مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: آمار‌های موجود حاکی از این است که در حالش حاضر بیش از ۳/۵ میلیون زوج نا‌بارور در سطح کشور وجود دارد.
کد خبر: ۶۷۱۰۵۵
۱۲۰هزار سقط جنین غیرقانونی در سال ۹۱

جام جم سرا: محمد اسماعیل مطلق در نخستین کنگره بین‌المللی پرستاری و مامایی سلامتی و تندرستی اظهار کرد: امیدواریم با اجرای برنامه تحول در نظام سلامت تحول خوبی در تمام بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی داشته باشیم و شاهد ارتقای کیفیت خدمات درمانی در سطح کشور باشیم.

وی با بیان اینکه تشویق مردم به سوی خود‌مراقبتی و ارتقای سلامت افراد از سنین کودکی و کهنسالی از اهداف اجرای این برنامه است، اضافه کرد: این برنامه تحولات بسیاری را در حوزه سلامت در سطح کشور ایجاد می‌کند.

به نقل از فارس، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه از مدت‌ها پیش تاکنون بحث‌های بسیاری در زمینه جمعیت در سطح کشور صورت می‌گیرد، تصریح کرد: جمعیت ابعاد مختلفی دارد و سلامت جمعیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت یک موضوع فرا‌جناحی و فرا‌برنامه‌ای است، ادامه داد: بحث تغییرات رشد مطلق جمعیت وضعیت خاصی دارد و این موضوع از سال 1335 تا سال 1390 بررسی شده و بیشترین نرخ رشد جمعیت مربوط به بین سال 1355 تا 1365 است.

مطلق با بیان اینکه اما پس از آن نرخ رشد جمعیت در کشور سیر نزولی پیدا کرده است، تاکید کرد: در سال 1390 نرخ رشد جمعیت در کشور 1.29 بوده است.

وی با تاکید بر اینکه تغییرات میزان موالید در کشور در ابتدا رشد صعودی داشته، اما در سال‌های 1360 تا 1380 رشد نزولی داشته است، افزود: در سال 1380 نیز تغییرات میزان موالید در کشور یک رشد صعودی نسبی داشته است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه نرخ باروری کلی نیز کمتر از میزان جایگزین است، گفت: در حال حاضر نرخ باوری کلی در کشور 1.8 بوده و بیشترین این نرخ مربوط به سال 1360 بوده و نرخ باوری کلی در سال 1362 سیر نزولی داشته است.

وی با بیان اینکه در سال 1372 قانون خانواده و جمعیت در کشور تصویب شده، اما در این سال نیز نرخ باوری کلی سیر نزولی داشته است، اظهار کرد: از نظر سازمان بهداشت جهانی و جمعیت‌شناسان زمانی که جمعیت کشوری زیر دو باشد، این موضوع برای آن کشور یک تهدید محسوب می‌شود.
مطلق با تاکید بر اینکه نرخ باروری کلی جمعیت در کشور در حد جایگزینی است، ادامه داد: در حال حاضر میزان باروری در کشور 1.8 است و این موضوع به عنوان تهدیدی برای کشور محسوب می‌شود.
وی افزایش سن ازدواج را یکی دیگر از چالش‌های کشور دانست و تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور وجود دارد، که بخش قابل توجهی از این افراد در آستانه پشت سر گذاشتن سن ازدواج و بارداری هستند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اضافه کرد: هر سال نسبت به سال گذشته تعداد ازدواج‌ها در سطح کشور کاهش پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه فاصله‌های طولانی و نا‌مناسب بین ازدواج و تولد فرزند و فاصله‌های طولانی بین تولد‌های بعدی نیز از چالش‌های موجود در سطح کشور است، تاکید کرد: متوسط فاصله‌های بین ازدواج و تولد فرزند سه و نیم سال است.

مطلق افزود: فاصله‌های طولانی و نا‌مناسب بین ازدواج و تولد فرزند و فاصله‌های طولانی بین تولد‌های بعدی سبب چسبندگی‌ها، ناباروری‌ها و ناباروری ثانویه می‌شود.
وی به افزایش آمار طلاق در سطح جامعه اشاره کرد و گفت: افزایش آمار طلاق به پنج سال نخست زندگی اختصاص دارد و براساس آمار‌های سال 1390 تعداد طلاق‌های ثبت شده در سطح کشور 150 هزار مورد طلاق بوده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اظهار کرد: بیش از 50 درصد از مشکلات مربوط به افزایش سن ازدواج ناشی از بیکاری، عدم وجود مسکن و نا‌مناسب بودن شرایط مالی جوانان بوده و اشتغال، درآمد و مسکن مشکل اکثر جوانان محسوب می‌شود.
وی نا‌باروری را یکی از چالش‌ها و معضلات کشور دانست و اضافه کرد: آمار‌های موجود حاکی از این است که در حالش حاضر بیش از سه و نیم میلیون زوج نا‌بارور در سطح کشور وجود دارد.
مطلق با بیان اینکه در حال حاضر اکثر زوجین از نا‌باروری ثانویه رنج می‌برند، تصریح کرد: در حال حاضر خدمات نا‌باروری تحت پوش بیمه‌های کامل نیستند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر حدود 13 میلیون نفر از جمعیت ایران هنوز بیمه نیستند، ادامه داد: سقط جنین یکی دیگر از مشکلات موجود در سطح کشور محسوب می‌شود.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در سال 1391 بالغ بر 220 هزار مورد سقط جنین در سطح کشور صورت گرفته است، تاکید کرد: 120 هزار مورد از سقط‌های جنین صورت گرفته در سطح کشور غیر‌قانونی بوده و 100 هزار مورد دیگر سقط پزشکی بوده است.

وی با بیان اینکه 25 درصد از سقط‌های جنین صورت گرفته در سطح کشور به دلیل مشکلات اقتصادی بوده است، افزود: 7 هزار مورد از این سقط‌ها توسط پزشکی قانونی تأیید شده است.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از 90 هزار بیمار آلوده به ویروس HIV در سطح کشور زندگی می‌کنند، گفت: شیوع بیماری هپاتیت B در کشور نیز حدود دو درصد است.(مهرخانه)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها