شهر اسلاویانسک در شرق اوکراین این روزها بستر اصلی درگیری میان نیروهای ارتش و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه است. خشونت‌بارترین این درگیری‌ها دوشنبه شب اتفاق افتاد که گفته‌های مقامات اوکراینی و همچنین رهبران جدایی‌طلب در مورد تعداد کشته‌ها، تائیدی بر این موضوع است.
کد خبر: ۶۷۱۱۳۸
شرق اوکراین در آستانه فاجعه انسانی

در همین راستا، آرسن آواکوف، وزیر کشور اوکراین در صفحه فیسبوک خود نوشت: در عملیات روز دوشنبه چهار نفر از نیروهای اوکراینی کشته و 20 نفر زخمی شدند. براساس برآوردهای ما بیش از 20 نفر از جدایی‌طلبان نیز کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. از سوی دیگر، نمایندگانی از مقر نیروهای دفاع شخصی اسلاویانسک نیز از طریق تماس تلفنی به خبرگزاری اینترفاکس گفتند: اکنون حدود 20 نفر از نیروهای ما کشته و چند نفر از غیرنظامیان زخمی شده‌اند.

در همین حال، شبکه تلویزیونی خبری «روسیه 24» روز گذشته در گزارشی از اوضاع اسلاویانسک خاطرنشان کرد: در حال حاضر از شدت درگیری‌ها در اسلاویانسک کاسته شده است و شبه نظامیان به تجدید سازماندهی برای مقابله با حملات جدید نیروهای اوکراینی آماده می‌شوند. گفته می‌شود درگیری‌های دوشنبه‌شب در چند ناحیه شهر اسلاویانسک و مناطق حومه آن بویژه روستای سیمیونوفکا با شدت جریان داشت. بر پایه این گزارش، در این روستا نیروهای اوکراینی با پشتیبانی نفربرهای زرهی به مواضع شبه‌نظامیان حمله کردند و با توجه به برتری نیروهای دولتی، معترضان مسلح به نواحی داخلی عقب‌نشینی کردند.

اخبار روز گذشته از شهر در محاصره اسلاویانسک حاکی از آماده شدن شبه نظامیان (طرفدار روسیه) برای مقابله با نیروهای تازه نفس ارتش اوکراین بود. به همین مناسبت یک ستون از نفربرهای زرهی ارتش اوکراین از طرف شهر «ایزیوم» واقع در شمال این منطقه به طرف اسلاویانسک حرکت کردند.

البته نیروهای ارتش نیز در درگیری‌های ذکر شده تلفاتی داشته است. چنان که وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای گفته است: روز دوشنبه یک فروند بالگرد نظامی Mi-24 در نزدیکی اسلاویانسک ساقط شد. براساس این بیانیه، این بالگرد نظامی به داخل یک رودخانه افتاد اما سرنشینان آن نجات یافته و به نزدیک‌ترین اردوگاه نظامی منتقل شدند. وزارت دفاع اوکراین افزود: مهاجمان از یک مسلسل بسیار سنگین و بزرگ برای ساقط کردن این بالگرد استفاده کردند.

علاوه بر اسلاویانسک، دیگر مناطق شرقی اوکراین نیز روز گذشته ناآرام بود. از جمله این مناطق، شهر دونتسک در شرق این کشور بود که منابع خبری اعلام کردند پروازهای داخلی و بین‌المللی از فرودگاه این شهر لغو شده است. گفته می‌شود این دستور از سوی مقامات این فرودگاه و با توجه به‌شدت درگیری‌ها بین نیروهای ارتش اوکراین و شبه نظامیان محلی در استان دونتسک اتخاذ شده است. چند روز پیش نیز خطوط هوایی اوکراین، در اقدامی یکجانبه تمامی پروازهای خود از دو شهر دونتسک و خارکوف به مقاصد روسیه را لغو کرده و به پروازهای روسی هم اجازه فرود ندادند.

هشدار مسکو

با بالا گرفتن درگیری‌ها در اوکراین، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای عنوان کرد شهرهای شرقی اوکراین که در تصرف نظامیان کی‌یف است، با کمبود مواد غذایی و دارویی روبه‌رو هستند و احتمال وقوع فاجعه انسانی وجود دارد.

به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است: اقدامات تنبیهی نیروهای اوکراین قربانیان جدیدی از میان غیرنظامیان برجا گذاشته است. یک فاجعه انسانی در شهرهای تحت تصرف در حال وقوع است. کمبود دارو و مواد غذایی نیز تشدید شده است. کسانی که در کی‌یف علیه مردم خودشان رعب و وحشت ایجاد می‌کنند باید عاقلانه فکر کنند، خونریزی‌ها را متوقف کنند، نیروها را خارج کنند و به پشت میز مذاکره بازگردند.

در همین حال از مناظق شرقی این کشور خبر می‌رسد، بیش از 100 هزار نفر از مردم ساکن در این مناطق با امضای طوماری خواستار اعزام نیروهای حافظ صلح روسیه به مناطق جنوب و شرق این کشور شدند. به گزارش فارس، در متن این سند تاکید شده است: این مساله (اعزام نیروهای حافظ صلح روسی) بسیار مهم است، در غیر این صورت در منطقه، حمام خون راه خواهد افتاد. امضاکنندگان این طومار یادآور شدند حتی اگر چنین مساله‌ای اتفاق نیفتد، با امضای این سند جامعه جهانی متوجه خواهد شد که ما مردم مناطق شرق و جنوب اوکراین چنین نظری داریم و آنها از خواست ما حمایت خواهند کرد.

برای قانونی شدن یک درخواست مردمی لازم است بیش از 500 هزار نفر این طومار را امضا کنند. تاکنون بیش از 100 هزار نفر این سند را امضا کرده و این رقم همچنان در حال افزایش است.

تشدید تحریم‌های روسیه

در این مدت کشورهای اروپایی و غربی تلاش کرده‌اند با اعمال تحریم‌های مختلف، روسیه را تحت فشار قرار دهند. اما به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی در این زمینه چندان با یکدیگر توافق نظر ندارند.

آخرین نمونه آن مربوط به نشست دوشنبه شب سفرای 28 کشور عضو اتحادیه اروپا بود که نتوانستند در مورد افزایش تحریم‌ها علیه روسیه به تصمیم واحدی برسند. بنا به گزارش منابع اروپایی، یونان، قبرس، بلغارستان، مجارستان، لوکزامبورگ، اتریش، اسپانیا، پرتغال و مالت، مخالف این اقدام هستند. این در حالی است که وزرای خارجه شورای اروپا نیز روز گذشته برای مذاکره درباره ناآرامی‌ها در اوکراین وارد اتریش شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها