وقتی کپی به اندازه اصل، ارزش دارد

سلام آقای مستربین!

مستربین یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های تاریخ تلویزیون بریتانیا و یک کمدین افسانه‌ای است که طرفداران زیادی در انگلستان و دیگر نقاط دنیا دارد. او چه بوقلمون درست کند و چه با خانواده سلطنتی ملاقات کند، بیش از 20 سال است که مردم را سرگرم کرده و می‌خنداند.
کد خبر: ۶۷۹۲۴۸

اولین شوی صحنه‌ای اوایل دهه 80 روی صفحه تلویزیون رفت و بعدها دو فیلم سینمایی و سه سریال تلویزیونی از روی این شخصیت ساخته شد. دنیای انیمیشن، عرصه جدیدی برای نمایش کارهای این کمدین مشهور بود. روآن اتکینسون در ساخت سریال با ریچارد کورتیس همکاری داشت و هر قسمت را عملا جلوی دوربین بازی می‌کرد تا انیماتورها بتوانند حرکات منحصربه‌فرد این شخصیت جذاب را بخوبی درک و تصویر کنند. داستان سریال انیمیشن، ماجراهای مستربین و تدی در آپارتمانشان است که معمولا مشکلاتی بین او، خانم صاحبخانه و گربه بدجنس او روی می‌دهد.

تدی و مینی (ماشین مستربین) در سریال انیمیشن نقش پررنگ‌تری دارند. این سری کارها به شیوه انیمیشن دوبعدی ساخته شده است و مشابه کار زنده یک کمدی بزن بکوب ملایم و پانتومیم‌وار است.

باوجود این‌که در ابتدا طرح این کار روی کاغذ هم یک کار کاملا ریسکی به نظر می‌رسید؛ اماعملا به موفقیتی بیش از حد انتظار دست یافت. این سری تاکنون نامزد دریافت چند جایزه بین‌المللی بوده است؛ ازجمله جایزه بهترین سریال برای همه بیننده‌‌‌ها، بهترین شخصیت سال، بهترین برنامه سال در جشنواره کارتون آن‌بی 2002 و نامزد بهترین سریال تلویزیونی سال در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های انیمیشن انسی 2002 بوده است.

در این کار موارد جالبی از طراحی شخصیت دیده می‌شود که می‌توان به پاهای شناور یا حرکت جالب ابروهای شخصیت‌ها که مشابه حرکت مهره‌های گردنبند است، اشاره کرد. جزئیات زیادی در کارهای شخصیت اصلی داستان وجود دارد که معمولا به پیامد‌های ناگوار در ماجرای هر داستان منجر می‌شود. ممکن است که داستان‌های سریال انیمیشن مثل داستان‌های کار زنده تماشاچیان را به قهقهه زدن نیندازد؛ اما باز هم در طول داستان هر قسمت همواره لبخندی بر لب بیننده خواهد نشاند که ناشی از انیمیت خوب و طنز جالب داستان‌های مستربین است.

ساخت سریال انیمیشن مستربین سال 2002 آغاز شد، شخصیت‌هایی از این سریال که از سریال زنده تلویزیون گرفته شده‌اند، شامل مستربین، ایرماگاب، تدی و راننده اسرار‌آمیز سوپرون و شخصیت‌های اضافه شده، خانم ویکت صاحب خانه مستربین و گربه بدجنس او اسکراپر هستند. این سریال نیز مانند کار زنده ـ مستربین ـ بسیار کم‌دیالوگ بوده و در اغلب آنها فقط چند صدای کوتاه یا من‌من کردن شنیده می‌شود.

روآن اتکینسون صدای مستربین را می‌گذارد و بعلاوه تمام کارهای مستربین کارتونی برگرفته از خود اوست. یکی از صدای بقیه افراد را نیز صداپیشه‌های دیگر می‌گویند، تاکنون سه سری سریال ساخته شده و کلا 52 قسمت 12 دقیقه‌ای دارد. مخاطب این سری‌های انیمیشن هر دو گروه کودک و بزرگسال هستند. این سریال‌ها ساخت کشور انگلستان است؛ اما نسخه آلمانی آن نیز از شبکه آلمانی زبان سوپرآرتیال پخش شده است. تهیه‌کنندگان این سریال کمپانی‌های تایگر اسکپت پروداکشنز (کمپانی خود مستربین)، ریچارد پورردام پروداکشنز و وارگا استودیو هستند. این سریال در فاصله سال‌های 2002 تا 2009 از کانال‌های تلویزیونی 70 کشور مختلف پخش شد و پس از آن نیز بارها باز پخش شده است. اکنون هم این اپیزود‌ها را روی سایت یوتیوب می‌توان مشاهده کرد.

در ایران نیز این مجموعه از شبکه دو سیما و شبکه پویا پخش شده است. یک بازی ویدئویی براساس این سری‌های انیمیشن به نام دنیای مضحک مستر بین ساخته شده که دسامبر 2007 ارائه شد و قابلیت اجرا در پی‌اس دو نینتندو و وی را دارد. بتازگی بازی‌های جدیدی هم برای سیستم موبایل ساخته شده است. اوایل سال 2014 ای‌تی‌وی اعلام کرد که در پی موفقیت سری‌های نخست انیمیشن مستربین، سری انیمیشن جدیدی در حال ساخت است که انتظار می‌رود این کارها به صورت یک‌سری انیمیشن اینترنتی روی وب قرار داده شود. ساخت این سری جدید را نیز همان کمپانی‌های قبلی به عهده دارند. سری جدید نیز شامل 52 قسمت 11 دقیقه‌ای می‌باشد.

کارگردان سری جدید تام سیرل وکلودیا لویدو کاترین سنیور تهیه‌کنندگان اجرایی این سری هستند. آنها در نظر دارند که این سری جدید را برای بیست و پنجمین سالگرد مستر بین در 2015 آماده پخش کنند. شخصیت‌های اصلی سریال انیمیشن عبارتند از:

مستربین: او قهرمان اصلی این برنامه است. او یک فرد تخس و شیطان است که معمولا کارهایش به فاجعه منجر شده و همیشه به طور غیرمستقیم با مشکلاتی مواجه می‌شود. می‌خواهد که محیط اطرافش تمیز باشد. بهترین دوست همیشگی او تدی، یک خرس عروسکی پشمالوی قدیمی است که مستربین وانمود می‌کند، او زنده است.

خانم جولیا ویکت: شخصیت منفی اصلی سریال و خانم صاحبخانه بداخلاق و جدی مستربین است. او 50 سال قبل به مدت ده دقیقه ازدواج کرده است؛ اما بعد، شوهرش فرار را بر قرار ترجیح داده، او صاحب یک گربه زشت یک چشم به نام اسکراپر است. او به‌ندرت با مستربین مهربان است و معمولا بسیار خشن برخورد می‌کند.

اسکراپر: گربه شیطان یک چشم خانم صاحبخانه که از همه آدم‌ها متنفر است، مخصوصا از مستربین. او شخصیت منفی دوم این سریال‌هاست. سرگرمی‌های او ناخن کشیدن، دنبال کردن موش‌ها و به دردسر انداختن مستربین با خانم ویکت است.

ایرماگاب: او به نوعی نامزد مستربین است. او یک دختر خوب است که مدرکی در رشته‌ای دارد و به مستربین علاقه‌مند است؛ اما یکی از دلایل ملاقات او این است که خرسش با تدی بازی کند. نام خرس او لوتی است که شبیه تدی می‌باشد، البته مژه و یک پاپیون قرمز هم دارد. برخلاف کار زنده، در این کار ایرما نسخه مونث مستربین است.

مینی ماشین مستربین: ماشین زرد دوست‌داشتنی مستربین که در این کار نقش پررنگ‌تری دارد. بقیه شخصیت‌های فرعی این داستان‌ها شامل ملکه الیزابت دوم (که در ماجرایی که مستربین سگ ولزی او را نجات می‌دهد به او لقب شوالیه می‌دهد) رستوران‌دار، همسایه‌ها، سگ همسایه، خواننده معروفی به نام روکسی، توریستی به نام هری، آقای پاد و آلبرت اینشتین هستند.

نظر مستربین درباره کار انیمیشن این است: برای کار انیمیشن تقریبا به همان میزان وقت و انرژی می‌گذارم که برای کار زنده صرف می‌کنم. از نظر من مهم‌ترین نکته این است که یک شخصیت قادر باشد، روی هر صحنه‌ای که قرار می‌گیرد، نفوذ و قدرت خود را نشان دهد.

سازندگان این اثر معتقدند که مستربین به‌عنوان یک شخصیت که در آثار زنده بازی می‌کند، کیفیتی شبه کارتونی دارد و همیشه وقتی با سری‌های بازی زنده را می‌سنجیم، وقتی درباره شوخی‌ها بحث می‌کنیم یک نوع دیدگاه کارتونی در ذهنمان به وجود می‌آید.

پریسا کاشانیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها