در حالی‌که فیلم‌های «متروپل» و «اشباح» در یک روز واحد و از چهارشنبه دو هفته قبل همزمان اکران خود را آغاز کردند، اما فیلم مسعود کیمیایی در گیشه گوی سبقت را از داریوش مهرجویی ربوده است و موفق شده دست کم در ارتباط با مخاطبان از همکار قدیمی اش پیشی بگیرد.
کد خبر: ۶۷۶۶۶۸
سبقت کیمیایی از مهرجویی در گیشه​های سینما

به گزارش جام‌جم، رقابت مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی، دو فیلمساز صاحب نام و کارکشته سینمای ایران مربوط به امروز و اکران فیلم‌های متروپل و اشباح نیست، بلکه سابقه این جدال زیبای سینمایی به 45 سال پیش بازمی‌گردد؛ سالی که کیمیایی با «قیصر» و مهرجویی با «گاو» پایه‌گذار یا به عبارت بهتر تثبیت‌کننده دو جریان مختلف سینمایی در کشور شدند.

«قیصر» با چاقوی دسته سفید زنجانی‌اش که برای انتقام خون خواهر و برادرش قدم به پرده سینماها گذاشته بود، زمینه‌ساز ساخت آثار بسیاری از این دست شد که البته در ادامه راه کمتر اثری در این قالب توانست به این قوام و ماندگاری برسد. استحاله و دگرگونی مش حسن «گاو» هم مسیر را برای ساخت فیلم‌های تامل برانگیز و روشنفکرانه‌ای از این دست فراهم کرد.

فروش بسیار بالاتر قیصر نسبت به گاو با توجه به شاخصه‌ها و مولفه‌های داستانی جذاب‌تر طبیعی به نظر می‌رسید و در سوی دیگر منتقدان و تماشاگران نخبه‌تر ارج و قرب بیشتری برای گاو قائل شدند. گام دوم موفق این دو فیلمساز جوان آن سال‌ها، باعث اوج گرفتن آنها و ساخت فیلم‌های ماندگار دیگری شد. کیمیایی با آثاری چون رضا موتوری، داش آکل، گوزن‌ها و دندان مار و مهرجویی با فیلم‌هایی مثل دایره مینا، اجاره‌نشین‌ها، هامون و لیلا به دو کارگردان بی‌بدیل و مولف سینمای ایران تبدیل شدند.

«متروپل» و «اشباح» که این روزها و در دوران افول این دو سینماگر پیشکسوت روی پرده سینماها رفته‌اند، هرچند نشان کمی از دوران طلایی آنها دارد، اما در راستای نفس فعالیت و فیلمسازی کیمیایی و مهرجویی حائز اهمیت و قدردانی است.

فیلم «متروپل» که از چهارشنبه بیست و چهارم اردیبهشت با سرگروهی سینما قدس جایگزین فیلم پرفروش «معراجی‌ها» شد، تاکنون توانسته به فروشی معادل صد میلیون تومان در تهران و 40 میلیون تومان در شهرستان‌ها دست پیدا کند. بنابراین کیمیایی حتی در شرایطی که ظاهرا سینمایش مثل همان سینمای مخروبه و متروکه متروپل حال و روز خوشی ندارد، دست‌کم در گیشه موفق به شکست مهرجویی شده و فیلمش حدود 70 میلیون تومان فروش داشته است. هرچند سینمای مهرجویی هیچگاه مدعی فروش بالا نبوده و نقطه قوتش تنها روی وجوه ساختاری و مضمونی والا بوده است، عناصری که به اعتقاد عموم منتقدان همان‌ها هم چند سالی است جایشان در سینمای مهرجویی خالی است و تغییر رویکرد ناموفق او را رقم زده است.

«متروپل» داستان دو جوان است که یک شب در باشگاه بیلیارد با زنی به نام خاتون روبه‌رو می‌شوند و در دو راهی تصمیم قرار می‌گیرند. مهناز افشار، پولاد کیمیایی، محمدرضا فروتن، شقایق فراهانی، یوسف مرادیان، ساعد سهیلی و تینا پاکروان بازیگران این فیلم هستند.

«اشباح» مهرجویی که همزمان با «متروپل» اکران خود را آغاز کرد، تاکنون 70 میلیون تومان فروش کرده است. این فیلم که ابتدا اکرانش را بدون سرگروه و به‌صورت آزاد شروع کرده بود، از چهارشنبه هفته قبل جانشین فیلم «چ» در سرگروه آزادی شد.

«اشباح» داستان زندگی تیمسار سلیمانی و همسرش است که در روابط خود به بن‌بست می‌رسند و تلاش‌های وکیل خانوادگی آنها هم برای بهبود وضعشان بی‌نتیجه می‌ماند.مهتاب کرامتی، همایون ارشادی، مهدی سلطانی سروستانی، محمدحسن معجونی، ملیکا شریفی‌نیا، هنگامه حمیدزاده و امیرعلی دانایی در «اشباح» داریوش مهرجویی بازی می‌کنند.

«زندگی جای دیگری است» به کارگردانی منوچهر هادی هم که از بیست‌و هفتم فروردین در سرگروه فرهنگ اکران شده، تاکنون به فروشی معادل 295 میلیون دست یافته است. این فروش در حالی به دست آمده که هادی به شدت به وضعیت اکران فیلمش معترض است و این زمان را به هیچ عنوان مناسب نمی‌داند. اظهارنظری که او را در مقابل سیدامیر سیدزاده تهیه‌کننده فیلم قرار داده و باعث مشاجره‌های لفظی دامنه‌داری بین آنها در این چند وقت شده است. داستان فیلم درباره داوود، بهیار مجربی است که بیماران روبه موت را احیا می‌کند، اما روزی مرگ سراغ خودش می‌آید.

حامد بهداد، نیکی کریمی، یکتا ناصر، خسرو امیرصادقی، رضا بهبودی، مهدی بجستانی و پارسا پیروزفر بازیگران «زندگی جای دیگری است» هستند.فیلم «پنج ستاره» نخستین ساخته سینمایی مهشید افشارزاده بازیگر قدیمی سینمای ایران و به تهیه کنندگی امیر سمواتی هم که از هفدهم اردیبهشت روانه پرده سینماها شده، تاکنون 160 میلیون تومان فروش کرده است.این فیلم که در سرگروه آفریقا اکران می‌شود، داستان دختری است که برای رفتن به دانشگاه با مشکلات مالی روبه‌روست و به همین علت برای تامین هزینه‌های تحصیل در هتلی مشغول کار می‌شود.

شهاب حسینی، دیبا زاهدی، بهنوش بختیاری، سحر قریشی، لیلا بلوکات، شیرین بینا، همایون ارشادی، محمود جعفری، امید روحانی و بهناز جعفری در «پنج ستاره» بازی می‌کنند. فیلمنامه این فیلم را علی اکبرقاضی نظام نوشته و تدوین آن را هم واروژ کریم مسیحی کارگردان قدیمی سینما و سازنده آثاری چون «پرده آخر» و «تردید» انجام داده است.

علی رستگار ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها