یک جامعه شناس از یک آسیب می‌گوید:

چگونه در خانه مرتکب خشونت‌های کلامی می‌شویم

یک جامعه شناس و فعال حقوق زنان از انواع و ابعاد خشونت‌های کلامی در خانه‌ها و همچنین شیوه بازتولید این نوع خشونت به واسطه آموزش غیرمستقیم به فرزندان سخن گفت.
کد خبر: ۶۷۴۳۲۳

جام جم سرا:

«نجمه واحدی» فعال حقوق زنان با بیان اینکه براساس نتایج یک پیمایش سراسری ۶۶ درصد از زنان کشور مورد خشونت قرار گرفته‌اند، گفت: در میان شاخص‌های خشونت، خشونت کلامی بیشترین میزان را داشته است.

وی با اشاره به اینکه خشونت کلامی در خانه می‌تواند از سوی زن یا مرد اعمال شود افزود: بالا بودن میزان گفتگو بین همسران یکی از شاخصهای تفاهم و رضایت از زندگی مشترک است بنابراین خشونت کلامی برعکس عمل کرده وسبب نارضایتی از زندگی مشترک می‌شود.

واحدی ادامه داد: خشونت‌های کلامی درون خانه به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول، ایجاد آزارهای مستقیم احساسی مانند فحاشی، تحقیر و یا تمسخر توانمندی‌ها و ظاهر فرد است.

این فعال حقوق زنان گفت: گروه دیگر از خشونت‌های کلامی خانگی بی‌اهمیت جلوه دادن، سکوت و در نظرنگرفتن عقاید و اظهار نظر همسر است و گروه سوم؛ دستور‌های تحکم آمیز، تحمیل عقاید و دخالت در تصمیم گیریهای زندگی شخصی وی و علاقه مندی‌های اوست.

وی افزود: خشونت‌های کلامی معمولا با این توجیه که از روی توجه و علاقه‌اند اعمال می‌شود و افراد نیز به دلیل ناآگاه بودن از اینکه این گونه رفتار‌ها مصداق خشونت است آن را می‌پذیرند.

این فعال حقوق زنان گفت: آگاهی دادن در مورد این نوع خشونت‌ها بسیار اهمیت دارد زیرا در بیشتر مواقع چه فردی که خشونت را اعمال می‌کند وچه فرد خشونت دیده از اینکه اینگونه صحبت‌ها از مصادیق خشونت است و تبعاتی را در پی دارد اطلاعی ندارند و شاید اگر این مسئله را بدانند از آن پرهیز کنند.

وی اظهار کرد: اعمال خشونت کلامی اعتماد به نفس افراد را از بین می‌برد و به روح و روان فرد آسیب جدی وارد می‌کند، همچنین فرزندان خانواده را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و علاوه بر ضربه‌های روحی‌ای که به آن‌ها وارد می‌کند سبب تکرار این رفتار‌ها به وسیله آن‌ها می‌شود که خود بازتولید این خشونت است.

این جامعه‌شناس ادامه داد: دربسیاری از موارد افرادی که تحت این خشونت قرار دارند قصد ترک زندگی و گرفتن طلاق را ندارند و تنها درخواست‌شان این است که همسرشان از طریق کمک گرفتن از مشاور و یا روان‌شناس بتواند مشکل خود را حل کند.

خشونت کلامی در دادگاه

وی در پاسخ به این سوال که آیا از نظر قضایی می‌توان خشونت‌های کلامی را دردادگاه پیگیری کرد گفت: خشونت‌های کلامی می‌تواند براساس قانون مصداقی از عسر و حرج (بیش از حد به سختی افتادن فرد) باشد خشونت‌های کلامی زیر شاخه اعتیاد، خرجی ندادن، خشونت فیزیکی نیستند که مستقیما در قانون ذکر شده باشد اما قاضی در صورت تشخیص می‌تواند براساس آن حکم دهد که متاسفانه این اتفاق بصورت محدودی رخ می‌دهد.

واحدی افزود: اگر دادگاه حکم به الزام مراجعه به مشاور در این گونه موارد بدهد می‌تواند در کاهش این خشونت بسیار موثر باشد. همچنین در برخی از کشور‌ها از روشهای دیگری نیز استفاده می‌کنند برای نمونه مردی که به حکم دادگاه مرتکب خشونت علیه همسرش شده است این مسئله به صورت اعلانی در محل کارش نصب شود.

وی در پایان گفت: اگر افراد در ابتدای رابطه خود متوجه این نوع خشونت‌ها باشند نباید آنرا نادیده بگیرند و از آن بگذرند زیرا این مسئله می‌تواند در آینده مشکلات بسیاری برای آن‌ها ایجاد کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها