم است.

رامین ولی‌پور در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا که اسفند ماه گذشته در تایلند برگزار شد، در دسته 77 کیلوگرم با حدنصاب مجموع 291 کیلوگرم ضمن کسب مدال طلای حرکت یکضرب، عنوان نایب قهرمانی آسیا را هم به دست آورده بود که البته این عنوان حالا دیگر از او پس گرفته خواهد شد.این دومین وزنه‌بردار دوپینگی تیمی است که با هدایت حسین توکلی در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا شرکت کرد و عنوان قهرمانی را به دست آورد. چندی پیش فدراسیون جهانی نمونه دوپینگ مهدی فروتن وزنه‌بردار دسته 62 کیلوگرم کشورمان را نیز مثبت اعلام کرده بود.

اما ظاهرا تعداد دوپینگی‌های آن تیم فراتر از اینهاست. این را رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در واکنش به خبر دوپینگ رامین ولی‌پور عنوان کرد. حسین رضازاده با ابراز تاسف از دوپینگ ورزشکاران کشورمان در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا، گفت: متاسفانه تعداد وزنه‌برداران دوپینگی تیم نوجوانان چهار نفر است و ما در این مدت پس از برگزاری جلسات متعدد توانستیم مسبب اصلی این رفتار غیرورزشی را شناسایی کنیم.

وی با بیان این‌که علاوه بر مهدی فروتن و رامین ولی‌پور، نمونه دوپینگ مصطفی خلیلی و مهرشاد محمودی هم مثبت اعلام شده و بزودی از سوی فدراسیون جهانی اعلام خواهد شد، گفت: تمام تلاشمان را برای مبارزه با دوپینگ، بخصوص در رده‌های سنی پایه انجام دادیم، اما متاسفانه خود ورزشکاران نسبت به این موضوع بی‌توجه بودند.ما جلسات متعددی با ورزشکاران خاطی و شخص حسین توکلی برگزار کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که سرمربی تیم ملی هم مقصر نبوده است.

به گفته این ورزشکاران که اتفاقا هر چهار نفر مازندرانی هستند، یکی از مربیان مازندرانی از غفلت و ناآگاهی آنها سوءاستفاده کرده و به بهانه افزایش رکوردهایشان، داروهایی را به آنها داده که غیرمجاز بوده‌ است .

او برای این کار غیراخلاقی از وزنه‌برداران مبالغی نیز دریافت کرده است. این اتفاق در خارج از اردوی تیم ملی افتاده و هر چهار وزنه‌بردار دوپینگی، با امضای نامه‌ای، کتبا نسبت به این موضوع اقرار کرده‌اند.

رضازاده در پایان با تکذیب شایعه تعلیق فدراسیون وزنه‌برداری گفت: بحث تعلیق به هیچ عنوان مطرح نیست، اما به دلیل اشتباه آن مربی و چهار وزنه‌برداری که از روی ناآگاهی مبادرت به استفاده از داروهای نیروزا کرده‌اند فدراسیون وزنه‌برداری باید طبق مقررات فدراسیون جهانی مبلغی را به عنوان جریمه بپردازد.

براساس قوانین مبارزه با دوپینگ فدراسیون جهانی وزنه‌برداری اگر کشوری چهار نمونه دوپینگ مثبت داشته باشد، صد هزار دلار جریمه خواهد شد و فدراسیون باید نسبت به پرداخت آن در موعد مقرر اقدام کند.

سلب عنوان سومی از تیم ملی تیروکمان

اما دیروز نیز با مثبت اعلام شدن تست دوپینگ دارنده مدال طلای کامپوند قهرمانی آسیا، وی دو سال از حضور در میادین ورزشی محروم شد. فدراسیون جهانی تیروکمان با اعلام این خبر عنوان کرد مدال طلای این ورزشکار در مسابقات قهرمانی آسیا پس گرفته و در رده‌بندی تیمی هم تغییراتی ایجاد خواهد شد.

این تغییرات به معنای از دست رفتن عنوان سومی آسیا برای تیم ملی کشورمان و قرار گرفتن در جایگاه پنجمی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها