نسخه‌ای برای جلوگیری از قراردادهای میلیاردی

تعیین سقف بودجه باشگاه‌ها

عزم وزارت ورزش برای کنترل قراردادهای میلیاردی در فوتبال جدی است، اما این پرسش مطرح می‌شود که نسخه مسئولان ارشد ورزش برای مقابله با قراردادهای میلیاردی و افزایش سرسام آور هزینه‌های باشگاهی چیست؟
کد خبر: ۶۷۲۸۲۳

از روزی که وزارت ورزش با رسانه‌ای کردن قراردادهای بازیکنان و کادر فنی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، مبارزه با قراردادهای کاذب و میلیاردی در فوتبال را کلید زد، مردم با وجود دلخوری فوتبالیست‌ها، اقبال خوبی نسبت به این مساله نشان دادند تا امروز با چراغ سبز افکارعمومی و رسانه‌ها مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال نیز بتوانند جدی‌تر از قبل این موضوع را دنبال کنند و در پی راه‌حل و راهکاری باشند تا جلوی هزینه‌های سرسام آور فوتبال باشگاهی را بگیرند.

امیررضا خادم، معاون وزیر ورزش و مسئول مستقیم ساماندهی و خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، در پاسخ به پرسش جام‌جم که راهکار شما برای کنترل قراردادهای میلیاردی در فوتبال چیست، می‌گوید: در جلساتی که با سازمان لیگ و آقای تاج داشته‌ایم، از آنها خواسته‌ایم با بررسی‌های لازم و ارتباط و تعامل با باشگاه‌ها مشخص کنند سقف هزینه باشگاه‌ها در طول یک فصل چقدر باید باشد. دو، سه تا گزارش خوب نیز در این زمینه داریم و حتی در بررسی‌های خود نیز به این نتیجه رسیده‌ایم که یوفا و رئیس آن میشل پلاتینی نیز سقف هزینه از سوی باشگاه‌های بزرگ را در اختیار داشته و بر اساس آن کنترل و نظارت‌های خود را در قبال باشگاه‌های اروپایی انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه ضمانتی وجود دارد که باشگاه‌ها با بازیکنان قراردادهای میلیاردی نبندند، می‌افزاید: به طور طبیعی وزارت ورزش بنا ندارد در کار هیات مدیره باشگاه‌ها دخالت کند. در حقیقت وقتی سقف هزینه تصویب و اعلام شود، باشگاه‌ها باید خود بر نحوه هزینه‌کرد آن کنترل دقیق داشته باشند. در چنین اوضاع اگر باشگاهی تشخیص دهد باید به بازیکن یا سرمربی خود میلیاردی پرداخت کند، در این زمینه مختار است، اما باید مدیریت کند که هزینه‌اش در طول یک فصل از سقف تعیین شده بالا نزند.

معاون مجلس و امور حقوقی و استان‌های وزارت ورزش و جوانان در عین حال در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد که علاوه بر استقلال و پرسپولیس، سایر باشگاه‌های صنعتی نیز به این مساله پایبند باشند، می‌گوید: قرار است بزودی طی نشستی مشترک با مهندس نعمت زاده وزیر صنایع، به این مساله بپردازیم و از ایشان بخواهیم از باشگاه‌های تحت پوشش بخواهد به سقف هزینه تعیین شده پایبند باشند.

تاج: 14 باشگاه سقف بودجه خود را اعلام کرده‌اند

برای آن‌که بهتر در کم و کیف برنامه مورد توجه وزارت ورزش قرار بگیریم سراغ مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ می‌رویم. او که تاکید دارد سازمان لیگ امسال بجد به این موضوع ورود کرده معدل سنی تیم‌ها را پایین آورده و لیگ برتر ایران را جوان کند، در پاسخ به پرسش جام‌جم می‌گوید: پیشنهاد ما در این زمینه سقف قرارداد نیست، بلکه طبق آنچه مورد توجه کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز قرار دارد، از باشگاه‌ها خواسته‌ایم سقف بودجه خود را برای فصل چهاردهم لیگ برتر به سازمان لیگ اعلام کنند. اکنون بجز دو باشگاه پرسپولیس و استقلال 14 باشگاه با تائید هیات مدیره و امضای مدیران عاملش سقف بودجه خود را اعلام کرده‌اند. ما پس از ارزیابی لازم، آنها را تائید خواهیم کرد تا هر باشگاه بر اساس بودجه مصوب خود اقدام کند.

تاج اضافه می‌کند: طبیعی است هر باشگاه با اخذ نظر سهامداران خویش، بودجه مورد نظرش را اعلام می‌کند و طبیعتا با توجه به حضور در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا، بودجه هر باشگاه با دیگری متفاوت خواهد بود و ما نیز از باشگاه‌ها خواسته‌ایم بودجه مورد نظر خود را با رعایت تمام موارد، تنظیم و اعلام کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حد و مرزی برای اعلام این بودجه وجود خواهد داشت یا خیر، می‌گوید: قطعا وقتی تمام باشگاه‌ها بودجه خود را به سازمان لیگ اعلام کنند، این بودجه‌ها ارزیابی و متعادل خواهد شد و شرایط به گونه‌ای خواهد بود که بین بودجه باشگاه‌ها فاصله زیاد و غیرمتعارفی وجود نداشته باشد. برای مثال باید بگویم وقتی باشگاهی چون نفت تهران 8 میلیارد تومان در لیگ سیزدهم هزینه کرده، از آنها انتظار نداریم بودجه 15 میلیاردی برای لیگ چهاردهم داشته باشند. به همان میزان نیز مورد قبول نخواهد بود که باشگاهی بودجه‌ای غیرمتعارف ارائه کند و همان طور که اشاره شد این بودجه‌ها متعادل خواهد شد.

رئیس سازمان لیگ در عین حال با تاکید بر این‌که باشگاه‌ها در بودجه‌های پیشنهادی باید توجه به تیم‌های پایه و آکادمی‌ها را نیز مورد توجه قرار دهند، به جام‌جم تصریح می‌کند: ما به هیچ وجه بنای دخالت در امور مدیریتی باشگاه‌ها را نداریم و هر باشگاه مختار است که بر اساس بودجه مصوب فعالیت خود را در طول یک فصل شکل دهد. طبیعتا با چنین رویکردی هر باشگاه می‌تواند بازیکنان خود را درجه‌بندی کرده و بر اساس بودجه خویش با آنان قرارداد ببندد.

تاج در پاسخ به این پرسش که آیا چنین رویکردی می‌تواند به کاهش قرارداد بازیکنان و کادر فنی باشگاه‌ها منجر شود، می‌گوید: به هر صورت وقتی سقف هزینه باشد، باشگاه‌ها دیگر نمی‌توانند بی‌حساب قرارداد بسته و افزون بر بودجه‌شان با بازیکنان و کادر فنی قرارداد ببندند. فراموش نکنیم که در کنار این مساله سازمان لیگ آئین‌نامه نقل و انتقالات را به باشگاهها ابلاغ کرده که بر مبنای آن هر تیم فوتبال برای حضور در لیگ برتر این اجازه را خواهد داشت که با 18 بازیکن بالای 23 سال قرارداد ببندد. بقیه اعضای تیم باید از جوانان باشند و بدیهی است که این جوان سازی لیگ، کاهش هزینه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

به هر صورت و در شرایطی که مسئولان ورزش و فوتبال تعیین سقف هزینه و بودجه از سوی باشگاه‌ها را رویکردی در راه کاهش هزینه‌ها در لیگ برتر می‌دانند، باید منتظر ماند و در عمل تاثیرات این راهکار را به نظاره نشست.

یحیی با 700 میلیون ذوب‌آهنی شد

باشگاه ذوب‌آهن با صدور بیانیه‌ای در خصوص جذب یحیی‌ گل‌محمدی، با تکذیب اخبار منتشر شده درباره رقم قرارداد این مربی، آن را تلاش مذبوحانه افرادی خواند که همیشه دنبال تخریب مدیران این باشگاه هستند. سعید آذری، مدیرعامل باشگاه ذوب آهن در این بیانیه خطاب به محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان نوشته است: بر اساس صورتجلسه‌ای که نوزدهم اردیبهشت ماه با یحیی گل محمدی امضاء شد، مبلغ قرارداد این مربی 700 میلیون تومان است که در مقایسه با پیشنهادهای دیگر ذوب‌آهن بسیار متعارف و منطقی است. ‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها