نوارکاست زمانی همدم لحظات تنهایی پیر،کودک و جوان بود

نوارهایی که «هِدِ» زمانه جمع‌شان کرد

یک شرکت فعال در عرصه تولید لوازم الکترونیک و سخت افزار رایانه‌ای نوار کاستی را ابداع کرده است که قدرت ذخیره سازی آن سه هزار و ۷۰۰ برابر یک دیسک بلوری است.
کد خبر: ۶۷۱۳۲۹
بازگشت نوار کاست: ظرفیتی بیشتر از دی‌وی‌دی

جام جم سرا:
به گزارش ایرنا از دیلی میل، از زمان ابداع سی دی‌ها و سایر اشکال ذخیره سازی دیجیتال ذخیره اطلاعات بر روی نوارهای کاست قدیمی به نظر می‌رسد اما در بسیاری از مشاغل و آرشیو‌های سراسر جهان هنوز از ذخیره سازی بر روی نوارهای کاست استفاده می‌شود.
اکنون شرکت سونی روشی برای افزایش پتانسیل نوارهای کاست ابداع کرده است که نه تنها با رقبای دیجیتال خود مطابقت می‌کند بلکه از آن‌ها پیشی نیز می‌گیرد.

این نوارهای کاست می‌توانند بیش از ۱۸۵TB ترابایت اطلاعات را ذخیره کنند که ۷۴ برابر ظرفیت نوارهای سنتی است و برابر با سه هزار و ۷۰۰ بلو ری است. همه به لحاظ تئوری می‌توانند از این نوارهای کاست استفاده کنند اما این نوارهای کاست به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که لازم است مقادیر زیادی از اطلاعات را ذخیره کنند. در حال حاضر نوارهای مغناطیسی با پوشش پودر آهن ربا به عنوان اصلیترین شکل وسیله ذخیره سازی نواری با ظرفیت ۲. ۵ ترابایت استفاده می‌شوند.

پیش از این اگر شرکت‌ها می‌خواستند این ظرفیت ذخیره سازی را افزایش دهند می‌بایست با استفاده از فناوری، اندازه ذرات مغناطیسی را که داده‌ها بر روی آن‌ها ذخیره سازی می‌شود، کاهش می‌دادند. البته این فرایند می‌تواند دشوار و گران باشد و در بسیاری از موارد مقرون به صرفه نیست.
نوار کاست جدید تولید شده شامل یک زیرلایه مغناطیسی نرم با سطح صاف و صیقلی است که با استفاده از شیوه‌ای موسوم به ته نشین سازی سریع ساخته می‌شود. ته نشین سازی سریع شامل شلیک یونهای آرگون به فیلم پلیمری برای تولید لایه‌های بسیار مطلوبی از ذرات بلورین در یک الگوی یکپارچه است که فقط پنج میکرو متر ضخامت دارد.
تاکنون وقتی این روش سریع برای ساخت این لایه از ذرات مغناطیسی بر روی فیلم پلیمری استفاده می‌شد، شکل و آرایش بلور‌ها را تغییر می‌داد و موجب می‌شد لایه زیر، زبر و خشن شود.
بلورهای مطلوب لایه مغناطیسی سونی به طور متوسط ۷. ۷ نانوم‌تر هستند و نوار مغناطیسی ساخته شده با استفاده از این فناوری، دارای ظرفیت ضبط ۱۴۸ گیگابایت داده در هر اینچ مربع است.
این میزان پنج برابر ۳۵ ترابایت ظرفیت نوار کاست‌های ساخته شده توسط فوجی فیلم و IBM در سال ۲۰۱۰ است.
سونی اعلام کرده است که قصد دارد کار بر روی این نسل بعدی از سامانه‌های ذخیره سازی را ادامه داده و آن را برای فروش آماده کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها