مدیرعامل شرکت آب تهران اعلام کرد:

بحرانی ترین وضعیت آبی پایتخت در 46 سال گذشته

از ابتدای سال آبی تا امروز میزان بارش کشور از متوسط درازمدت 7 درصد و از متوسط بارش‌های سال گذشته 4 درصد کمتر بود (وزیر نیرو). البته این میزان در استان‌ها و شهرهای ایران متفاوت گزارش می‌شود.
کد خبر: ۶۷۰۸۸۴
این فرصت طلایی را از دست ندهیم

صرف‌نظر از استان‌های شمالی که صدرنشین جدول بارندگی هستند، ایلام، هرمزگان و حتی سیستان و کرمان هم بارش‌های خوبی داشتند.

خوشبختانه متر و معیار هم دست ما نیست که یک وقت شائبه جوسازی به ما بچسبد. سازمان هواشناسی آمار داده و سفت و سخت پای آن ایستاده است.

در این میان اما خطر کم‌آبی بیش از همه استان‌های پرجمعیت تهران، اصفهان، خراسان‌رضوی و آذربایجان غربی را تهدید می‌کند.

شاید اگر بگوییم استان تهران به‌تنهایی بیش از نیمی از آب کشور را می‌بلعد، سخنی به گزاف نگفته‌ایم.

نوش‌جان تهرانی‌ها! ولی نمی‌گویید این میزان آبی که مصرف می‌شود، از کجا باید تامین شود. به گواه وزارت نیرو پنج سدی که آب استان تهران را تامین می‌کنند، امسال 34 درصد کمتر از سال گذشته آب دارند.

منظور ما سدهای کرج، لتیان، طالقان، لار و سیاه‌بیشه است. حالا وزیر نیرو به هر​دلیل از جیره‌بندی آب چیزی نمی‌گویند ولی این دلیل نمی‌شود که از کنترل و صرفه‌جویی مصرف آب حرف نزنیم.

موضوعی که حمید چیت‌چیان در نشست شورای مدیران آب وزارت نیرو بر آن تاکید داشت. به گفته این مقام مسئول، فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی صرفه‌‌جویی در مصرف آب باید با توجه به بحران جدی کمبود آب در کشور پررنگ‌تر شود.

روابط عمومی‌ سازمان‌های مرتبط باید موضوع بحران آب را ماموریت اصلی خود بدانند و همزمان با حجم گسترده فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی، مدیریت مصرف آب به باور عمومی جامعه تبدیل شود. از یاد نبریم؛ اکنون روزهای طلایی چاره‌جویی بحران آب را سپری می‌کنیم زیرا هنوز به پیک مصرف آب در تابستان نرسیدیم و اگر این روزها را از دست بدهیم، ممکن است امکان جبران وجود نداشته باشد.

واقعیت این‌که موضوع تنش آبی بویژه در شهرهای بزرگ ایران همواره یک مساله جدی بوده و امسال هم به‌ دلیل شرایط خاص و بحرانی جوی باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

خوشبختانه مجموعه وزارتخانه نیرو از ماه‌‌ها پیش کمیته‌ای در این خصوص پیش‌بینی کرده و بحران آب کشور را با جدیت پیگیری می‌کند.

بدون تردید تحقق این امر مهم جز با اطلاع‌رسانی درست و همکاری تمام آحاد مردم عملی نمی‌شود.

امیدواریم در سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی و با بهره‌گیری از رهنمودهای مسئولان شاهد چاره‌جویی اساسی برای معضل آب در کشور و جا افتادن فرهنگ مصرف بهینه آب باشیم.

رضا گلین‌شریف‌دینی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها