مدیر گروه فرق شیعی دانشگاه ادیان و مذاهب:

برادران سنی اولین قربانیان جریان تکفیری وهابیت هستند

حجت الاسلام محمد محسن طبسی اظهار داشت: بیشترین کتاب‌ها و ردیه‌ها علیه وهابیت را سنی‌ها نوشته‌اند می توان گفت بیش از 80 درصد ردیه‌ها از آن برادران سنی است
کد خبر: ۶۷۵۵۶۲
برادران سنی اولین قربانیان جریان تکفیری وهابیت هستند

به گزارش جام جم آنلاین عضو هیئت علمی و مدیر گروه فرق شیعی دانشگاه ادیان و مذاهب در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما بیان داشت: هیچ کس در زمان محمد بن عبدالوهاب با وی موافق نبود و می‌توان گفت که وهابیت از ابتدا با چالش و بحران مشروعیت مواجه بوده است.

وی گفت: اولین قربانیان جریان تکفیری وهابیت سنی‌ها بودند و این موضوع در کتاب‌های تاریخی اهل سنت آمده است که وهابی‌ها زنان اهل سنت را به یغما بردند و خانه‌های آنان را ویران کردند.

حجت الاسلام طبسی اظهار داشت: زینی دحلان از فقهای شافعی مذهب است که در زمان خود در مکه مفتی بوده است او کتاب‌های بسیاری را نوشته و جالب این است که دو سوم از کتاب‌هایش در رد وهابیت است.

این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: یکی از کتاب‌های زینی دحلان کتاب فتنة الوهابیه است که در این کتاب وی از کلمه خبیث برای نام بردن محمدبن عبدالوهاب استفاده می کند و پس از بیان سال تفاوت محمدبن عبدالوهاب بیان می‌کند که او در این سال به هلاکت رسیده است این نفرت که شخصی هم نبوده از سر باورهای برادران اهل سنت است.

وی افزود: بیشترین کسانی که چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی علیه وهابیت کتاب و ردیه نوشته اند سنی‌ها هستند می توان گفت که بیش از 80 درصد کتاب‌های علیه وهابیت برای سنی‌هاست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: وهابیون در کتاب تاریخ نجد خود اهل سنت را متهم کرده وآن‌ها را مشرک می‌دانند از طرفی در تلاش هستند تا شیعه را نیز خطری بزرگ معرفی کنند.

وی با بیان این مطلب که شیعه همیشه برای دیگر مذاهب امنیت را به ارمغان آورده است گفت: تاریخ شهادت می‌دهد که هرجا تفکرات افراطی سلفی و وهابیت وجود داشته همیشه در آن جا تشنج ایجاد شده در صورتی که در جامعه‌ای که حکومت و مردم شیعه بوده‌اند همیشه رفاقت و صلح و عطوفت برقرار بوده است.

پژوهشگر تاریخ با بیان این که هرگز شیعه و سنی همدیگر را تکفیر نمی کنند تأکید کرد: نویسنده کتاب الصواعق الالهیه شیخ سلیمان برادر محمد بن عبدالوهاب است که درباره برادر خود می‌گوید محمدبن عبدالوهاب طبق منطق کافر است.

حجت الاسلام طبسی گفت: شیخ سلیمان در رابطه با عبدالوهاب می گوید گذشتگان ما، کسی را تکفیر نمی‌کردند اما عبدالوهاب عمده مردم را تکفیر کرده و خون آن‌ها را مباح می داند او اصلا سلفی نیست و دروغ می‌گوید باید از او پرسید چرا مخفیانه عوام الناس و افراد جاهل را پیدا می‌کند و حرف‌های خود را به آنان می‌گوید نه به انسان‌های عالم.

مدیر گروه فرق شیعی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان خاطرنشان کرد: وهابیت به جای تقویت وحدت و موضع گرفتن علیه استعمار، علیه مسلمانان اقدام می‌کند هرچند آن‌ها ادعای حرکت اصلاحی را داشتند اما در حقیقت اقداماتشان به جای اصلاحی افسادی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها