نامه ای که گویا هرگز به مقصد نرسید

پشت پرده انتشار نامه آیت الله مهدوی کنی به ولایتی

گزیده عناوین روزنامه های صبح چهارشنبه

انتقاد از گروه جلیلی، دفاع از تیم ظریف

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین خود مطالبی همچون؛ آغاز مرحله دشوار مذاکرات هسته‌ای، انتقاد از گروه جلیلی، دفاع از تیم ظریف، بسته حمایتی برای مستاجران، کارت اعتباری جایگزین سبد کالا و... را منتشر کردند.
کد خبر: ۶۷۳۳۷۲
انتقاد از گروه جلیلی، دفاع از تیم ظریف

ابتکار: انتقاد از گروه جلیلی، دفاع از تیم ظریف

تیترهای درشت رسانه‌های مخالف دولت در نقد مذاکرات هسته‌ای تیم مذاکره کننده روحانی از زبان مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل پاسخ صریحی گرفت.

علی اکبر ولایتی که سابقه انتقاداتش به نحوه مذاکرات تیم سابق مذاکره کننده با کشورهای 1+5 بر کسی پوشیده نیست و به ویژه در مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری مواضعش را در این باره با صراحت اعلام کرد، روز گذشته در مقام دفاع از دستگاه دیپلماسی سخن گفت و تأکید کرد: شیوه تیم قبلی مذاکره کننده را قبول ندارم اما شیوه تیم فعلی مذاکره کننده هسته ای حکایت از تجربه آنها در مذاکرات دارد و جمهوری اسلامی ایران هم از کار خود و هم مذاکره کنندگانش مطمئن است.

این سخنان مشاور عالی مقام معظم رهبری در حالی بیان می شود که برخی از نمایندگان مخالف تیم هسته ای فعلی با دعوت از برخی اعضای تیم هسته ای سعید جلیلی و فراهم آوردن فضای برای ابراز انتقادات آن ها نسبت به رویکرد فعلی تلاش کرده اند تا این دو تیم را رودر روی همدیگر قرار دهند و از این منظر دفاع دکتر ولایتی از تیم ظریف جالب توجه است.

از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در هفته جاری با بیان این که طرفدار ابتکار در سیاست خارجی و مذاکرات هستم تأکید کرده بودند که نباید موضوع تحریم‌ها را به این مذاکرات گره داد. از این سخنان دال بر این بود که قرار نیست موضوع رهایی از تحریم‌ها به عنوان امتیازی به ایران در مذاکرات مطرح شود.

پس از بیانات رهبر انقلاب در این باره، مشاور ایشان در امور بین الملل با انتقادات صریح خود از تیم مذاکره کننده قبلی، سعی کرد تا تفسیرهای نادرست از بیانات رهبری را از سوی برخی مخالفان تندروی دولت کنترل کند. این در حالی است که مذاکرات ایران و 1+5 از شب گذشته در وین آغاز شده است و تیم ایران برای پیروزی در این نبرد نمادین، نیازمند اتحاد و یکپارچگی ملت در حمایت از دستآوردهای مذاکرات هسته‌ای و همچنین ترغیب ملی به ادامه گفت‌وگوها تا رسیدن به یک توافق نهایی و مطلوب است.

حمایت‌ها و توصیه‌ها در آستانه دور تازه مذاکرات

دیپلمات کهنه کار جمهوری اسلامی ایران که 16 سال تصدی وزارت امور خارجه را برعهده داشته، در آستانه دور تازه مذاکرات، ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده، توصیه‌هایی هم برای مذاکره‌کنندگان دارد.

وی در این باره گفت: مذاکرات مبانی ای دارد که اصول آن توسط رهبر معظم انقلاب مشخص شده و دوستان مذاکره کننده باید در این چارچوب مذاکره کنند.

ولایتی افزود: چارچوب مذاکره مشخص است و تیم مذاکره کننده در داخل این چارچوب مذاکره می کنند، داشتن صبر و حوصله، شنیدن حرف طرف مقابل و بیان موضع کشورمان را از جمله قواعد مذاکره است و ما از مذاکره کنندگان خود مطمئن هستیم.

وی تأکید کرد: اینکه عده ای ممکن است اظهار نگرانی و دلواپسی کنند لزوما به این معنا نیست که این افراد خلاف مصالح کشور عمل می کنند؛ بالاخره هر کسی عقیده ای دارد و عقیده اش را بیان می کند. اگر واقعا نگران است می گوید من نگران هستم و این اشکالی ندارد چرا که در داخل کشور هر کسی آزاد است و می تواند عقیده خود را بیان کند و این را به حساب دشمنی آن ها نباید قلمداد کرد اما هر کاری روش و چارچوب مشخصی دارد، چون مبانی اصلی آن جزو اختیارات مقام معظم رهبری است و مادامی که این کار تحت نظارت مقام معظم رهبری انجام می شود، ما نگرانی نداریم.

مشاور رهبری ادامه داد: مذاکرات مبانی دارد که اصول آن توسط رهبر معظم انقلاب مشخص شده و دوستان مذاکره کننده باید در این چارچوب مذاکره کنند و مادامی که مذاکره کنندگان در همین مسیر هستند نباید مذاکره کنندگان تضعیف شوند.

شیوه مذاکرات تیم قبلی را قبول ندارم

این کارشناس مسایل بین المللی افزود: من شیوه گذشته مذاکره را قبول نداشتم؛ مذاکره قواعد خاص خود را دارد و باید در مذاکره حوصله لازم را بکار برد و حرف طرف مقابل را شنید و حرف حق خودمان را باید بزنیم.ادامه دادن مذاکره و صبر و حوصله نشان دادن به معنای آن نیست که انسان از چارچوب و خط تعیین شده خارج شود. به هر حال من آن شیوه مذاکره را قبول نداشتم.

به گفته وی روشی که اکنون مذاکره کنندگان ما دنبال می کنند، شیوه ای است که حکایت از تجربه این ها در مذاکره می کند و برای مذاکره باید افراد مجرب و با تجربه را بکارگرفت. تا آنجایی که مربوط به کار جمهوری اسلامی ایران می شود ما هم از کار خود و هم از مذاکره کنندگان مطمئن هستیم و اینکه طرف مقابل چه می کند،ممکن است صد درصد برای ما قابل پیش بینی نباشد چون بعضی طرف های مقابل مثل وزیر خارجه آمریکا روش های نامطلوب دارند.

تیم جلیلی در مجلس

یک نماینده مجلس با اعلام خبر حضور علی باقری معاون سابق شورای عالی امنیت‌ملی و حمید عسگری رئیس سابق کمیته هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی و رئیس سابق تیم کارشناسی مذاکره هسته‌ای با 1+5 در کمیسیون امنیت ملی گفت: پیش از این برخی نمایندگان خواستار حضور اعضای تیم مذاکره کننده سابق و فعلی در کمیسیون امنیت ملی مجلس شده بودند تا به نوعی میان دو طرف یک مناظره برگزار کنند. احمد شوهانی، در گفتگو با فرارو افزود: این دعوت به مناظره از سوی نمایندگان در حالی صورت گرفته است که اساسا در هیچ کجای آیین نامه مجلس چنین چیزی نداریم که دو طرف را دعوت کنیم در مجلس با یکدیگر مناظره کنند.

وی با بیان اینکه مجلس جای مناظره نیست، گفت: نمایندگان در راستای وظایف نظارتی خود این حق و اجازه را دارند که مسوولان را جهت روشن شدن زوایای مختلف مسائل دعوت کنند. غیر از آن هم افرادی که مسوولیتی ندارند هم ممکن است به عنوان مطلع دعوت شوند. اما اینکه فردی را دعوت کنند تا توافق همچون توافق ژنو را به نقد بکشد نوبر است و شاید تنها در این مجلس بتوان ان را مشاهده کرد. شوهانی با استقبال از رد درخواست نمایندگان برای مناظره از سوی وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده هسته ای فعلی گفت: در جلسه یک طرفه آقایان باقری و عسگری دو عضو تیم مذاکره کننده سابق هسته ای توافق ژنو را نقد کردند.

وی با بیان اینکه جای نقد توافق ژنو در دانشگاه ها و محافل علمی و کارشناسی است گفت: نمایندگان اگر نقدی به توافق ژنو دارند می توانند مسوولان و اعضای تیم مذاکره کننده را دعوت کنند و از آنها سوالات خود را بپرسند نه اینکه مسوول سابق را دعوت کند تا او در یک جلسه یک طرفه عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای را نقد کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: آقایان در حالی به تیم مذاکره کننده انتقاد می کردند که نسبت به عملکردشان در تیم مذاکره کننده هسته ای سابق بیشترین انتقاد وارد بود. اما در طول جلسه تلاش می کردند فضا را به سمتی هدایت کنند که ما خوب بودیم و عملکرد ما مطلوب بود اما تیم مذاکره کننده فعلی و بد و عملکرد آنها مخرب است.

شوهانی ادامه داد: اعضای تیم مذاکره کننده سابق که از مناظره با تیم مذاکره کننده فعلی هسته ای استقبال می کند ایکاش ابتدا در جلسه ای حاضر می شدند و پاسخگوی عملکرد خود می بودند.

وی تصریح کرد: در طول دورانی که آقای جلیلی مسوولیت تیم مذاکره کننده هسته ای را برعهده داشت یکبار ما اعضای این تیم را در کمیسیون امنیت ملی ندیدم و برای اولین بار بود که اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای سابق را از نزدیک در مجلس می دیدم. آن موقع چطور این آقایان در شان خودشان نمی دیدند که در جلسات کمیسیون امنیت ملی حاضر شوند اما اکنون احساس وظیفه می کنند که برای نقد تیم مذاکره کننده فعلی در مجلس حضور پیدا کنند.

شوهانی با بیان اینکه رو در رو قرار دادن تیم مذاکره کننده هسته ای سابق و فعلی اساسا به نفع مردم و کشور نیست گفت: به هر حال مذاکراتی به روش و رویکرد جدید تحت نظارت کامل مقامات عالی نظام و در راس ان مقام معظم رهبری با حفظ اصول و خطوط قرمز کشور آغاز شده است و در حال به سرانجام رسیدن است. در چنین شرایطی بهتر است همه دست به دست هم دهند تا کشور را از شرایطی که در پی سیاست های غلط از مسیر پیشرفت دور کرده بود، خارج کنیم.

جام جم

- رهبر معظم انقلاب: سعادت جامعه در گرو بهبود معیشت مردم است
- کارنامه موفق 10 ساله رادیو
- آغاز مرحله دشوار مذاکرات هسته‌ای
- روابط عمومی شبکه 3: «سمت خدا» ادامه پیدا می‌کند

کیهان

- رهبر انقلاب در دیدار پرشور مردم استان ایلام: قدرت‌ها بدانند ملت ایران به زانو درنمی‌آید
- آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 در وین
- رئیس‌جمهور در روز مددکاری: برای دولت افتخار نیست که نان مردم را از بازار دیگران تهیه کنیم
- وزارت نیرو: مردم صرفه‌جویی کنند 45 درصد سدها خالی است

رسالت

- وظیفه حاکم اسلامی رساندن مردم به سعادت واقعی است
- سردار حاجی زاده:ما در ابعاد نظامی از مرز تحریم‌ها گذشتیم
- دلواپسی عده‌ای در داخل، موضع مذاکره‌کنندگان را تقویت می‌کند
- قدرت‌های بزرگ، مذاکرات هسته‌ای را با شعبده بازی عوضی گرفته‌اند

ابتکار

- انتقاد از گروه جلیلی، دفاع از تیم ظریف
- رهبر معظم انقلاب:قدرت ها بدانند ملت ایران به زانو در نخواهد آمد
- روحانی:برخی به‌نام ایستادگی برابر ابرقدرت‌ها مردم را غارت کردند
- چگونه بن اجاره مسکن بگیریم؟

خراسان

- ادای احترام مردم و مسئولان به احیاگر زبان فارسی و فرهنگ ایرانی
- ایران در مذاکرات به دنبال حق خود است نه اسباب‌بازی هسته‌ای
- ورود مجلس به تدوین اساسنامه شرکت ملی نفت پس از امتناع ۲۶ ساله دولت ها
- یکی از راه های زمینه سازی برای رسیدن مردم به سعادت واقعی بهبود معیشت و ریشه کن کردن فقر است

جمهوری اسلامی

- رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم استان ایلام: امروز به لطف خداوند مسئولان به دنبال حل مشکلات اقتصادی مردم هستند
- رئیس جمهور در جشن بزرگداشت روز مددکاری: عده‌ای به نام این‌که باید در برابر ابرقدرت‌ها بایستیم، جیب مردم را زدند
- ظریف: با عزمی راسخ از حقوق ملت ایران دفاع خواهیم کرد
- دعوت عربستان از وزیر امور خارجه ایران برای سفر به این کشور

آفرینش

- جزییات تغییر آزمون دستیاری سال آینده
- روحانی: عده‌ای به‌نام ایستادگی برابر ابرقدرت‌ها مردم را غارت کردند
- ظریف: با عزمی راسخ از حقوق ملت ایران دفاع خواهیم کرد
- شرط السیسی برای برقراری ارتباط با ایران

دنیای اقتصاد

- نباید اجازه دهیم با شعر و شعار راه ملت را منحرف کنند
- بسته حمایتی برای مستاجران
- دهه سرنوشت‌ساز اقتصاد ایران
- شریک آمریکایی خودروسازان؟

شرق

- انتقاد رییس‌جمهوری از سوءاستفاده‌کنندگان از شرایط تحریم: عده‌ای به بهانه ایستادگی، جیب مردم را زدند
- مقام ‌معظم ‌رهبری در دیدار با مردم ایلام: فقر و تبعیض را باید ریشه‌کن کرد
- نگارش «توافق جامع» آغاز شد
- ولایتی: شیوه گذشته مذاکره هسته‌ای را قبول نداشتم

آرمان

- پیامک دروغ
- برخی فکر می‌کنند اگر از دیوار بالا برویم انقلابی هستیم
- کارت اعتباری جایگزین سبد کالا
- مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل: شیوه تیم قبلی مذاکره‌کننده را قبول ندارم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
۰
۰
در انتهای كار مشخص می شود روش كدام تیم مذاكره درست بوده است ، تا كنون كه از تحریم ها كاسته نشده و فقط طرف های غربی خصوصاً آمریكایی پر رو تر شده و از ورود نماینده ایران به سازمان ملل برای اولین بار جلوگیری كرده اند!!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها