در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح شد؛

هشدار درباره مرگ مغزی بر اثر قرص های شب امتحانی

قربانی هستند؛ قربانی ایرادهای نظام آموزشی کشور و باورهای غلط خانواده‌هایشان تا آنجا که همه چیز دست‌به دست همه داده تا خلاقیت و شادابی در آنها هر‌روز کمرنگ‌تر شود؛ از دانش‌آموزان و دانشجویان حرف می‌زنیم، گروهی که سرمایه‌های واقعی و گرانبهای هر‌کشوری هستند و باید برای حمایت، پرورش و نگهداری از آنها شرایط ایده‌آلی به‌وجود آورد.
کد خبر: ۶۷۴۲۵۷
به دانش‌آموزان سخت نگیرید

این روزها که فصل امتحانات است، خانواده‌هایی که فرزند دانش‌آموز دارند شرایط خاصی را برای آنها ایجاد‌کرده‌اند که در برخی مواقع بی شباهت به قوانین سفت و سخت مراکز نظامی نیست.

در این که خانواده‌ها بهترین‌ها را برای فرزندانشان می‌خواهند، هیچ شکی نیست، اما نکته اینجاست که چنین شرایطی در کنار ایراد‌های نظام آموزشی مانند نتیجه محور بودن آن صدمات زیادی به دانش‌آموزان می‌زند.

برای نمونه این وضع آن‌قدر در کشور بحرانی شده که مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر هشدار داده‌اند که درایام امتحانات مصرف ریتالین بین دانش‌آموزان و دانشجویان رشد 50 درصدی دارد.

باید یادآور شد که دانش‌آموزان همیشه از حجم بالای کتاب‌های درسی گله داشته‌اند، افزون براین سیستم آموزشی و تعداد زیاد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس سبب شده معلمان نتوانند هر روز از وضع تحصیلی دانش‌آموزان مطلع شوند به همین دلیل برخی دانش‌آموزان همه چیز را به شب امتحان موکول کرده و به جای یادگیری مطالب، سعی در حفظ کردن آنها دارند.

درچنین شرایطی وقتی در بین دانشجویان و دانش‌آموزان به اشتباه شایعه می‌شود مصرف ریتالین می‌تواند به تمرکز آنها کمک کند، این افراد برای حفظ بهتر مطالب به مصرف این دارو که شباهت زیادی به مخدر شیشه دارد، روی می‌آورند.

هرچند نبود نظارت کافی و دقیق به فعالیت داروخانه‌ها و عطاری‌ها یکی از دلایل مصرف ریتالین بین دانش‌آموزان و دانشجویان است، اما نباید از کنار ضعف‌های سیستم آموزشی کشور و بی‌اطلاعی خانواده‌ها که به این وضع دامن می‌زنند، نیز آسان گذشت، زیرا این شرایط شاید سبب شود دانش‌آموزان و دانشجویان با نمرات ممتاز از دانشگاه‌ها و مدارس فارغ‌التحصیل شوند، اما نکته اینجاست که این افراد دیر یا زود به مدیرانی تبدیل خواهند شد که قادر نیستند گره‌ای از مشکلات کشور باز کنند. پس شب‌امتحان به بچه سخت نگیرید.

مهدی آیینی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها