وزیر ارتباطات و فناوری جمهوری آذربایجان در دیدار با رئیس رسانه ملی:

به شبکه‌های ضد ایران اجازه فعالیت نمی‌دهیم

مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ پنجشنبه‌شب در تبریز برگزار شد.
کد خبر: ۶۷۹۰۱۳
مانور رسانه ای سازمان دوم صدا و سیما در تبریز

در این مراسم ضمن معرفی مراکز برگزیده در بخش‌های سیما، رادیو، موسیقی خبر و پژوهش تندیس و لوح سپاس جشنواره به معصومه سپهری نویسنده کتاب نورالدین پسر ایران، نویسنده برتر تبریزی اهدا شد.

مراسم پایانی هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ پنجشنبه‌شب در محوطه تاریخی و تفریحی ائل‌گلی با حضور رئیس رسانه ملی، حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم قائم مقام سازمان، معاون امور استان‌های صدا و سیما، استاندار، شهردار، مدیران، برنامه‌سازان و هنرمندان مراکز برگزار شد و مراسم تا ساعت 2 بامداد ادامه یافت.رئیس رسانه ملی در بخشی از این مراسم آذربایجان را سرزمین شعر، شور و شعور خواند و از مردم تبریز به دلیل مهمان نوازی شایسته از هنرمندان کشور قدردانی کرد.

ضرغامی گفت: بزرگان و نامداران این استان رنگین کمانی از هنر و فضایل الهی و انسانی خلق کرده‌اند که مایه افتخار ایران اسلامی در سراسر جهان است. رئیس سازمان صدا و سیما ظرفیت عظیم فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مراکز استان‌ را بزرگ‌ترین گنجینه ملی دانست و از آن به عنوان غنی‌ترین بن‌مایه‌های تحول رسانه‌ای در دهه چهارم انقلاب یاد کرد.رئیس سازمان صدا و سیما ظرفیت عظیم فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مراکز استان‌ را بزرگ‌ترین گنجینه ملی دانست و از آن به عنوان غنی‌ترین بن‌مایه‌های تحول رسانه‌ای در دهه چهارم انقلاب یاد کرد. رئیس رسانه ملی گفت: شبکه‌های استانی هر چند از دل ابزار نوین و مدرن رسانه‌ای بیرون آمده‌اند، اما در عصر اغتشاش و سرگردانی مدرنیته پرچمدار سنت و راهبری آیینی و فرهنگی شده‌اند. ضرغامی افزود: اجتماع بزرگ برنامه‌سازان صداوسیما در تبریز صرفا یک گردهمایی نیست، بلکه بزرگ‌ترین مانور فرهنگی و رسانه‌ای کشور و نمایش آرایش ملی افسران جنگ نرم در رویارویی با رخنه‌ها و گسست‌های فرهنگی است.رئیس رسانه ملی از صداوسیمای مراکز استان‌ به عنوان سازمان دوم رسانه‌ای ملی یاد کرد و گفت: هر کدام از این شبکه‌ها به تنهایی قادرند در سطح یک شبکه ملی و فراملی انجام وظیفه کنند.ضرغامی گفت: ملـی بودن صداوسیما ناشی از نگاه فراجناحی و تمرکز بر متن نیازهای مردم است و حضـور گسترده مردم از اقصی نقاط کشور در برنامه‌های صداوسیـــما نیز نماد دیگری از ملی بودن این رسانه است.

آینه‌ای مقابل تکثر قومی

کیومرث طهماسبی، معاون امور استان‌های صداوسیما نیز در این مراسم با اشاره به این‌که جشنواره هجدهم در روز مبارک مبعث رسول مهربانی‌ها آغاز شد، گفت: برنامه‌سازان صداوسیما، سفیران فرهنگی و نیرومندترین رسانه فرهنگ‌ساز این دیار به شمار می‌روند و باید برای خویش رسالتی قائل شوند و در نشر فرهنگ اصیل اسلامی، هویت دیرپای ایرانی و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی کوشا باشند.

وی ادامه داد: جشنواره مراکز استان‌ها یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور است؛ چون اولا عمده جشنواره‌های ملی و رویدادهای فرهنگی ما در تهران متمرکز شده‌اند، حال آن‌که جشنواره مراکز استان‌ ماهیتی مرکز گریز دارد.دومین دلیل این است که عموم رخدادهای فرهنگی بر یک یا دو ساحت و ساختار بنا شده‌اند، اما جشنواره مراکز استان‌ به حیث ماهیت فراگیرش، همه حوزه‌های دیداری، آوایی، شنیداری و نوشتاری را شامل می‌شود و دلیل سوم این‌که جشنواره مراکز استان‌ یگانه جشنواره کلان فرهنگی است که می‌تواند آینه‌ای در برابر تکثر قومی باشد.

معاون امور استان‌های صداوسیما با بیان این‌که قضاوت و کار داوران در این دوره از جشنواره دشوار بود، گفت: دلیل دشواری کار داوران این بود که آنها تولیدات چهار سال اخیر را دیدند و قضاوت کردند.

طهماسبی عنوان کرد: در عرصه رسانه ما قائل به مهندسی معنا هستیم، یعنی سیاستگذار فرهنگی باید توانایی ترسیم هندسی اجرایی داشته باشد تا چگونگی انتقال مفاهیم به مخاطب از مسیر ساختاری متناسب و مناسب محقق شود. به همین دلیل در آثار پویانمایی به دنبال انتقال مفاهیم بلند فرهنگی اسلامی - ایرانی با زبانی کودکانه بودیم تا آتیه‌سازان ما در مدار همین فرهنــگ غنی رشد کنند. در آثار مستند، ثبت جلوه‌های معماری اسلامی - ایرانی را در دستور کار قرار دادیم.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با اشاره به فیلم‌ها و سریال‌ها گفت: در این بخش روایتگر انقلاب اسلامی و سال‌های دفاع مقدس بودیم و با تکیه بر قصه‌های فولکلور فرازهایی از زندگی روستایی را به تصویر کشیدیم. علاوه بر این به عنوان کلانترین استراتژی ساختاری، مراکز استان را به عنوان منبعی برای تجلی وحدت ملی با نگاه کثرت قومی تعریف کردیم و برای نمایش این اهداف شبکه «شما» راه‌اندازی شد.

وی گفت: امروزه می‌توان متواضعانه ادعا کرد مراکز استان‌ با فیلم تنهای تنهای تنها کلانترین موضوع سیاست کشور، یعنی صلح‌آمیز بودن انرژی هسته‌ای را به تصویر کشید. آن هم با بیانی بومی و جهتگیری‌ای فراگیر، با زبانی عاری از شعار. تا آنجا که در ارزیابی منتقدان سینما یکی از ده فیلم برتر سال شناخته شد. در این دوره شاهد جهش مراکز استانی به لحاظ کمی و کیفی بوده‌ایم، اما ظرفیت این سفیران استانی رسانه ملی بیش از این است و می‌توان افق‌های روشن‌تری را متصور شد. طهماسبی در بخشی دیگر از این مراسم چند توصیه به برنامه‌سازان مراکز استان‌ کرد و گفت: رسانه باید پژوهش‌مدار باشد. رسانه اگر می‌خواهد کارآمد باشد باید در انجام تمام ماموریت‌های خود از تولید خبر گرفته تا ساخت فیلم و مستند مبتنی به تحقیق شود. مضامین برنامه‌ها باید از دل اجتماع و از میان مردم انتخاب شود. این همان رسانه تعاملی است که آینده رسانه‌ها را رقم خواهد زد. همچنین احیای موسیقی مقامی و محلی مقابله با موسیقی‌های بی‌ارزش بیگانگان است.

تلاش برای سربلندی میهن

اسماعیل جبارزاده، استاندارآذربایجان شرقی در بخشی از این مراسم گفت: رسانه ملی، رسانه دینی است و هجدهمین جشنواره مراکز استان‌ در حالی در تبریز برگزار شد که رهبر انقلاب، سال 93 را سال فرهنگ و اقتصاد نامگذاری کرده‌اند.

در بخش دیگری از این مراسم، اسفندیار قره‌باغی دو قطعه موسیقی را با حضور ارکستر بزرگ صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی اجرا کرد. پخش نماآهنگ معصومه سپهری، نویسنده نورالدین پسر ایران از دیگر بخش‌های این مراسم بود. رئیس رسانه ملی با اهدای تندیس جشنواره و لوح سپاس از وی قدردانی کرد. سپهری در این مراسم گفت: من جایگاهم اینجا نبود. فکر می‌کنم این لطف و عنایت به خاطر تلاش‌هایی است که سال‌ها پیش برای انس با شهدا انجام دادم. پس بیایید برای سربلندی سرزمینمان تلاش کنیم. علاوه بر این از سوی معاونت امور استان‌های صداوسیما، تندیس ویژه جشنواره به استاندار آذربایجان شرقی و لوح سپاس به شهردار تبریز اهدا شد. شهردار هم نشان ویژه شهرداری شهر تبریز را به عزت‌الله ضرغامی اهدا کرد.

حمایت از مستندسازان گمنام

در بخش اهدای جوایز، بیانیه هیات داوران از سوی محمدعلی بهمنی شاعر قرائت شد. در این مراسم از احسان عبدی‌پور، فتح‌الله امیری، فرهاد مهران‌فر و امیرحسین شریفی به عنوان چهار هنرمند برتر استانی با اهدای تندیس جشنواره و لوح سپاس قدردانی شد. فتح‌الله امیری هم در این مراسم از مسئولان خواست از مستندسازان گمنام حمایت کنند، چون مستندسازان مراکز با حمایت و اعتماد مدیران می‌توانند قله‌های بین‌المللی را فتح کنند.

در بخش پایانی جشنواره ،مراکز برگزیده در بخش‌های سیما، رادیو، موسیقی، خبر و پژوهش معرفی و با اهدای تندیس جشنواره و لوح سپاس از آنها قدردانی شد. در بخش خبر مرکز گیلان برگزیده شد. مرکز خراسان جنوبی هم به عنوان مرکز ساعی در بخش خبر به عنوان برگزیده معرفی شد. در بخش پژوهش مرکز آذربایجان شرقی و در بخش موسیقی مراکز آذربایجان شرقی و فارس برگزیده شدند.

در حوزه برنامه‌های ترکیبی رادیو مراکز فارس، گلستان، چهارمحال و بختیاری و در بخش نمایش و ساختارهای رادیویی مراکز گیلان و مازندران به عنوان برگزیدگان معرفی شدند. در حوزه سیما در بخش فیلم‌های تلویزیونی مرکز خراسان رضوی، در بخش پویانمایی مرکز فارس، در بخش مستند مرکز کهگیلویه و بویراحمد و در بخش برنامه‌های ترکیبی مراکز خراسان رضوی و سمنان برتر شدند.

در بخش بیشترین تولید برنامه و حضور فعال در شبکه «شما» مرکز فارس، در حوزه تولید آثار موثر سریال و برنامه‌های ترکیبی مرکز اصفهان و در بخش ارائه جذاب و تاثیرگذار نهضت جمع‌خوانی قرآن مرکز کرمان به عنوان برگزیدگان اعلام شدند. همچنین تندیس ویژه هجدهمین جشنواره مراکز استان‌ها به علی نواداد، مدیرکل صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی اهدا شد، که در برگزاری جشنواره ساعی و منظم عمل کرد. (فاطمه عودباشی /جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها