در پی قهرمانی رئالی ها در اروپا

تبریک ذوب آهن به باشگاه رئال مادرید

پیشرفته‌ترین و مجهزترین استادیوم چندعملکردی ایران در قلب مشهد، فعالیت خود را تا چندی دیگر آغاز خواهد کرد.
کد خبر: ۶۷۸۷۴۰
ورزشگاهی که برای ایران اعتبار می‌آورد

در حالی که در بین کشورهای عربی و ایران رقابت نزدیکی برای میزبانی از رویدادهای ورزشی وجود دارد، داشتن امکانات و زیرساخت‌های ورزشی، یکی از بزرگترین فاکتورهای میزبانی به حساب می‌آید و در حالی که بیشتر طرح‌های عمرانی به دلیل نبود اعتبار نیمه کاره رها شده است، به همت آستان قدس رضوی چیزی نمانده است تا شاهد افتتاح بزرگترین و مجهزترین استادیوم ورزشی کشور در قلب پایتخت معنوی ایران باشیم.

اولین استادیوم مسقف ایران که پیش از این رییس فدراسیون فوتبال آن را بی نظیرترین طرح ورزشی در ایران خواند، می تواند الگویی برای ساخت دیگر پروژه‌های عمرانی ورزش ایران باشد، ورزشگاهی منحصر به فرد که قابل مقایسه با دیگر ورزشگاه‌های ایران نیست و می‌توان به پشتوانه آن مسابقات بزرگی را در مشهد برگزار کرد.

مجموعه‌ای که مهدی تاج، نایب رییس فدراسیون فوتبال نیز پس از بازدید از آن پیشنهاد داد که با توجه به فرهنگی بودن شهر مشهد و وجود این چنین امکاناتی می‌توان برای همیشه هر سال فینال جام حذفی را به میزبانی ورزشگاه امام رضا (ع) برگزار کرد.

جمشید مهریار، مدیرعامل تربیت بدنی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از استادیوم 30 هزار نفری امام رضا (ع) مشهد، 50 هزار متر مربع به فضاهای ورزشی شهر افزوده خواهد شد، گفت: از سال 1380 مطالعات بر روی این پروژه آغاز شد و پس از چندین سال طراحی و مطالعه به این طرح از استادیوم رسیدیم همچنین با توجه به حساسیت موضوع و محل قرارگیری مجموعه در داخل شهر، قبل از شروع طراحی این استادیوم مجوز شورای تامین شهر مشهد را پس از چندین مرحله کارشناسی اخذ گردید و سپس باقی مراحل طی شد.

وجه تمایز اصلی استادیوم امام رضا (ع) با سایر استادیوم‌های داخل کشور در شکل گیری سالن‌های ورزشی با عملکردهای متنوع در فضای زیر سکوی تماشاچیان فوتبال می‌باشد که باعث منحصربه فرد بودن پروژه و نیز کارایی بالای آن می‌شود.

14 سالن استاندارد ورزشی مجزا در زیر استادیوم طراحی، ساخت و آماده بهره‌برداری است که همزمان 5 هزار نفر از این سالن‌ها می‌توانند استفاده کنند و از 20 خردادماه این سالن‌ها افتتاح خواهند شد.

مهریار با بیان اینکه یکی از مشکلات مجموعه های ورزشی تهویه و هوای نامطلوب آن است ادامه داد: کلیه سالن‌های ورزشی مجهز به پیشرفته‌ترین سیستم‌های تاسیساتی بوده و دارای تهویه مطبوع و گرمایش و سرمایش هوشمند می‌باشد. و هوایسرویس های بهداشتی به طور کامل گرفته و در محل دیگری تخلیه می شود و سالن ها مجهز به دستگاه اکسیژن ساز هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به بازدید نمایندگان AFC در طی مراحل ساخت، این استادیوم در شرف اخذ گرید A+ آسیا می‌باشد. پیش از این فقط مجموعه آزادی در ایران دارای گرید A بوده است، استانداردهای لازم یک مجموعه مورد توجه قرارگرفته و پارکینگ طبقاتی با ظرفیت 5 هزار خودرو در 6 طبقه در حال آماده‌سازی است، همچنین این استادیوم براساس گیت های خروجی، دارای عنوان سریع ترین تخلیه در کشور نیز هست

سالن‌های ژیمناستیک پسران و دختران، بدنسازی خواهران و برادران، ورزش‌های رزمی، تنیس روی میز، بازی‌های پرورشی، آمادگی جسمانی و همچنین سالن همایش، موزه و گنجینه افتخارات ورزشی کشور، سالن کنفرانس، کلینیک پزشکی، بوفه و زمین چمن طبیعی فوتبال روباز از بخش‌های مختلف این استادیوم است.

شاید بتوان گفت بزرگترین وجه تمایزاستادیوم امام رضا (ع) با دیگر ورزشگاه‌های ایران، مسقف بودن آن است، طرحی که آن را در خاورمیانه نیز متمایز خواهد کرد. مهریار در این خصوص نیز اظهار کرد: از آنجایی که اجرای این طرح و سقف نیاز به تکنولوژی و توانمندی خاص دارد با یک شرکت معتبر فرانسوی قراردادی منعقد گردید که عملیات اجرایی آن طی ماههای اخیر آغاز گردیده است. این شرکت در کارنامه خود مسقف کردن استادیوم المپیک لندن را دارد و در حال حاضر بر روی چند استادیوم برزیل جهت برگزاری جام جهانی مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: سقف این مجموعه با مساحت پوشش 18000 متر مربع در کشور بی نظیر می باشد. تا 4 ماه دیگر سقف آماده خواهد شد و تا پایان سال 93 کل مجموعه ورزشی افتتاح خواهد شد.

همچنین این استادیوم سه جایگاه ویژه مسئولین و خبرنگاران با ورودی مستقل دارد و سالن همایش‌های این مجموعه با ظرفیت نزدیک به هزار نفر نیز تعبیه شده است.

مدیرعامل تربیت بدنی آستان قدس رضوی با بیان اینکه استفاده از تمامی امکانات این مجموعه به طور همزمان وجود دارد، اظهار کرد: تمامی ورودی و خروجی سالن ها مجزا است و تمامی رفت و آمدها از طریق گیت و با کارت های الکترونیکی که مجوز عبور از سالن های مشخص برای آن تعریف شده است، صورت میگیرد.

بهترین نوع پیست تارتان و چمن طبیعی دنیا و صندلی‌های استاندارد برای این مجموعه انتخاب شده است، 400 چشمه سرویس بهداشتی امکانات کامل جهت تیم‌های فوتبال شامل دو رختکن، سالن کنفرانس، سالن آماده‌سازی، سونا و جکوزی می‌باشد.

مهریار در خصوص هزینه ساخت استادیوم امام رضا(ع) گفت: تا این مرحله از کار 70 میلیون تومان هزینه شده است که برای ادامه طرح نزدیک به همین مبلغ اعتبار لازم است. خوشبختانه در آستان قدس رضوی روی اعتبارات نگاه مقتصدانه نیست و تولیت آستان قدس رضوی اعتقاد دارند هزینه در ورزش سرمایه گذاری است.

وی به دیگر امکانات این مجموعه اشاره می کند و ادامه داد: یک کلینیک شبانه روزی و دائمی در مجموعه وجود خواهد داشت و آمبولانس نیز تا سالن های ورزشی می تواند داخل بیاید. 2 سالن بدنسازی مجهز نیز مختص بانوان و آقایان به طور جداگانه با بهترین برند‌های وسایل ورزشی تجهیز شده است که حدود 11 میلیارد تومان تنها هزینه خرید جدیدترین دستگاه های بدنسازی جهت این سالن ها شد.

مدیرعامل تربیت بدنی آستان قدس رضوی تصریح کرد: در حال حاضر 40 پیمانکار با 600 مهندس و کارگر کار اجرای طرح را به پیش می‌برند که در این بین کار احداث 14 سالنی که در قسمت زیر جایگاه‌های تماشاچیان ورزشگاه قرار دارند به پایان رسیده و از 20 خرداد بهره برداری از آن‌ها شروع خواهد شد.

مهریار در پاسخ به اینکه با وجود چنین زیرساختی آیا تمایل به داشتن تیم و حضور در لیگ برتر فوتبال وجود ندارد، گفت: درصورتی که شرایط فرهنگی و اخلاقی در فوتبال کشور حاکم شود آستان قدس رضوی نیز وارد خواهد شد ولی با شرایط و فرهنگ امروز ورود آستان قدس، در شان نام امام رضا(ع) نیست.

وی همچنین در خصوص افرادی که از این استادیوم استفاده خواهند کرد اظهار کرد: تمامی امکانات این مجموعه برای استفاده عموم مردم مشهد و زائرین حضرت رضا(ع) خواهد بود و پذیرش از طریق کارت‌های ملی افراد صورت خواهد گرفت.

استادیوم 30500 نفری امام رضا (ع) در زمینی به مساحت 5/4 هکتار در تقاطع بلوار خیام و فردوسی و در ضلع شرقی سایت 12 هکتاری مجموعه ورزشی آستان قدس رضوی احداث شده است.(ایسنا )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها