هرساله همزمان با آغاز فصل تابستان و تعطیلات تابستانی، طرح سالم‌سازی دریا در سواحل شمالی کشور به اجرا درمی‌آید؛ طرحی که قرار بود علاوه بر زیباسازی، ساماندهی و آزادسازی سواحل، کاستی‌ها و کمبودهای مناطق ساحلی را برطرف کرده و خدمات مناسبی به گردشگران ارائه دهد، اما در عمل تاکنون چندان موفق نبوده است.
کد خبر: ۶۷۴۱۴۳
وعده‌های تکراری برای سالم‌سازی دریا

وجود انبوه زباله در مناطق ساحلی و غیرساحلی شمال کشور، جمعیت روبه افزایش غرق‌شدگان در دریا، اشغال سواحل از سوی ارگان های دولتی و غیردولتی و نبود امکانات کافی و مناسب برای گردشگران از مشکلاتی است که قرار بود با اجرای این طرح تا حد ممکن حل و فصل شود، اما نه‌فقط این‌گونه نشد که در عمل اجرای این طرح فقط به جداسازی زن و مرد در دریا محدود شده است.

به گفته کارشناسان، ملی نبودن طرح سالم‌سازی دریا و اختصاص نیافتن اعتبارات ملی و کافی برای اجرای این طرح از دلایل موفق نبودن آن تاکنون بوده است، هر چند دولت نیز قول مساعد همکاری و استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود را برای اجرای مطلوب این طرح داده است.

در همین زمینه قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با بیان این‌که سالانه 25 میلیون گردشگر به استان‌های گیلان، مازندران و گلستان وارد می‌شوند، تاکید می‌کند: دولت یازدهم عزم و اراده جدی دارد تا از ظرفیت بزرگ سواحل شمال ایران به نحو مطلوب بهره‌برداری کرده و در این زمینه تمام ظرفیت‌های مردمی منطقه را به کار گیرد.

مرتضی میرباقری با تاکید بر ضرورت تدوین پیوست‌های فرهنگی برای طرح‌های برنامه‌ریزی شده، می‌افزاید: اگر طرح‌ها پیوست فرهنگی و اجتماعی نداشته باشد، معضل‌آفرین خواهد بود. ضمن این‌که برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به مسافران، باید امکانات و تجهیزات اعم از حضور نجات غریق تا دیگر مقولات امنیتی و مسائل اخلاقی در این طرح‌ها فراهم و برنامه‌ریزی شود.

فرصتی برای اشتغال

استاندار گیلان نیز با بیان این‌که مسئولان مصمم هستند طرح‌های سالم‌سازی دریا و استفاده از سواحل، به نحو شایسته و مطلوبی اجرا شود، به گونه‌ای که رضایت‌مندی گردشگران و مسافران حاصل شود، می‌گوید: طرح‌های سالم‌سازی، فرصتی برای ایجاد اشتغال است که متاسفانه طی سالیان گذشته از فرصت‌های موجود بخوبی استفاده نشده است.

محمدعلی نجفی با بیان این‌که با وجود تلاش‌های انجام گرفته در سال‌های گذشته، طرح‌های سالم‌سازی دریا، زیبنده مسافران و گردشگرانی که قصد استفاده از دریا را دارند، نیست، می‌افزاید: باید از طرح‌های سالم‌سازی دریا به صورت بهینه و مطلوب استفاده و فضایی ایجاد شود تا گردشگران و مسافران با آرامش و حفظ ارزش‌ها و فرهنگ اصیل اسلامی وارد دریا شوند.

یک فعال صنعت گردشگری در استان گیلان نیز با اشاره به این‌که شمال ایران با بهره‌گیری از موهبت های بی‌شمار الهی و تلفیق مناسب کوه و دریا، همیشه مامن گردشگران و دوستداران طبیعت است، می‌گوید: سواحل دریای خزر در لنگرود هرساله از کودک، جوان و بزرگسال قربانی می‌گیرد و شهروندان این شهر مانند سایر شهرهای ساحلی در طول سال، به طور مداوم با چنین صحنه‌های دلخراشی به طور مکرر مواجه می‌شوند.

مهدی قربانی می‌افزاید: طرح دریا باید به نحوی اجرا شود که ضمن رعایت استانداردهای لازم، خواسته‌های مسافران و گردشگرانی را که در فصل تابستان به استان سفر می‌کنند، برآورده سازد، در حالی که این امر تاکنون و به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات ملی و مکفی اجرایی نشده است.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان هم با اشاره به این‌که 27 برنامه فرهنگی برای اجرا در طرح‌های سالم‌سازی دریا ارائه و در استان اجرا خواهد شد، می‌افزاید: طراحی مناسب، محیطی و تبلیغات حجمی با شعارهای آموزشی تاثیرگذار، اهدای بسته‌های فرهنگی به مسافران، استفاده از حضور تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه محیط‌زیست و گردشگری در ساماندهی سواحل و اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع، از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای طرح‌های سالم‌سازی دریاست.

یونس رنجکش تاکید می‌کند: ساماندهی نیروهای مجری طرح‌ها، بهره‌گیری از نیروهای بومی در ارائه خدمات به گردشگران، آموزش، تجهیز، ساماندهی و استقرار ناجیان غریق، ارائه خدمات مطلوب به گردشگران و ایجاد پارکینگ‌های مناسب برای ساماندهی خودروها از دیگر برنامه‌های امسال است.

استفاده بهینه از ساحل

محمد احمدی پور، معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان نیز از اختصاص یک میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار به شهرداری رودسر به منظور ایجاد طرح مدرن ساحلی در سواحل این شهر خبر می‌دهد و با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های رودسر در حوزه‌های مختلف بویژه در حوزه گردشگری می‌گوید: این شهرستان با برخورداری از 45 کیلومتر نوار ساحلی می‌تواند در جذب مسافر و گردشگر تاثیرگذاری خوبی داشته باشد و باید بستر لازم برای استفاده بهینه از ساحل فراهم شود.

شهردار رودسر نیز با تاکید بر این‌که این اعتبار برای تحقق و توسعه زیرساخت‌های سواحل دریا هزینه خواهد شد، یادآور می‌شود: در آینده نزدیک با هدف رفاه و آسایش مهمانان و مسافران تابستانی، امکاناتی همچون جت‌اسکی، پارا گلایدر و پارک کودک ساحلی در این منطقه فراهم می‌شود.

خداداد قنبرزاده با بیان این‌که رودسر ۴۷ کیلومتر ساحل دریا دارد و فقط یک طرح سالم‌سازی در این محدوده فعال است، خواستار اجرای طرح‌های سالم‌سازی دریای زیبا و مدرن در ساحل رودسر شده و می‌گوید: سواحل این شهر ظرفیت ایجاد 9 طرح سالم‌سازی دیگر را دارد و این طرح‌ها در جذب گردشگر و سرمایه‌گذار بسیار تاثیرگذار است.

در همین حال فرماندار نوشهر در استان مازندران نیز با اشاره به ورود میلیون‌ها مسافر به غرب مازندران و آغاز به کار طرح سالم‌سازی دریا از هفدهم خرداد، بر ضرورت ارائه همه نوع امکانات و تجهیزات لازم در این طرح‌ها تاکید می‌کند.

محمدعلی قمی می‌افزاید: با توجه به گرمی هوا در چند روز اخیر، شاهد استفاده گردشگران از دریا هستیم، از این‌رو لزوم وجود امکانات در مناطق اجرای طرح سالم‌سازی دریا بسیار ضروری است.وی وجود نجات غریق در سواحل مازندران را ضروری دانسته و یادآور می‌شود: تعداد ناجیان غریق فعال در سال گذشته در شهرستان نوشهر 160 نفر بود و امسال نیز با تشکیل کمیته مغروقین و بهره‌گیری از ناجیان آماده، امکانات بیشتر، مشخص کردن نقاط کور و اطلاع‌رسانی مناسب در خدمت گردشگران خواهیم بود.در سواحل نوشهر سه طرح سالم‌سازی دریا در مناطق سیترا، سی‌سنگان و انارور فعالیت دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها