3 دستاورد هسته​ای در حوزه سلامت، دیروز با حضور رئیس‌جمهور رونمایی شد

روحانی: زیر بار آپارتاید هسته‌ای نمی‌رویم

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که در زمینه فناوری هسته‌ای عقب‌نشینی نمی‌کنیم و زیر بار آپارتاید علمی و هسته‌ای نمی‌رویم، گفت: می‌خواهیم در زمینه‌های سیاسی و حقوقی گام‌های جدید و رو به جلو برداریم.
کد خبر: ۶۷۲۸۳۱

به گزارش ایرنا، حسن روحانی دیروز در مراسم رونمایی از سه دستاورد جدید هسته‌ای در حوزه سلامت افزود: ما به دنبال فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و هرچه حق قانونی این ملت بزرگ است، هستیم و خواهیم بود.

وی تاکید کرد: ما همه ملت‌ها را در برابر قوانین بین‌المللی یکسان می‌بینیم. کسی برتر از دیگری نیست. ملت ایران زیربار تبعیض نرفته و نخواهد رفت، اما در عین حال هیچ‌وقت هم به دنبال انجام کار غیرقانونی نبوده‌ایم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در بسیاری از زمینه‌ها نیاز داریم در کنار کار علمی و فناوری و تلاش‌های علمی‌ای که انجام می‌دهیم، فعالیت حقوقی و سیاسی و تبلیغاتی خودمان را هم پیش ببریم. وی ادامه داد: سازمان انرژی اتمی در مسیر علم، دانش و پیشرفت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ناچار شد برای اهداف علمی و دستاوردهای فناورانه روی پای خود بایستد.

روحانی افزود: غرب از آمریکا، آلمان و فرانسه گرفته تا دیگر کشورها، هیچ‌کدام به تعهداتی که به ما داده بودند عمل نکردند؛ نه آمریکا حاضر شد طبق تعهد خود سوخت رآکتور تهران را به ما بدهد، نه آلمان حاضر شد ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر را ادامه دهد و نه فرانسه آماده شد به تعهدات خود در زمینه مشترکی که با هم داشتیم، عمل کند و حتی یو. اف. 6 (uf6) را که متعلق به ما بود تحویل نداد.

روحانی با بیان این‌که آن روز که در پی غنی‌سازی بودیم تا از آن برای ساخت سوخت رآکتور استفاده کنیم، تقریبا به همه شرق و غرب مراجعه کردیم، اظهار کرد: این که می‌گویند ایران فعالیت مخفیانه انجام داده دروغی بس آشکار است.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواستیم کاری را مخفیانه انجام دهیم برای خرید سانتریفیوژها و دیگر مراحل به بازارهای رسمی غرب و شرق مراجعه نمی‌کردیم.

وی با یادآوری این‌که «دنیا می‌خواست بگوید ایران به فناوری غنی‌سازی نرسیده است»، افزود: تبلیغات جهانی در پی تحقیر این ملت بود و می‌گفتند ایرانی‌ها دو دروغ می‌گویند؛ یکی این‌که می‌گویند به فناوری رسیده‌اند در حالی که نرسیده‌اند و دوم این‌که مخفیانه کاری غیرقانونی انجام می‌دهند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: ما می‌خواستیم به دنیا بگوییم فناوری ما حقیقی و سالم است؛ اگر از غنی‌سازی 3.5 درصد صحبت می‌کنیم قادریم آن را انجام دهیم و حتی اگر لازم باشد غنی‌سازی 20 درصدی هم انجام می‌دهیم.

همه فعالیت‌های علمی و قانونی را ادامه می‌دهیم

روحانی در ادامه مراسم رونمایی از سه دستاورد جدید هسته‌ای در حوزه سلامت اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید همه فعالیت‌های علمی و قانونی را ادامه دادیم و ادامه خواهیم داد؛ این را همه غربی‌ها، شرقی‌ها، گروه 1+5 و دیگران بدانند.

رئیس قوه مجریه افزود: آنچه ما می‌توانیم به افکار عمومی جهان عرضه کنیم شفافیت بیشتر است؛ اقدامات حقوقی و سیاسی و تبلیغاتی، همپای فعالیت‌های علمی و دانش علمی ما انجام می‌شود. ما می‌خواهیم به دنیا بگوییم دشمنان ما دروغ گفته‌اند. ما می‌خواهیم به دنیا بگوییم ملت ما در مسیر مجد و عظمت است، دشمنان قادر نیستند ملت ایران را تحقیر کنند بلکه ناچار می‌شوند این ملت و دانشمندان ما را تمجید کنند.

روحانی ادامه داد: ما به دنیا ثابت می‌کنیم اقدامات ما قانونی و در چارچوب ان.پی.تی، پادمان و مقررات بین‌المللی بوده است. بارها گفته‌ایم، می‌گوییم و خواهیم گفت ما در پی کار غیرقانونی و دستیابی به سلاح هسته‌ای نبودیم و نیستیم.

روحانی با تاکید بر اینکه ما ملتی نیستیم که در پی سلاح کشتار جمعی باشیم،تصریح کرد: ملت ایران هیچ وقت به دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و آن را مشروع نمی‌دانسته و رهبر معظم این کشور بصراحت، آن هم نه امروز بلکه سال‌ها پیش در خطبه‌های نماز جمعه این فتوا را اعلام کردند.

وی گفت: دنیا اگر می‌خواهد با مردم و دولت ایران روابط حسنه و منافع مشترک داشته باشد، باید در برابر حقوق ملت این کشور راه تسلیم را در پیش بگیرد.

روحانی افزود: نه تضعیف این ملت، نه تحقیر، نه تحریم و نه تهدید این ملت هیچ یک از اینها کارگر نیست و نخواهد بود.

حفظ ارزش‌ها دغدغه همه ماست

همچنین رئیس‌جمهور عصر روز شنبه در جلسه شورای عالی فضای مجازی گفت: هدف این شورا این است که مردم از امکانات فضای مجازی راحت‌تر و سالم‌تر استفاده کنند، ضمن آن‌که حفظ ارزش‌ها و ملاحظات امنیت شبکه نیز دغدغه همه ماست.

روحانی اظهار کرد: این شورا تشکیل شده است تا در چارچوب رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب سیاست‌گذاری‌ها در فضای مجازی را هماهنگ و از موازی‌کاری‌ها جلوگیری کند.

رئیس جمهور: اهتمام بیش از پیش پاکستان به کنترل مرزها، روند توسعه در منطقه را سرعت خواهد داد

رئیس‌جمهور در دیدار نخست‌وزیر پاکستان با بیان این مطلب که تنظیم روابط باید بر مبنای امنیت و آبادانی در مرزهای دو کشور برقرار شود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا مرزهای ایران و پاکستان از نظر ریلی، جاده‌ای و فیبرنوری به هم متصل شوند.

به گزارش سایت ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور با بیان این‌که حوادث ناگوار مرزی اخیر میان دو کشور، افکار عمومی ایران و پاکستان را تحت تاثیر قرار داده و متاثر کرد، از همکاری دولت و ملت پاکستان در آزادی مرزبانان ایرانی از اسارت گروه‌های تروریستی قدردانی کرد و افزود: اهتمام بیش از پیش دولت پاکستان به کنترل و امنیت مرزها، روند توسعه در منطقه و پاکستان را سرعت خواهد داد.

روحانی با بیان این مطلب که جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری عظیمی در خط لوله گاز میان دو کشور ـ که به خط لوله صلح معروف است ـ کرده و تمام تعهدات خود را بخوبی انجام داده است، گفت: ایران علاقه‌مند است تا با اجرای تعهدات متقابل، سطح روابط با کشورهای همسایه بویژه پاکستان را به سطح عالی ارتقا دهد.رئیس‌جمهور، تروریسم را معضل بزرگ و جدی منطقه دانست که همه کشورها را درگیر کرده و گفت: همه کشورهای منطقه و عربی باید به این باور برسیم که حضور گروه‌های تروریستی به نفع صلح و ثبات و منافع هیچ کشوری نیست.نوازشریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز در این دیدار با بیان این‌که دولت من مصمم است موانع موجود برای اجرای طرح خط لوله گاز میان دو کشور را برطرف کرده و این پروژه را مجددا احیا کند، ابراز امیدواری کرد سطح مبادلات تجاری دو کشور در آینده‌ای نزدیک بیش از پیش افزایش یابد.

نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به حوادث ناگوار مرزی میان دو کشور گفت: پاکستان در از بین بردن گروه تروریستی موسوم به جندالله با ایران همکاری‌های کامل و خوبی را انجام داده است و دولت و ملت پاکستان مصمم هستند تا با ایران در زمینه حذف گروه‌های تروریستی بویژه جیش‌العدل نیز همکاری‌های لازم را داشته باشند. دیروز، 9 سند همکاری بین مسئولان ایران و پاکستان امضا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها