درمان آسم براساس کنترل بیماری است نه شدت آن

خانه را با دود سیگار ناامن نکنید

طبق آمار به‌دست آمده، شیوع آسم در کشورهای در حال توسعه، در حال افزایش است که متاسفانه این امر در جمعیت کودکان بیشتر به چشم می‌خورد. عوامل ژنتیک و محیط، هر دو در این افزایش نقش مهمی دارند ولی قرار گرفتن کودکان در معرض دود سیگار، یکی از ‌فاکتورهای مهم پیدایش آسم و بیماری‌های آلرژیک است.
کد خبر: ۶۷۰۹۲۱
خانه را با دود سیگار ناامن نکنید

جام جم سرا:

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد سیگار کشیدن مادر حدود 50‌درصد ریسک خس‌خس سینه و 20‌درصد احتمال آسم در کودکان را افزایش می‌دهد. بنابراین دور نگهداشتن کودکان از دود سیگار از دوران جنینی و پس از تولد، امری ضروری است.
امروزه درمان آسم براساس کنترل بیماری است، نه شدت آن. در معرض دود سیگار قرار گرفتن یا مصرف مستقیم سیگار، یکی از عواملی است که به‌عنوان فاکتور خطر در پیدایش و نیز عدم کنترل آسم نقش بسزایی دارد.
به عبارت دیگر، مصرف دخانیات نقش مهمی در عدم کنترل آسم دارد. هرچند تجویز دارو (اسپری‌های استنشاقی) در کاهش ناراحتی و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم بسیار موثر است، اما در عین حال اقدام‌های لازم برای پیشگیری از ایجاد و نیز شدت یافتن بیماری آسم باید انجام شود که کاهش تماس با فاکتور‌های خطر یکی از مهم‌ترین آنهاست. از جمله این فاکتور‌های خطر، عوامل آلاینده داخل محیط خانه است که از مهم‌ترین آنها دود سیگار یا قرار گرفتن در معرض آن است. در درمان آسم سوال مهم این است که آیا آسم بیماری کنترل‌شده است یا خیر؟ به‌طور کلی واژه کنترل بر پیشگیری یا معالجه دلالت دارد. به‌عنوان مثال هنگامی که از کنترل فلج اطفال صحبت می‌شود، منظور ریشه‌کنی یا پیشگیری از این بیماری است، ولی در حال حاضر در مورد بیماری آسم، این مفاهیم معنا ندارد و هنگامی که از کنترل آسم صحبت می‌کنیم، منظور کنترل تظاهرات بیماری است. بر این اساس آسم را به سه گروه کنترل‌شده، تا حدی کنترل‌شده و کنترل‌نشده طبقه‌بندی می‌کنند. نکته بسیار مهم این است که دارو‌های مورد استفاده در درمان آسم (فارماکوتراپی آسم) تنها یک جز از اجزای مدیریت آسم است. مدیریت آسم‌ دارای اجزای وابسته به هم است که عبارتند از:
1- ایجاد و برقراری همکاری و رابطه بین پزشک و بیمار و خانواده وی (اساس این ارتباط آموزش است.)
2- مشخص‌کردن فاکتور‌های خطر و کاهش آنها (که در این بخش صحبت از دود سیگار و عوارض آن است.)
3- ارزیابی سطح کنترل، درمان و پایش این درمان
4- مدیریت حملات آسم
(سیدعلیرضا مهدویانی - فوق‌تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی/شرق)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها