تالاب​های فارس همچنان خشکند

لکه های آب و دیگر هیچ + عکس

مردم شهر اسیر مرکز بخش اسیر شهرستان مُهر در جنوب استان فارس با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کنند.
کد خبر: ۶۷۹۲۰۵
مردم اسیر، اسیر کم آبی

این منطقه که حدود سه سال است در تقسیمات کشوری از روستا به شهر ارتقا یافته است از زیرساخت های مناسب برای تامین آب آشامیدنی همه ساکنان منطقه برخوردار نیست.

امروز از منظر مردم و مسئولان شهر اسیر، مشکل کم آبی مهمترین مانع بر سر راه زندگی مطلوب مردم منطقه است که اگر درمان نشود، مشکلاتی در دیگر حوزه ها مانند حوزه بهداشت و سلامت مردم را در پی خواهد داشت.

شهردار شهر اسیر از جمله کسانی است که باور دارد امروز جدی ترین مشکل شهر اسیر آب شرب و مصرفی این شهر است.

ابراهیم ابراهیمی گفت: آب آشامیدنی شهر اسیر به دلیل فرسودگی و عمر 35 ساله شبکه آب مصرفی در شبکه توزیع وخط انتقال با مشکلات اصلی روبرو است.

وی افزود: طراحی شبکه آب مصرفی شهر اسیر برای 100 الی 200 خانوار بوده ولی امروزه همان شبکه توزیع 35سال پیش به هزار و 600خانوار آبرسانی می کند که جوابگوی نیاز مردم این شهر نیست و باعث نگرانی اهالی این شهر شده است.

شهردار شهر اسیر گفت: با توجه به فرسودگی و پوسیدگی لوله های شبکه توزیع و انتقال آب در این شهر، این شهرداری قادر به ارایه خدمات شهری در هیچ نقطه ای از این شهر نیست و نمی تواند طرح های شهری را اجرا و عملی کند.

رییس شورای اسلامی شهر اسیر نیز در ریشه یابی مشکلات آب این منطقه گفت: شهر اسیر با جمعیتی افزون بر سه هزار و 500 نفر حدود سه سال است که به شهر ارتقا یافته است اما هنوز آبفای روستایی متولی امور آب این شهر است.

مسعود محمدی افزود: با توجه به حجم مشکلات در خرابی شبکه وحتی برای اصلاح قبض آب مردم مجبور هستند به مرکز شهرستان مُهر مراجعه کنند لازم است که اداره آبفا در شهر اسیر استقرار پیداکند و در واقع مشکلات مردم به مرور حل بشود و هم اینکه مردم برایشان تسهیلاتی فراهم شود تا کارهایشان راحت تر انجام دهند.

رییس شورای شهر اسیر درباره شبکه توزیع آب شهر اسیر گفت: حدود 35 تا 40سال از عمر شبکه آب می گذرد و نوع لوله ها استاندارد نیست و امروزه جوابگوی نیاز مردم نیست هم از نظر آب دهی و هم اینکه پرت آبدهی آن بالاست که ضرورت دارد شبکه توزیع آب شهر اسیر تعویض شود.

محمدی درباره منابع آب شهر اسیر هم گفت: امروز میزان آبدهی سه چاه تامین کننده آب این منطقه حدود 10 لیتر بر ثانیه است که پاسخگوی نیاز مردم نیست و امیدواریم مسئولان شرکت آبفا به فکر تامین منابع آب جدید باشند تا مشکل مردم شهر اسیر حل شود.

بهرام رضایی از ساکنان شهر اسیر گفت: ما با بحران کم آبی روبرو هستیم به طوری که هر مخزن آب مصرفی با قیمت 300 هزار ریال از تانکرداران خریداری می کنیم که کفاف حدود دو روز مصرف آب را می دهد و این در حالی است که ما آب بهای شهری پرداخت می کنیم و مجبوریم ماهانه چهار میلیون و 500 هزار ریال آب تانکر خریداری کنیم.

یک دانش آموز ساکن در این منطقه که نخواست به نامش اشاره شود، گفت: پدر کارگر من با درآمد ناچیز توان پرداخت 300 هزار ریال برای تانکری که آب آن برای دو روز بیشتر نمی شود را ندارد.

زارعی از اهالی خیابان بخشداری اسیر نیز گفت: ما با بحران بی آبی مواجه هستیم باید هم آب مصرفی و هم آب شرب با قیمت زیاد ازطریق تانکرهای سیار تامین کنیم.

وی افزود: زمانی که جمعیت «اسیر» از 800 نفر بیشتر نبود افزون بر50 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد و از این منظر هم که به موضوع نگاه کنیم، شایسته نیست مردم این منطقه در خصوص تامین آب مصرفی خود این گونه در رنج باشند.

«عباس . ر» نیز از نگرانی خود درباره بهداشت و سلامت خانواده اش سخن گفت و افزود: به دلیل نبود آب بیش از 10 روز است که استحمام نکرده ام زیرا توان خرید آب تانکر ندارم.

«فاطمه . س» نیز گفت: یک هفته است که آب نداشته ایم تا ظروف آشپزخانه مان را بشوییم و ناگزیر هستیم که به سختی آب چاه کشاورزی در فاصله دوری از خانه را جابجا کنیم.

خانم جوکاری مدیر مدرسه کوثر اسیر نیز گفت: مجبور هستم هفته ای 600 هزار ریال آب مصرفی برای استفاده دانش آموزان از اداره آبفا روستایی خریداری کنیم.

در محله سجادیه شهر اسیر جلوی درب هر یک از منازل، یک گودال حفر شده و درون آن نیز یک دستگاه پمپ آب گذاشته شده که به کمک این دستگاه هم از آب خبری نیست و زنان و کودکان با مشاهده تانکر سیار با در دست داشتن دیگ، قابلمه، ظروف 10 و 20 لیتری در جلوی منازلشان به انتظار می نشینند.

علی بوستانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان فارس از پیگیری ها برای حل مشکلات شهر اسیر سخن گفت و اظهار کرد: حفر و برق رسانی به یک حلقه چاه در دست حفاری در این منطقه با آبدهی 30 لیتر بر ثانیه تا پایان تیرماه به اتمام می رسد و مشکل تامین آب این منطقه رفع می شود.

وی افزود: اصلاح شبکه آب مصرفی شهر اسیر در مناطقی که به طور جدی مشکل دارند با همکاری شورای اسلامی وشهرداری اسیرو بر اساس تخصیص اعتبارات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بوستانی گفت: مصمم هستیم تا 31 تیرماه مشکلات شهر اسیر را برطرف کنیم و در این راستا علاوه بر بهره برداری از چاه جدید، آبرسانی سیار را تقویت خواهیم کرد تا مشکلات مردم کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان فارس افزود: می طلبد که شهر اسیر با پیگیری شورای اسلامی و شهرداری این شهر و با توجه به این که سه سال از تبدیل وضعیت این منطقه به شهر می گذرد، زیر پوشش آبفای شهری استان فارس قرار گیرد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها