پزشکان آرژانتینی برای یک بیمار مبتلا به سندرم MRKH با استفاده از پوست ران، یک واژن ساختند.
کد خبر: ۶۷۱۹۶۶
موفقیت دانشمندان در ساخت واژن از پوست ران

سندرم راکی‌تانسکی (MRKH) مشکل عدم تکامل یا نبود واژن، رحم و گردن رحم است که از هر 5000 زن، یک نفر را درگیر می‌کند.

دستگاه تناسلی خارجی مبتلایان به این سندرم کاملا طبیعی است، بنابراین اکثر بیماران تا سن بلوغ متوجه این مشکل نمی‌شوند.

جراحان پلاستیک در بوینس‌آیرس از یک روش غیرمعمول – واژینوپلاستی – برای ساخت واژن از پوست ران یک بیمار 26 ساله استفاده کردند.

به گفته دکتر «هکتور لانزا» رئیس بخش جراحی و ترمیمی بیمارستان سنت مارتین، برخلاف روش‌های معمول که از روده بیمار برای ساخت واژن استفاده می‌شود، در این روش نیازی به باز کردن شکم بیمار - برای برداشتن بخشی از روده - وجود نداشت.

این عمل جراحی سال 2012 انجام شد، اما نتایج آن به تازگی در مجله Aesthetic Plastic Surgery انجمن بین‌المللی جراحی زیبایی (ISAPS) منتشر شد.

یک ماه قبل نیز نتایج دستاورد محققان آمریکایی در تولید و کاشت واژن آزمایشگاهی در بدن چهار بیمار منتشر شد؛ در این بیماران واژن در زمان جنینی بصورت کامل در رحم مادر شکل نگرفته بود که آپلازی واژن (vaginal aplasia) نامیده می‌شود.

درمان‌های کنونی شامل ایجاد یک حفره و سپس پیوند زدن با گرافت‌های پوستی یا بخش‌هایی از روده است.

محققان موسسه ویک فارست با تهیه اسکن از لگن بیمار، یک داربست لوله‌ای شکل سه‌بعدی برای هر بیمار طراحی کردند؛ سپس از نمونه بافت ساده و داربست زیست ‌تخریب‌پذیر برای رشد دادن واژن‌ آزمایشگاهی در اندازه و شکل کاملا طبیعی مطابق با بدن هر زن استفاده شد.

با نمونه‌برداری از واژن کاملا شکل نگرفته بیمار، دسته بزرگی از سلول‌ها در شرایط آزمایشگاهی کشت داده شدند؛ سلول‌های عضلانی از خارج داربست و سلول‌های واژینال از داخل داربست متصل شدند و سپس داربست آماده شده درون بیوراکتور قرار داده شد تا بیمار برای عمل کاشت واژن آماده شود. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها